• Ofeigur

Tips på "smal" mat som mättar tack!=)

Hej!

Försöker att gå ner i vikt och behöver tips på mat el tilltugg vad som helst som man kan äta mkt av utan att man går upp. Har fått idetorka. Äter bara samma mat hela tiden känns det som. Så ös på med allt ni kan komma på i matväg! Tack!=)

• Svar på tråden Tips på "smal" mat som mättar tack!=)
  • scrapparlotta

Sparar denna tråd....

Ang. keso och kasella....blandar ni det med nåt och äter. Eller hur äter ni det? Kasella, är inte det surt? 

• Singoallaa

Lax, inte varje dag men någon gång!

• Mint
    scrapparlotta skrev 2013-01-18 23:52:00 följande:
    Sparar denna tråd....

Ang. keso och kasella....blandar ni det med nåt och äter. Eller hur äter ni det? Kasella, är inte det surt? 
    Keso äter jag som tillbehör till mat eller blandar med frukt. Keso med skivad banan eller ananas till exempel är hur gott som helst, smakar som en efterrätt.

Mitt bästa mellanmål är frukt. En apelsin eller banan till exempel, blir jag SÅ mycket mättare på en en smörgås eller nötter. Nötter är lite överskattat som mellanmål tycker jag, extremt kaloririkt (en "näve" nötter som det brukar talas om i sådana här sammanhang innehåller flera hundra kcal, motsvarande 4-5 apelsiner - vad blir man mättast på tror ni?) och jag blir iallafall inte lika tillfredsställd som efter en-två frukter. Efter "en näve" nötter är jag fortfarande lika hungrig, helt enkelt.

Kesella smakar som sur yoghurt. Jag är inte så förtjust i det, men det borde ju också funka att blanda med frukt. Om man inte är LCHF:are bör man nog välja en fettsnålare variant eftersom vanlig kesella har 10% fett.
  • Biffus
    scrapparlotta skrev 2013-01-18 23:52:00 följande:
    Sparar denna tråd....

På den tiden jag åt keso (är som sagt raw vegan nu) åt jag den som den var! Jag har aldrig förstått grejen med att blanda ihop en massa saker :P
  • Enter Sandman

Kål, broccoli, det mesta i grönsaksväg tycker jag mättar bra.
    Jag har en vän som varje morgon gör en stor portion sallad med olika råkoster i, gärna syrade, sen går hon och tar lite då och då när hon känner sig sugen och allt hon får i sig är rena grönsakerna.
    Det funkar jättebra för henne.

Annars är ju ägg fenomenalt bra snabbmat när man är sugen, ett kokt ägg med lite salt på eller möjligen lite kaviar, fast i kaviar är det mycket socker så ta det lugnt med det, mättar ju rejält det också.

Frukt och bär i alla former är bra kanske inte mättar så jättemycket, fast äpple och banan tycker jag gör det.

Jag tror att det viktiga är att man äter så att man håller blodsockret i schack, då slipper man dom där hungerruscherna efter en halvtimma, utan står sig i 3 timmar, sen ska man ju äta igen enligt all expertis.         

• lovely89

100 g kvar och 100 g hallon med lite funlight nyttigt och mättande ca 150 kcal i det :) 

sen gör jag ofta köttfärs med olika saker i med 4% fett i.. ärtor, morötter, vitkål och nyckelhålsmärkta osten så den blir lite kladdig/såsig, säger bara mummms. :)  

• Biffus
    lovely89 skrev 2013-01-19 07:57:38 följande:
    100 g kvar och 100 g hallon med lite funlight nyttigt och mättande ca 150 kcal i det :) 

sen gör jag ofta köttfärs med olika saker i med 4% fett i.. ärtor, morötter, vitkål och nyckelhålsmärkta osten så den blir lite kladdig/såsig, säger bara mummms. :)  
    FunLight - den med kemikalierna. Nyttigt är det inte, men vill man ändra hormonbalanserna i kroppen (bl.a. leptin) så är det perfekt! :/
  • Duckan

AngieT, det var surt! Mina "gurus" säger att det är så bra. Va fn liksom, jag vill ju gå ner!

• Petite Chérie
    Duckan skrev 2013-01-19 15:34:08 följande:
    AngieT, det var surt! Mina "gurus" säger att det är så bra. Va fn liksom, jag vill ju gå ner!
    Det är ju så gott också. Men 300 kalorier är ju minst 200 mer än jag känner är acceptabelt för så lite mat:S
    Evolution isn't an opinion, it's fact.
  • lovely89
    Biffus skrev 2013-01-19 13:09:02 följande:
    FunLight - den med kemikalierna. Nyttigt är det inte, men vill man ändra hormonbalanserna i kroppen (bl.a. leptin) så är det perfekt! :/
    Kan ju även ta saft med stevia  eller vanlig saft om man är rädd för en tsk fun light ;) 
  • Lottis77

Jag äter enorma mängder av Willys wokmix. 25 kcal/100 g. Perfekt att fylla ut tallriken med istället för potatis och pasta. Gott är att strimla skinka i och riva lite ost med 10-12% fett i och en klick lättkesella, så har man en hel måltid med alla näringsämnen i.

• Singoallaa

Bönor i alla de former! Havregrynsgröt!

Svar på tråden Tips på "smal" mat som mättar tack!=)