Vilken vaggvisa sjunger du?
Sjunger du vaggvisor för ditt barn? Vilka sjunger du och hur många verser?
Sjunger du vaggvisor för ditt barn? Vilka sjunger du och hur många verser?
Vi sjunger massor. Av de i TS sjunger vi Sov du lilla videung, två verser. Andra vi brukar sjunga är Blinka lilla stjärna, Trollmor, Vem kan segla förutan vind, Mors lilla Olle, Blåsippor och Idas sommarvisa. Dottern brukar beställa vilken hon vill höra, och då är det bara att vara till lags
Nu i ro
Tula hem, tula vall
Sov min lilla lusegris
Nu lilla humla
Vem krafsade på dörren
Sov du lilla videung
Den gråa masken
Alltid samma visor i samma ordning. Räcker inte det så har jag några andra att fylla upp med
Alla möjliga, inte bara klassiska vaggvisor, men saktare och saktare för att ge en sövande effekt.
När sonen var så liten att han inte kunde prata så sjöng jag alltid Trollmors vaggsång, som är min egen favorit. Men när han själv kunde säga vad han ville höra så kunde det bli alltifrån Blinka lilla stjärna till Bä, bä vita lamm och Björnen sover...
Trollmor, vem kan segla och påhittade ord till vyssan lull kör vi med fortfarande.
"Nu i ro, slumra in osv" fast med lite egen text. Och Kostervalsen.
Här blir det oftast trollmor, Lovis vargvisa och nu lilla humla från barna i bullerbyn. Mysiga visor!
Och jag glömde "Nu i ro..."! Den hummades ofta fram, i en väldigt låg tonart. Äldsta sonen gillade det skarpt.