LaBella71 skrev 2013-03-28 09:13:36 följande:
Jag snittades i Örebro 2010. Enbart positivt! Planerat snitt pga säte och hon blev för stor för att födas vaginalt. Jag hade en vaginal förlossn innan så jag har t å positiva förlossningsupplevelser nu! Snittet var bara skönt! Underbar personal, jag hade med Eva Cassidy och bara njöt. Smålullig och inhen känslig. Jag hade den bästa läkaren (i Sverige?) Anna-Lena Bryngelsson... Hon är gryyym! Från det att hon satte kniven i mig till Tilla låg på bröstet tog det 2 min och 18 sek. Tio min att sy ihop. Man får inte knäppa kort på magen när de tar ut bebisen. Pappan får inte titta bakom skynket. De har inte tid att ta hand om svimmande fäder.... Efteråt hade jag ganska ont i en månad, första två veckorna var värst men man blir ju sjukskriven så mannen var hemma, tur det. Man kan ju bara bära bebisens vikt, och jag hade en tvååring också. Bodde längst upp, tredje våningen med långa trappor utan hiss, det hade inte gått bra utan hjälp första månaden. Jag åt värktabletter i en månad men på slutet bara någon alvedon då och då. Jobbigast var att ta sig upp från liggande till sittande. Första veckan extremt svårt, smärtsamt utan hjälp. Men jag vet flera som var helt smärtfria efter två veckor! Lycka till! Själv är jag gravid med nummer tre så nu får vi se om det blir vaginalt eller snitt, om bebisen ligger rätt den här gången eller inte. Är bara halvvägs än. Du har en angenäm upplevelse att se fram emot tror jag! I alla fall om jag dömer efter min erfarenhet. Men musiken var skön! Tänk att hela operationssalen badar i Fields of Gold....!
Vilken härlig beskrivning av din upplevelse! Jag kunde inte ha berättat det bättre själv. Faktum är att jag upplevde det ungefär likadant. Visste ju inte om min son skulle överleva eller inte, han var ju extremt tillväxthämmad, men konstigt nog så var jag glad och pigg under hela operationen. Tyckte mest att det var spännande och kände mig hög på endorfiner. Vet ju iof inte hur mycket morfinet spelade in där, men jag mådde lika bra dagen efter. Det var två läkare som hjälptes åt, Anna-Lena Bryngelsson och Torbjörn Södergren. De var otroligt proffsiga! Ja, kanske bäst i Sverige? Jag gick på flera tillväxtkontroller veckorna innan snittet och hade träffat dem båda ganska många gånger. Har stort förtroende för dem, känns att man är i trygga händer. Nu när jag är gravid med tvillingarna, så har jag fortsatt att gå hos Torbjörn på spec.mödravården. Han vet vad vi har gått igenom och har lyckats hålla min oro i schack. Tack och lov växer tvillingarna som de ska! Ser dock inte ut att bli snitt denna gång då båda ligger med huvudena nedåt.