• Linn 077

Kejsarsnitt i Örebro?

Hej!
    Jag ska inte snittas förrän i början på maj men kan så klart inte tänka på annat redan nu. Jag hittar inte så mycket info och erfarenheter om snitt i Örebro när jag söker på nätet. Tar tacksamt emot erfarenheter, t ex bemötande och tips/saker som är bra att tänka på före och efter snitt. Hur långt före planerade snitt får man sitt datum? Är det särskilda dagar i veckan dom snittar på? 

Jag går på aurorasamtal men det är inte samma sak som att höra om det från "vanliga" människor. :) 

Mamma till 3, 1 änglapojke (f/d 2012-02-12). litethoppomliv.blogg.se
  • Svar på tråden Kejsarsnitt i Örebro?
  • Linn 077
    Sockerråtta skrev 2013-03-22 21:41:44 följande:
    Nu har jag fått min snittid också, det var ett katastrofsamtal, fick träffa en läkare jag inte träffat förut och det var inget bra samtal alls Hoppas att ni andra får bättre upplevelser!
    Men vad tråkigt :( Skönt att du fått en tid iaf!
    KarinF skrev 2013-03-22 22:15:45 följande:
    Jag gjorde ett planerat snitt i februari 2012. Det var i v.30 och gjordes pga att sonen var extremt tillväxthämmad, vägde bara 500 gram. Han växte jättedåligt i flera veckor pga dåligt flöde i navelsträngen, så de var tvungna att ta ut honom för att han skulle ha en chans att överleva. Jag kände mig otroligt bra omhändertagen före, under och efter snittet. Återhämtade mig också snabbt efteråt, tog inte många veckor förrän jag levde precis som vanligt, och då är jag ändå en väldigt fysiskt aktiv person. Så operationen var enbart en positiv upplevelse ur den aspekten. Sedan var det självklart hemskt jobbigt att de tog sonen direkt till ett annat rum, fick inte se honom förrän på kvällen. Ingen visste hur det skulle gå, han var ju så liten och skör. Det blev ett tufft år för oss, men idag är han en frisk liten kille! :) Jag har absolut inget emot att bli snittad igen, vilket kanske kan bli aktuellt redan om ett par månader. Väntar nämligen tvillingar.
    Oj vilken pärs! Skönt o läsa att han klarade sig. Grattis till den nya gravidieten :)

• Pärsikan
    Sockerråtta skrev 2013-03-22 21:41:44 följande:
    Nu har jag fått min snittid också, det var ett katastrofsamtal, fick träffa en läkare jag inte träffat förut och det var inget bra samtal alls Hoppas att ni andra får bättre upplevelser!
    Men ush... äldre eller yngre läkare? Jag var nämligen rädd att jag skulle träffa en läkare jag träffade i somras, det kändes inte riktigt som ett bra samtal då nämligen... Men jag fick en annan som tur var. Det hänger verkligen på vem man träffar :/
    När fick du snittid? 
  • Sockerråtta

Pärsikan, hennes ålder var svårbedömd, har aldrig träffat henne förut. Kändes som att hon hade fått direktiv från Överläkaren och hon vågade inte gå emot honom. Men efter att ha gråtit i en timme i sträck och varken jag eller min man gett oss en tum så insåg hon nog att vi menade allvar. 29/4 är det dags! Så skönt att ha ett datum att förhålla sig till. Tycker det är lite märkligt att vi behövde strida så för att få en tidig snittid när jag igår åkte in med regelbundna sammandragningar till förlossningen och då var det minsann ingen som hetsade upp sig över att bebisen ev skulle födas i v 32+6!

