Vilken vaggvisa sjunger du?
Sjunger du vaggvisor för ditt barn? Vilka sjunger du och hur många verser?
Sjunger du vaggvisor för ditt barn? Vilka sjunger du och hur många verser?
Trollmor. Den har jag sjungit för bägge barnen sen dom låg i magen och det är den enda sången jag får sjunga för dottern som HATAR när någon sjunger och börjar gråta...
Sjunger mest gamla folkvisor och sånt. Inte så mycket de "vanliga" även om "sov du lilla videung", "vyssan lull" och klassikerna också sjungs.
Men de jag sjunger oftast är:
Gumman skulle vagga
Skatan sitter på taket
Tula hem och tula vall
Det var en flicka ung och skön
Gubben och gumman skulle gå vall.
Var inte ledsen du lilla Lotta
osv osv osv
twinkle little star
Oj, jag sjöng massor för min son när han var liten. Typ hela tiden :) Men det var nog inga typiska vaggvisor tror jag, utan lite allt möjligt. Vanligast var nog ändå "Vem kan segla" och "You are my sunshine".
Mest gamla vallvisor: Tula hem å tula vall, Kling klang klockan slår, Jag går i vall hela dagen lång osv osv.
Jag sjunger alltid Sov du lilla videung och den där från Pippi på de sju haven "Sov alla sov alla vågor på vida havet nu". Sen sjunger maken alltid Sov du lilla videung och Trollmors vaggvisa. Klättermusens vaggvisa, Nu i ro slumra in, Vem kan segla och Gud som haver med blinkalillastjärna-melodin sjungs också ofta.
trollmor
jag sjunger en som jag klurat ihop själv.
"du är ju min, min lilla tjej,
och innan vi möttes drömde jag om dig,
den drömmen var så fin & sann,
för nu har vi varann. "
God night sweethart, trollmor och se you in the morning är dem som sjungs oftast här,,, you are my sunshine är knattens personliga favvo oavsett om det är sovdags, uppvaket eller bara gos i soffan