• Klipphäll

Läggdags för 11 åring i årskurs 5?

Ni som har barn i årskurs 5, dvs 11 år, vad har ni för läggtid? Här messas det och skypas till sena kvällen. Jag anser det vara rimligt för en 11 åring att gå och lägga sig kl 22. Dessvärre verkar ALLA vara uppe och aktiva på nätet. Hur göra? Vara pinsam, jobbig och hemsk, dvs kräva läggdags eller låta det bero?

• Svar på tråden Läggdags för 11 åring i årskurs 5?
  • Lindsey Egot the only one

Herregud dessa sms och Skype mitt i nätterna.
    Pling-är du vaken?

Pling-jag kan inte sova ville bara snacka med nån.
    Okej men jag sov
    Pling-men nu är du väl vaken
    Ja du väckte mig!

Ja så här kan det se ut. Jag har sagt till min son att hör jag att det plingas i telefonen efter kl 23:00 han lägger sig mellan 21-22 så ringer jag upp föräldrarna på deras hemtelefon oavsett tid på dygnet. Det görs direkt efter deras barn sms:at mitt barn så sms:ar deras barn kl 01:34 så ringer jag på studs! Barnen måste få sova på nätterna. Helst ska mobilen laddas i köket eller i vårt (föräldrarnas) sovrum. Så kan jag väcka dom alt lägga in telefonen med larmet på när jag åker till jobbet.

Tror nog föräldrar skulle bli sura om andra föräldrar ringer dom mitt i natten för att tala om att deras barn sms:ar mitt barn mitt i natten och väcker hela vårt hushåll.

• Mia 492
    Klipphäll skrev 2013-01-16 22:14:56 följande:
    Ni som har barn i årskurs 5, dvs 11 år, vad har ni för läggtid? Här messas det och skypas till sena kvällen. Jag anser det vara rimligt för en 11 åring att gå och lägga sig kl 22. Dessvärre verkar ALLA vara uppe och aktiva på nätet. Hur göra? Vara pinsam, jobbig och hemsk, dvs kräva läggdags eller låta det bero?

Mina på 10 och 12 år har lampor och rubbet släckt och avstängt senast halv 10, dom behöver sömnen då de går upp halv 7 oftast somnar dom innan de, men senast halv 10 är regeln.
  • Mdm Mim

Min 111 åring går och lägger sig 20.00 och somnar kanske runt 20.30. Så nä hemsk är du inte. Mina barn (8&11) behöver mkt sömn för at torka med dagen och 10 timmar är vad de behöver och då måste de komma i säng vid 20. Men självklart kan ju sömnbehovet vara varierande. på vårdguiden kan man läsa om hur mkt sömn barn i olika åldrar behöver www.vardguiden.se/Tema/Barn-och-foraldrar/Skolbarn-6-12-ar/Somn/

• Mdm Mim
    Mdm Mim skrev 2013-01-16 23:19:14 följande:
    Min 111 åring går och lägger sig 20.00 och somnar kanske runt 20.30. Så nä hemsk är du inte. Mina barn (8&11) behöver mkt sömn för at torka med dagen och 10 timmar är vad de behöver och då måste de komma i säng vid 20. Men självklart kan ju sömnbehovet vara varierande. på vårdguiden kan man läsa om hur mkt sömn barn i olika åldrar behöver www.vardguiden.se/Tema/Barn-och-for aldrar/Skolbarn-6-12-ar/Somn/

111 åring! hahah! så fel det kan bli!!! 11 åring menar jag såklart!
    Tungan ute 
  • 010306

11 åringen här lägger sig  kl. 21 ca & sitter inte på datorn sent på kvällen, hon läser 30-60 min ca innan hon somnar .

• vampyria2

Min dotter som är 10 ½ ska släcka allt elekroniskt kl 22 och då ska hon komma till ro och somna.

• Mariohn
    LindaEfraim skrev 2013-01-16 23:08:33 följande:
    Herregud dessa sms och Skype mitt i nätterna.
    Pling-är du vaken?

Pling-jag kan inte sova ville bara snacka med nån.
    Okej men jag sov
    Pling-men nu är du väl vaken
    Ja du väckte mig!

Ja så här kan det se ut. Jag har sagt till min son att hör jag att det plingas i telefonen efter kl 23:00 han lägger sig mellan 21-22 så ringer jag upp föräldrarna på deras hemtelefon oavsett tid på dygnet. Det görs direkt efter deras barn sms:at mitt barn så sms:ar deras barn kl 01:34 så ringer jag på studs! Barnen måste få sova på nätterna. Helst ska mobilen laddas i köket eller i vårt (föräldrarnas) sovrum. Så kan jag väcka dom alt lägga in telefonen med larmet på när jag åker till jobbet.
    Det var det stördaste. Det är väl upp till dig att se till att din unge stänger av sådant som inte ska användas vid den tiden om ni blir störda. Shit. tur att du inte ringer mig. Det hade inte blivit roligt. 
  • vampyria2
    Mariohn skrev 2013-01-17 14:30:34 följande:
    Det var det stördaste. Det är väl upp till dig att se till att din unge stänger av sådant som inte ska användas vid den tiden om ni blir störda. Shit. tur att du inte ringer mig. Det hade inte blivit roligt. 

Mariohn

Min son har sin iPhone även som väckarklocka. Är ljudet avstängt hör han inte ringsignalen. Det är inte meningen att klasskompisar och kompisar som inte kan sova på nätterna ska ringa till min son på 12 år. Deras föräldrar borde veta vad deras ungar håller på med nattetid när de tror att de sover. Bästa sättet är att först ta tag i ungen och säga att slutar de inte ringa på natten kommer jag ringa upp deras föräldrar direkt efter de ringt oss. Mycket effektivt!

Svar på tråden Läggdags för 11 åring i årskurs 5?