• LaBella71

Jag snittades i Örebro 2010. Enbart positivt! Planerat snitt pga säte och hon blev för stor för att födas vaginalt. Jag hade en vaginal förlossn innan så jag har t å positiva förlossningsupplevelser nu! Snittet var bara skönt! Underbar personal, jag hade med Eva Cassidy och bara njöt. Smålullig och inhen känslig. Jag hade den bästa läkaren (i Sverige?) Anna-Lena Bryngelsson... Hon är gryyym! Från det att hon satte kniven i mig till Tilla låg på bröstet tog det 2 min och 18 sek. Tio min att sy ihop. Man får inte knäppa kort på magen när de tar ut bebisen. Pappan får inte titta bakom skynket. De har inte tid att ta hand om svimmande fäder.... Efteråt hade jag ganska ont i en månad, första två veckorna var värst men man blir ju sjukskriven så mannen var hemma, tur det. Man kan ju bara bära bebisens vikt, och jag hade en tvååring också. Bodde längst upp, tredje våningen med långa trappor utan hiss, det hade inte gått bra utan hjälp första månaden. Jag åt värktabletter i en månad men på slutet bara någon alvedon då och då. Jobbigast var att ta sig upp från liggande till sittande. Första veckan extremt svårt, smärtsamt utan hjälp. Men jag vet flera som var helt smärtfria efter två veckor! Lycka till! Själv är jag gravid med nummer tre så nu får vi se om det blir vaginalt eller snitt, om bebisen ligger rätt den här gången eller inte. Är bara halvvägs än. Du har en angenäm upplevelse att se fram emot tror jag! I alla fall om jag dömer efter min erfarenhet. Men musiken var skön! Tänk att hela operationssalen badar i Fields of Gold....!

• KarinF
    LaBella71 skrev 2013-03-28 09:13:36 följande:
    Jag snittades i Örebro 2010. Enbart positivt! Planerat snitt pga säte och hon blev för stor för att födas vaginalt. Jag hade en vaginal förlossn innan så jag har t å positiva förlossningsupplevelser nu! Snittet var bara skönt! Underbar personal, jag hade med Eva Cassidy och bara njöt. Smålullig och inhen känslig. Jag hade den bästa läkaren (i Sverige?) Anna-Lena Bryngelsson... Hon är gryyym! Från det att hon satte kniven i mig till Tilla låg på bröstet tog det 2 min och 18 sek. Tio min att sy ihop. Man får inte knäppa kort på magen när de tar ut bebisen. Pappan får inte titta bakom skynket. De har inte tid att ta hand om svimmande fäder.... Efteråt hade jag ganska ont i en månad, första två veckorna var värst men man blir ju sjukskriven så mannen var hemma, tur det. Man kan ju bara bära bebisens vikt, och jag hade en tvååring också. Bodde längst upp, tredje våningen med långa trappor utan hiss, det hade inte gått bra utan hjälp första månaden. Jag åt värktabletter i en månad men på slutet bara någon alvedon då och då. Jobbigast var att ta sig upp från liggande till sittande. Första veckan extremt svårt, smärtsamt utan hjälp. Men jag vet flera som var helt smärtfria efter två veckor! Lycka till! Själv är jag gravid med nummer tre så nu får vi se om det blir vaginalt eller snitt, om bebisen ligger rätt den här gången eller inte. Är bara halvvägs än. Du har en angenäm upplevelse att se fram emot tror jag! I alla fall om jag dömer efter min erfarenhet. Men musiken var skön! Tänk att hela operationssalen badar i Fields of Gold....!

Vilken härlig beskrivning av din upplevelse! Jag kunde inte ha berättat det bättre själv. Faktum är att jag upplevde det ungefär likadant. Visste ju inte om min son skulle överleva eller inte, han var ju extremt tillväxthämmad, men konstigt nog så var jag glad och pigg under hela operationen. Tyckte mest att det var spännande och kände mig hög på endorfiner. Vet ju iof inte hur mycket morfinet spelade in där, men jag mådde lika bra dagen efter. Det var två läkare som hjälptes åt, Anna-Lena Bryngelsson och Torbjörn Södergren. De var otroligt proffsiga! Ja, kanske bäst i Sverige? Jag gick på flera tillväxtkontroller veckorna innan snittet och hade träffat dem båda ganska många gånger. Har stort förtroende för dem, känns att man är i trygga händer. Nu när jag är gravid med tvillingarna, så har jag fortsatt att gå hos Torbjörn på spec.mödravården. Han vet vad vi har gått igenom och har lyckats hålla min oro i schack. Tack och lov växer tvillingarna som de ska! Ser dock inte ut att bli snitt denna gång då båda ligger med huvudena nedåt.
  • Linn 077

