• Anonym

Behålla vikten men ändå få bort mer fett?

Hej.

Är 156cm lång och väger 50kg. Men har ändå kvar lite utav magen som putar fram och tjockare lår och rumpa. Så de vill jag tajta till. Hur ska man då gå tillväga?

Behöver äta bra mat så att kroppen fungerar men vet inte vad jag ska äta riktigt.

Som det är idag äter jag ca följande under en dag.

2 lchf bröd (ibland 2dl keso till)

frukt

Några ägg till lunch eller kött med broccoli

frukt med 3-4 finncrisp 

kött med broccoli/grönsaker 

lchf chokladboll eller finncrisp eller frukt.

Försöker hålla igen på kolhydraterna men förljer inte lchf riktigt då jag inte äter så mycket fett, Något jag ska ändra på kosten? Äter ca 1500kalorier under dagen, ibland mer eller mindre.

Förtillfället tränar jag inget förutom planka morgon och kväll.

Löptränar annars, innan varje dag ca milen om dagen. Hade en dags vila bara. Och åt även ca. 1200kalorier om dagen  och förbrukade ca. 600-700 av dem för träningen varje dag,

Men kroppen har sagt ifrån och nu har jag varit helt slutkörd plus virus i kroppen som gjort att jag inte orkat träna.              

Så hur gör jag för att få bort resterande fett utan att gå ner? Eller är det det som krävs? Vill bli gravid men kroppen fungerar inte som den ska, har tagit prover som jag väntar svar på. Bla. ämnesomsättningen.

Svankar rejält också, vad hjälper mot det?

Nått annat att tänka på? Kommer iallafall ta upp löpningen igen men inte springa varje dag.   

• Svar på tråden Behålla vikten men ändå få bort mer fett?
  • Träningsexpert Elmina

Hej

Tråkigt att du blivit helt slutkörd, det låter som du hade ett tufft program med litet energiintag och kroppen är "smart" som säger ifrån. 

På 1500 kcal borde du gå ner i fettprocent även om det tar lite mer tid om du inte tränar samtidigt. För att inte förlora muskelmassa skulle jag råda dig till att variera din träning och även styrketräna för att inte bryta ner kroppen utan istället tajta till den som du skriver att du har som mål.

Att du svankar kan bero på många saker, kort höftböjare eller försvagade bukmuskler är vanliga orsaker.

För att bli gravid krävs det att man har lite underhudsfett så det är en balansgång, var rädd om dig och lyssna på provsvar och hur kroppen mår. Se till att få i dig folsyra genom gröna grönsaker, baljväxter och frukt (dessa livsmedel innehåller ju kolhydrater som du säkert vet)

• Anonym

Tack för ditt svar.

Har varit hos läkaren och fått tabletter som förhoppningsvis ska sätta igång mensen och ägglossningen.

Men nu tillsaken att jag har på en månad gått upp 2kg. Vägde nämligen 49 i december och nu 51.2. 2hg plus över natten till idag. 4hg + i förrgår. Känns jätte tråkigt. Vet att du inte är dietist men kanske har råd att ge mig ändå.

Jag har ätit ungefär som innan men har lagt till lite mera ägg eller grönsaker. Har visserligen ätit lite godis på kvällarna men har inte kommit över 2000kalorier per dag. Har fortfarande inte börjat springa eller träna regelbundet. Men sprang 30 min i fredagskväll och sen varit sjuk lördag och söndag och då låg jag på kalorier ej över 1500 om dagen. Har dock ätit lite mera kolhydrater nu som havregrynsgröt och östras GI.bröd och filmjölk nån dl. Men endast under 1 vecka har detta ätits.

Kan det vara vatten kroppen binder eller är det kosten som gör viktuppgången? Tycker jag ligger lite till i kalorier. Och du pratade om att man behöver underhudsfett för att bli gravid.
    Då ja uppsökte läkare för att konstatera navelbråck så säger han att man känner kroppspulsådern jätte tydligt i magen då jag inte har nått underhudsfett. Men kan man ändå ha mage isåfall? Eller är det uppblåsthet och hus isåfall?            

• Träningsexpert Elmina

viktökningen kan bero på vatten, det verkar ju inte så rimligt att du gått upp så snabbt pga det du äter.

Det kan mycket väl vara så att du är uppblåst, svårt för mig att svara på. Men jag tycker inte att du ska oroa dig för en liten viktuppgång om du planerar att bli gravid.

Lycka till! 

Svar på tråden Behålla vikten men ändå få bort mer fett?