• hemlig mamma

hemmagjord dippkryddning?

Under graviditeten gick jag upp 35kg. Det gick bra fram till i våras att gå ner i vikt. Då hade jag kanske 5-6kg kvar till målvikt. Efter det har det varit svårt att låta bli kakor och godis. Under hösten har jag nog gått upp nåt kg tom.
    Jag sa till min man i våras att kan vi inte försöka äta mer morot med dippa i stället till fredagsmys? Då tittade han på dipppåsarna och sa att en av ingredienserna var socker. Jag blev lite irriterad. Varför måste allt från ketchup, kaviar till dippa innehålla socker?!? Någon sa att det är för att stimulera sockerberoendet i oss.
    Då började jag undra: Borde det inte gå att göra en egen kryddmix till dippa som är utan socker?
    Har du nåt tips?   

• Svar på tråden hemmagjord dippkryddning?
  • Felicia111

Min mamma har alltid blandat italliensk salladskrydda med creme fraiche :)!

Tycker den e helt ok.. !

• hemlig mamma
    Felicia111 skrev 2013-01-13 19:27:02 följande:
    Min mamma har alltid blandat italliensk salladskrydda med creme fraiche :)!

Tycker den e helt ok.. !

Ok. Får kolla upp den. Innehåller den inte socker vore det ju jättebra.
  • Signa tur

Tzatziki? Är ju själv fan av det. Och vill du göra den mer light kan du ta kesella istället för yoghurt.

Ett annat gott recept är att ta blodgrape, turkisk eller grekisk yoghurt, toppa med lite solrosfrön och ringla lite honung över.

• comp

Veggie & Chip Dip från Walden Farms är en krämig och smakrik dipsås som är helt fri från kalorier! Perfekt till alla sorters chips eller färska grönsaker!

• Majsan70

Gräddfil eller yoghurt som blandas med curry, senap och salt. Galet gott.

Socker är en smakförstärkare som ju gör maten så mycket godare. Kanske väl mycket tillsatt ibland men helt ärligt...en dip påse? Inte särskilt mycket socker.

• swedishgirl

Bara å ta gräddfil eller crème fraîche och blanda i i princip vad man vill, tex pressa nån vitlöksklyfta med lite salt o peppar tex. Eller i med gurka oxå så har man en tzatziki. eller galet gott med gräddfil med lite chilisås i.

• Millejor
    hemlig mamma skrev 2013-01-13 19:25:53 följande:

Under graviditeten gick jag upp 35kg. Det gick bra fram till i våras att gå ner i vikt. Då hade jag kanske 5-6kg kvar till målvikt. Efter det har det varit svårt att låta bli kakor och godis. Under hösten har jag nog gått upp nåt kg tom.
    Jag sa till min man i våras att kan vi inte försöka äta mer morot med dippa i stället till fredagsmys? Då tittade han på dipppåsarna och sa att en av ingredienserna var socker. Jag blev lite irriterad. Varför måste allt från ketchup, kaviar till dippa innehålla socker?!? Någon sa att det är för att stimulera sockerberoendet i oss.
    Då började jag undra: Borde det inte gå att göra en egen kryddmix till dippa som är utan socker?
    Har du nåt tips?   

Beror lite på vilken färdig kryddmix du vill ersätta.

Jag gillar dippen som olw kallar "fresh island" och estrella kallar "holiday". Det är med smak av röd paprika och vitlök. Om jag är sugen på denna dipp så tar jag en förpackning gräddfil och sen river jag en paprika och 1-2 vitlöksklyftor fint på rivjärnet och rör ihop. Eventuellt kan lite salt (efter egen smak) tillsättas. 

Om jag är sugen på vitlöksdipp så tar jag en förpackning gräddfil, river 3-4 vitlöksklyftor och lite purjo, tillsätter en msk (fryst hackad) persilja och saltar efter behag. Personligen brukar jag även lägga till lite pressad citron och nån tsk limeblad i min vitlöksdipp, men det är ju en smaksak.

Dill och gräslökdipp gör jag av en förpackning gräddfil, 1/4 gul finriven gul lök, fryst hackad dill, gräslök och persilja efter behag, och kryddar med malen svartpeppar och salt. I just dill och gräslökdipp kan ett kryddmått socker verkligen göra susen, men om man inte vill ha socker i så behöver man inte:) 

Kolla helt enkelt på favoritdippens ingredienser och utgå därifrån :)

• Cajsa001

Du kan ju även ta filmjölk som du låter rinna av så den blir krämig o sen blanda med det du tycker är gott, t ex hackad lök, vitlök, chili, gräslök, dill ja det du gillar, sen salt, peppar, cayennepeppar eller de kryddor man tycker om. 
    En skvätt vinäger i är gott oxå eller senap, ja det går o göra precis som man vill o helt utan socker.

• zest

Brukar göra denna dill& gräslöks dipp

Youghurt (fettfri, naturell)
    Torkad dill
    Torkad eller färsk gräslök
    Lökpulver
    Vitlöks salt

• Jeppeboypro

Tror att det är ganska enkelt att slippa sockret i Kryddningen, svåra är nog att slippa (eller iallafall nästan slippa) sockret i gräddfil/Yoghurt, men finns säkert någon Low calories yoghurt eller liknande.

However brukar jag köra,

1/2 vitlöksklyfta som är pressad

Lite Cayennpeppar

En hel del Peppar

Lite salt

Lite färsk finhackad chilipeppar utav något slag

En hel del Paprikapulver

Några klickar sweet chili sås

Detta brukar jag körs tillsammans med créme Fresch, då jag tycker set ger en lite syra mot det andra lite söta ingredienserna. Notera att Sweet Chili kanske inte är det bästa om man vill slippa socker, paprikapulvret är också lite sött. I regel kan man säga att torringredienser man köper på burk brukar vara sötade på ett eller annat sätt.

Denna kryddning blir också ganska stark, men då är det ju bara att dra ner på de starka ingredienserna förstås. Dip är en sådan sak man kan experimentera med in till oändligheten, så bara att testa en himla massa grejer. Tillslut kommer man fram till vad man själv gillar!

/ Jeppeboypro
Svar på tråden hemmagjord dippkryddning?