• Klipphäll

Läggdags för 11 åring i årskurs 5?

Ni som har barn i årskurs 5, dvs 11 år, vad har ni för läggtid? Här messas det och skypas till sena kvällen. Jag anser det vara rimligt för en 11 åring att gå och lägga sig kl 22. Dessvärre verkar ALLA vara uppe och aktiva på nätet. Hur göra? Vara pinsam, jobbig och hemsk, dvs kräva läggdags eller låta det bero?

• Svar på tråden Läggdags för 11 åring i årskurs 5?
  • vampyria2

Exakt larmet ringer även om man har ljudlöst på, sen tycker väl jag att det är bättre att lära sitt barn att säga ifrån till sina vänner när det inte är läge att ringa och när det inte är det.

• Lindsey Egot the only one

Det är många gånger den inte ringt fast larmet är på men den står på ljudlöst. Så vi har haft problem. Inte längre då min son sagt till. Och hos dom som det inte funkat hos har jag ringt föräldrarna.

• Klipphäll

Tack alla som svarat! Känns som att jag inte är helt fel ute ändå:) När det gäller IPhone så hår det alldeles utmärkt att ha den 'tystad' och använda den som väckarklocka. Det gör jag dagligen

Hur gör ni då? För min telefon sänker ljudet automatiskt i vissa situationer och jag måste höja det när jag ställer larmet annars ringer den inte. Vi har iPhone 4S och 5. 4:an var inte sådan.

• Gurkburken

Min 11-åring skall vara i säng (dag före skola) 21:00 och 13-åringen 22:00, och då skall lampan vara släckt.
    Vill de läsa en stund i sängen innan får de lägga sig tidigare.

• Indianica

Min kille är förvisso bara 10 år (11 i Mars) men jag har sagt att han får inte ha sin dator på rummet om han inte kan sköta detta skypande och grejande och det innebär att efter kl 8.30 så stängs datorn av och man äter, borstar tänder och lägger sig och läser. Den hållhaken har gjort att han sköter sitt skaypande väldigt bra faktiskt.

Forskning visar att sömn är oerhört viktigt för inlärningen, så det där med nattsudda får man göra på helgen.

• Emf79

Här lägger sig både 11 åringen och 13 åringen 21 och då med ingen dator, håller de på med telefonerna får de lämna dom hos oss.
    Har min iPhone på ljudlöst hela nätter men väckaren på telefonen låter ändå

• Tuffen

Oj, vad sent. Min 10-åring lägger sig klockan 8, samma tid som lillebror. Är det orimligt tidigt? 

• keron

Vår 11 åring lägger sig 21-21.30 på vardagkvällar, på helger får han vara uppe så länge han vill.

• KimPossible

Vår snart 11-åring lägger sig när han är trött. Glad Vilket kan variera, men oftast sker någon gång mellan 20.30 och 22. Efter 21 vill vi helst att han varvar ner och skippar dator (om det inte är någon läxa han måste öva extra på) och telefon, men tv eller läsning är helt ok. Ibland vill han kolla sitt akvarium i Tap fish (spelapp) på telefonen och det går bra också, brukar bara ta fem minuter eller så. Detta gäller alltså om det är skoldag dagen efter, vid helg och ledighet är det fritt men han brukar ändå inte hänga vid datorn eller prata i telefon utan ser hellre en film eller nåt.

Vi tröttnade för några år sen på att tjafsa med barnen om läggtider och bestämde oss för att de fick styra själva. Det gick över all förväntan, lite släpning första veckan när de i glädjeyra var uppe lite för länge och hade svårt att komma upp på morgonen, men sen flöt det bara på. 

Han går upp ungefär mellan 07.30 och 8 på morgonen. 

• KimPossible
    Tuffen skrev 2013-01-20 16:16:30 följande:
    Oj, vad sent. Min 10-åring lägger sig klockan 8, samma tid som lillebror. Är det orimligt tidigt? 
    Det beror ju på när han måste gå upp och vilka tider övriga i familjen har. Vi är en kvällsfamilj och behöver inte kliva upp så tidigt. Skulle sonen lägga sig 8, skulle han förmodligen vakna runt 4-5 eftersom han inte behöver mer sömn än så och då är ingen av oss andra vakna.
  • Tuffen
    KimPossible skrev 2013-01-20 17:37:15 följande:
    Det beror ju på när han måste gå upp och vilka tider övriga i familjen har. Vi är en kvällsfamilj och behöver inte kliva upp så tidigt. Skulle sonen lägga sig 8, skulle han förmodligen vakna runt 4-5 eftersom han inte behöver mer sömn än så och då är ingen av oss andra vakna.
    Jag skjutsar honom och lillebror till skolan vid 8. De går upp vid 7, ungefär. 
  • KimPossible
    Tuffen skrev 2013-01-20 17:41:00 följande:
    Jag skjutsar honom och lillebror till skolan vid 8. De går upp vid 7, ungefär. 
    Om han sover hela den tiden, alltså mellan 20 och 07, så behöver han förmodligen det och då är det ju inte fel. 

Man måste ju gå efter det enskilda barnet, precis som vuxna så är de olika och behöver olika mycket sömn. Glad 
  • Mariohn
    LindaEfraim skrev 2013-01-17 16:35:27 följande:
    Mariohn

Min son har sin iPhone även som väckarklocka. Är ljudet avstängt hör han inte ringsignalen. Det är inte meningen att klasskompisar och kompisar som inte kan sova på nätterna ska ringa till min son på 12 år. Deras föräldrar borde veta vad deras ungar håller på med nattetid när de tror att de sover. Bästa sättet är att först ta tag i ungen och säga att slutar de inte ringa på natten kommer jag ringa upp deras föräldrar direkt efter de ringt oss. Mycket effektivt!
    Så slipper du ta ansvar för din egen unge? Haha som sagt. Passa dig om du har barn i mina barns ålder. Mig ringer du bara en gång. 
  • Mariohn
    LindaEfraim skrev 2013-01-17 23:07:13 följande:
    Det är många gånger den inte ringt fast larmet är på men den står på ljudlöst. Så vi har haft problem. Inte längre då min son sagt till. Och hos dom som det inte funkat hos har jag ringt föräldrarna.
    Men köp en vanlig väckarklocka då för fanken. Hur allvarligt är detta problemet? 
  • Alison

Här lägger vi oss tidigt allihop, då vi går upp tidigt.
    Barnen (7 o 11) ligger i sängen senast 20, sen kan de läsa länge efter det. 

Ja Marionh det hoppas jag ska räcka!

Svar på tråden Läggdags för 11 åring i årskurs 5?