• MeNoLike

Vilken är bästa disktrasan?

Jag har sån grym fobi för illaluktande disktrasor och jag blir galen på att de ständigt luktar illa (enligt mig) så jag byter ca varannan dag. Känns inte som man ska behöva det om man har en bra disktrasa
    Jag sköljer alltid ur, vrider ur och hänger upp när jag använt den klart, så känns inte som att jag felar där. Så nu undrar jag. Vad använder du för disktrasa,hur länge använder du den innan du byter? Har du några andra generella tips om disktrasor :)

• Svar på tråden Vilken är bästa disktrasan?
  • kixan
    Hallonmumsan skrev 2013-01-16 11:32:37 följande:
    Dom går inte att få tag i en vanlig butik då utan endast via nätet?

Kolla butiker med små inredningsprylar och sånt, det är sådana butiker som har de här i stan iaf. Borde ju stå återförsäljare också på Växbo lins hemsida (googla).
    A -03, F -05, V -10 - karinkristina.wordpress.com -
  • Ruggugglan

Wettex. Tvättar dom i tvättmaskinen på 60 eller 90 grader efter en eller två dagar. Har inte varit med om att de luktat illa

• Paisley

Chifonet. De är billiga, torkar snabbt och sen har de lufthål så det känns mer hygieniskt.

Detaljerna är helheten
  • Paisley

De är större och tunnare också.

Detaljerna är helheten
  • så mycket bättre

Wettex tjocka helt klart. Har aldrig varit med om att de luktar illa efter bara ett par dagar och jag är jävligt känslig för lukter. Tvättar dem i tvättmaskinen eller kokar dem några minuter med lite diskmedel när de börjar lukta. Känns den sunkig ändå så slängs den eller går till badrummet.

Wettex har dessutom betydligt bättre uppsugningsförmåga än de billigare eller Wettex tunna (de är vidriga!)

• Alexi

Jag tycker wettex känns jätteäckliga! Jag har alltid kört chifonet, känns mycket fräschare.

• Cornellia

Men det är väl bara att köpa en sån där rulle med trasor och byta varannan dag, det kan ju inte direkt vara någon gigantisk utgift.

• MeNoLike

Det är såna paisley visade bild på som vi har men ibland Coop/ICAs egna men de ser lika ut.
    Jag fortsätter helt enkelt köpa de billiga å byta nästan varje dag. Pengarna bryr jag mig inte om för det är så billigt mer det att jag måste köpa jämt jämt som ibland glöms å då står man utan. Diska/tvätta dem är inget för mig. Ska dock köpa sån lintrasa ändå för att testa

• Paisley
    MeNoLike skrev 2013-01-17 16:15:03 följande:
    Det är såna paisley visade bild på som vi har men ibland Coop/ICAs egna men de ser lika ut.
    Jag fortsätter helt enkelt köpa de billiga å byta nästan varje dag. Pengarna bryr jag mig inte om för det är så billigt mer det att jag måste köpa jämt jämt som ibland glöms å då står man utan. Diska/tvätta dem är inget för mig. Ska dock köpa sån lintrasa ändå för att testa

Det är bara lite opraktiskt tycker jag om man har en tygtrasa att man ska tvätta den i tvättmaskinen. Man vill ju gärna inte slänga in den med den vanliga tvätten.. blää.

Jag har en massa gamla handdukar som används när någon har spillt eller så. Om man har tex rengjort spisen så kan man inte torka av med disktrasa eftersom det inte blir tort. Då är det bättre att bara dra en handduk över. Det finns handdukar på Ikea för 2 spänn.

Vet ni förresten att amerikaner diskar sina Wettex trasor i diskmaskinen? Jag provade det en gång när jag hade en (inte Chifonet) bara för skojs skull - men usch! Diskmedelsrester var det kvar i den så den var helt såpig, och så hade den börjat slitas sönder. Så gör inte det 
    Samma resultat ungefär fick jag när jag lade en i blöt i klorin. Så chifonet blir det - och handdukar.   

Detaljerna är helheten
  • Gästur

Jag brukar köra med vanligt toapapper. Dyrt och omiljövänligt! Kräks (fanns ingen disktrasesmiley)

• RenTrasa

Jag har också lite fobi för illaluktande trasor. Därför har jag startat en prenumerationstjänst för disktrasor på rentrasa.nu. Prova gärna om det jan underlätta livet för dig. Jag klarar bara svampdukar så det är allt vi erbjuder. Skulle rekommendera Flower scrub som är av "tjocka wettex-typen".

• IsDimma

Hemma använder jag papper. Men på jobbet har vi wettextrasor. Dom går i tvättmaskinen på 95 grader tills dom går sönder typ jag tar en ny trasa varje gång jag använder en (gillar inte alls - lite fobi). Och eftersom jag jobbar på en förskola så används det därmed ett gäng men man ska ändå köra maskinen på 95gradersprogrammet ibland för att rengöra maskinen så winwin på det.

• nozpa

Kör på wettex, eller ibland skona (tror jag det är). Byter varje dag, med visst undantag.

• Kristr

Skölj ALLTID alla trasor i KALLT vatten efter ursköljning i varmt. Gillar bäst tunna hemstickade linnetrasor.

• Grävling 75

Mirakeltrasor är överlägset bäst! Köp ett 8-pack på Rusta (deras är jättebra) och kör i tvättmaskinen vart efter de blir smutsiga. Jag byter trasa efter 4-5 dagar och de luktar aldrig. Vanliga disktrasor klarar jag inte av. Luktar alltig mer eller mindre...

• jps

Precis börjat använda Växbo lin:s disktrasa efter ha kört på wettex och liknande fabrikat.
    Gillar den skarpt, inte minst för att man kan vrida ur den riktigt hårt så det går att torka torrt på en gång.
    Sen ser den ju trevlig ut också..

• En struts

Avskyr Wettex och Chifonet. Allduk är bäst, och så komplettera med sönderrivna lakan. Då får du härligt rent omkring dig.

Svar på tråden Vilken är bästa disktrasan?