Det känns väldigt bra att läsa detta. Jag har ju T. Södergren som läkare nu och har stort förtroende för honom. Snittet närmar sig. Får mitt datum den 9 april. 8 maj hoppas jag att vi ska få träffa vår dotter. Tack för att ni delar med er!

• Pärsikan

Undrar vem som ska snitta mig? Blir det Emilio då eftersom han tog beslutet? Det vart ju min tredje läkare liksom. Typiskt, jag har haft otur med vården - har fått träffa 3 olika barnmorskor under min graviditet också! 

Det där med att bli sjukskriven efter snitt känner jag inte igen, det fick inte jag vara.

Hur länge stannade ni efter snittet? 

• LaBella71

Pärsikan: Jag kan ha fel med sjukskrivningen... Det var nog så att mannen var hemma för han kunde ju ta f- dagar på det äldre barnet.... Men det stämmer nog att man INTE blir sjukskriven... Jag blandar ihop med veckorna innan födsel då jag blev det pga kraftiga sammandragningar som gjorde det svårt att jobba. Har ett jobb då jag går och står mycket. Jag var kvar ganska länge efteråt. Tror det var tre eller fyra nätter. Hon var låg i blodsockret så de ville ha henne under uppsikt. Men det var bara skönt. Man ligger ju inte på BB utan på 33: an är det va? Och där har man eget rum och mannen kan ligga kvar. Som hotell. Vi visste att det var knökat uppe på BB och dessutom gick vinterkräksjukab där men där jag lågmsprang det sköterskor hela tiden som verkade längta efter att få göra något... Lugnt! Så det var härligt när man hade så pass ont i snittet ändå. Min summering är att själva förlosssningen naturligtivis är behagligare ( skön!) med snitt än en vaginal förlossning ( som ju gör sjuukt ont) men tiden efteråt ( om man inte råkat ut för komplikationer vid vf då såklart) är betydligt enklare. Så båda sätten att föda har så klart sina för- och nackdelar. Jag är glad att få ha varit med m båda. De var häftiga på olika sätt. Men det är klart att man känner en viss stolthet då man klarat en vf utan bedövning (sånär som på lustgas) och att kicken och känslannav den är ENORM! Men det kanske beror på att det var första barnet också, det vet jag inte. Hur som helst är ju upplevelsen att få barn helt obetalbar. Upplever tacksamhet att få vara med om det, vet att det inte är alla förunnat ju.

• LaBella71

Karin: vad underbart att höra att allt gick bra. Förstår att de sätter in de bästa de har när det är lite speciella situationer så sär. A-L är ju nästintill en legend. Otroligt skicklig och kompetent. On är ju eg pensionär men kan inte riktigt sluta jobba.... Tror det verkligen är ett kall för henne. Och det är ju tur att hon är kvar! Jag var fullständigt trygg hos henne,

• Linn 077
    Pärsikan skrev 2013-03-29 07:16:56 följande:
    Undrar vem som ska snitta mig? Blir det Emilio då eftersom han tog beslutet? Det vart ju min tredje läkare liksom. Typiskt, jag har haft otur med vården - har fått träffa 3 olika barnmorskor under min graviditet också! 

Det där med att bli sjukskriven efter snitt känner jag inte igen, det fick inte jag vara.

Hur länge stannade ni efter snittet? 
    Torbjörn sa att han inte visste om det var han som skulle göra vårt snitt när vi träffade honom sist, men vi har bett att få honom så vi får se. Tror vi får veta det på nästa läkarbesök oxå. 
    Trist att dom har bollat runt dig sådär. :/ 
Svar på tråden Kejsarsnitt i Örebro?