• molly80

Vad är det konstigaste dialektala ord du använder?

Alla har vi olika dialekter, och ibland använder vi ord som inte alla förstår. Själv säger jag ordet 'rälig' ibland. Vad säger ni?

• Svar på tråden Vad är det konstigaste dialektala ord du använder?
  • PennyLane

bäla=hälla i sig kymigt=pinsamt möla=trycka i sig mat jalur=fundersam gnöla=klaga eller gnälla tjura=gråta butt=skål gå hemma å skrota= vara i sitt hus och vara ledig och ha det mysigt pula=snömula eller pyssla med tröck=tryckte jag är från södra dalarna

• Neelah
    FlitigaLis skrev 2013-01-21 06:25:32 följande:

Gissar att du är från norra värmland. Här runt Karlstad används inte dessa ord
    Jo då, det gör de, men inte lika utbrett som längre norrut. Det märkte jag efter att ha bott ganska många år på andra platser och sen kom tillbaka till Värmland (Karlstad). Innan jag flyttade märkte jag inte hur grov dialekt många pratade, men när jag kom tillbaka var det väldigt tydligt. Fast yngre personer verkar inte prata lika grovt som äldre Karlstadsbor.
    Följ dina drömmar var de än leder
  • SupersurasunkSara

Oh. Jalur (schalur) säger jag med, samt kymigt   Sch-ljudet som skåningar säger dusch   (iaf min skåning och alla andra skåningar jag mött)

PennyLane skrev 2013-01-21 06:37:53 följande:
    bäla=hälla i sig kymigt=pinsamt möla=trycka i sig mat jalur=fundersam gnöla=klaga eller gnälla tjura=gråta butt=skål gå hemma å skrota= vara i sitt hus och vara ledig och ha det mysigt pula=snömula eller pyssla med tröck=tryckte jag är från södra dalarna
  • Lingonflickan
    ViTvåBlirTre skrev 2013-01-21 00:40:28 följande:
    Grina-skratta

O ett ord som nu i dagarna slog mig att d inte e rikssvenska utan skånska är

Fälleben-krokben

Har ALDRIG tidigare reflekterat över att d inte va ett "svenskt" ord! hihi

Fälleben sa vi i Småland oxå.
    Puss!!
  • Miss Obsessive
    KiaL skrev 2013-01-21 00:45:47 följande:

Jag flyttade för 18 år sen och har bott i sthlm hela mitt vuxna liv men kommer alltid känna mig mer som värmlänning. Nån gång ska jag tillbaka..=)
    Samma här, trivs inte alls där vi bor nu och jämför hela tiden med "mitt" älskade Karlstad. Till och med den bonniga dialekten saknar jag Drömmer Västkusten ligger mig också varmt om hjärtat, men flyttar vi igen så är nog Värmland mest aktuellt Glad
  • molly80
    NovemberApril skrev 2013-01-21 02:05:53 följande:
    Japp, jag säger "Fy, vad räligt" men inte när jag skriver. Då använder jag äckligt men inte när jag pratar. Det är ett ganska fult ord faktiskt, när man tänker efter men ja, jag är uppväxt med att det heter räligt så det har satt sig så

Nej det är ju rätt sällan man skriver på dialekt
  • Marlean

Öfsadröp. Bästa ordet helt klart på att förklara vädreet när det rinner ifrån taken.

• LovisaK

Lipa  - räcka ut tungan (Sörmlänning från början, nu bosatt på västkusten)
    Det är iaf enligt min sambo det konstigaste dialektala ordet jag använder ;) 

Svar på tråden Vad är det konstigaste dialektala ord du använder?