hemlig mamma skrev 2013-01-13 19:25:53 följande:
Under graviditeten gick jag upp 35kg. Det gick bra fram till i våras att gå ner i vikt. Då hade jag kanske 5-6kg kvar till målvikt. Efter det har det varit svårt att låta bli kakor och godis. Under hösten har jag nog gått upp nåt kg tom.
Jag sa till min man i våras att kan vi inte försöka äta mer morot med dippa i stället till fredagsmys? Då tittade han på dipppåsarna och sa att en av ingredienserna var socker. Jag blev lite irriterad. Varför måste allt från ketchup, kaviar till dippa innehålla socker?!? Någon sa att det är för att stimulera sockerberoendet i oss.
Då började jag undra: Borde det inte gå att göra en egen kryddmix till dippa som är utan socker?
Har du nåt tips?
Beror lite på vilken färdig kryddmix du vill ersätta.
Jag gillar dippen som olw kallar "fresh island" och estrella kallar "holiday". Det är med smak av röd paprika och vitlök. Om jag är sugen på denna dipp så tar jag en förpackning gräddfil och sen river jag en paprika och 1-2 vitlöksklyftor fint på rivjärnet och rör ihop. Eventuellt kan lite salt (efter egen smak) tillsättas.
Om jag är sugen på vitlöksdipp så tar jag en förpackning gräddfil, river 3-4 vitlöksklyftor och lite purjo, tillsätter en msk (fryst hackad) persilja och saltar efter behag. Personligen brukar jag även lägga till lite pressad citron och nån tsk limeblad i min vitlöksdipp, men det är ju en smaksak.
Dill och gräslökdipp gör jag av en förpackning gräddfil, 1/4 gul finriven gul lök, fryst hackad dill, gräslök och persilja efter behag, och kryddar med malen svartpeppar och salt. I just dill och gräslökdipp kan ett kryddmått socker verkligen göra susen, men om man inte vill ha socker i så behöver man inte:)
Kolla helt enkelt på favoritdippens ingredienser och utgå därifrån :)