• molly80

Vad är det konstigaste dialektala ord du använder?

Alla har vi olika dialekter, och ibland använder vi ord som inte alla förstår. Själv säger jag ordet 'rälig' ibland. Vad säger ni?

• Svar på tråden Vad är det konstigaste dialektala ord du använder?
  • Dramatic Chipmunk
    SupersurasunkSara skrev 2013-01-20 14:29:01 följande:
    Då säger jag hytta

Själv säger jag hötta, typ hon hötte med näven
  • Emelie 1987
    Border skrev 2013-01-20 15:14:24 följande:
    Västgötska, ja
    Inte helt illa gissat med andra ord. Glad
    En man, två barn, tre älsklingar
  • Regnig måndag

Klifsa.
    Nästan ingen verkar fatta vad det betyder. 

Jag har inte betalt för att vara snäll!
  • Dramatic Chipmunk

Nu kommer jag väl framstå som korkad men jag visste inte att ord som trälig och ta dän var dialektalt (hehe men nu eftersom jag skriver från mobilen så ser jag att auto correct inte fattar ordet dän iaf!)

• adaeze
    Emelie 1987 skrev 2013-01-20 15:06:26 följande:
    Jo det har jag också hört. Vad kommer ordet ifrån egentligen? 

Hade nog jag med blivit om jag inte hade vetat om att det betyder rumpa söderut. I Stockholm syftar ju balle till det manliga könsorganet. :p

Nu när du nämner det har jag faktiskt hört en malmöit säga baxig om en vän till mig som han tyckte var snygg. Det var några år sedan när vi festade med några malmögnagare.

Det tror jag nog att vi gör. Glad
    tror det har nåt samband med bullshit fast att man tänker att nåt är skit om det är bull, alltså om nån berättar något tråkigt som har hänt så kan man ju säga fan vad bull, som att det är synd och gör något nåt taskigt så är det bull stil..

ja alltså jag har nog egentlgen aldrig hört nån säga baxa om sex, men däremot så har jag lärt mig att baxig är sexig så jag antog att "baxa" betyder att ha sex och baxig är att man är fuckable, det kan man ju också undra var det kommer från
  • FraYo

Lack- bli sur
    Domma- dessa
    Mylla- trycka snö i någons ansikte
    Böös- skräp
    Ta dän- ta bort
    Fläsk-flytta
    Bäsa- fisa
    Bälla- trilla

• DeathByPickles
    Emelie 1987 skrev 2013-01-20 13:38:54 följande:
    Lite grundläggande Stockholmsslang: 

Lipa - Räcka ut tungan
    Baxa - Stjäla
    Kepa - Keps
    Haja - Förstå
    Palla - Orka
    Tuben - Tunnelbanan
    Donken -  McDonalds
    Pluskan - Plånboken
    Plingplongdråska - Ambulans
    Tramptalja - Cykel
    Frulle - Frukost

Jadå, jag använder dem alla. ;) 
    Fast det är väl inte så mycket Stockholmsslang som lite utdaterat tonårs/allmänslang?  
    Stockholmare har liksom inte patent på att låta omogna och osbtinata. ; )    
    Not Carnegie, Vanderbilt, and Astor together could have raised money enough to buy a quarter share in my little dog.?
  • Elaifiknow

Kom på ett Stockholmssord jag inge använt på år och da'r: keff. Som i att något är keff.

Svar på tråden Vad är det konstigaste dialektala ord du använder?