• molly80

Vad är det konstigaste dialektala ord du använder?

Alla har vi olika dialekter, och ibland använder vi ord som inte alla förstår. Själv säger jag ordet 'rälig' ibland. Vad säger ni?

• Svar på tråden Vad är det konstigaste dialektala ord du använder?
  • zooägaren

pumla/pumlor -julkulor heter det visst utanför Norrbotten grylla - grisa, smutsa ner å säkert en massa annat som jag inte tänker på att det är dialektalt...

skriver från mobil och styckesindelning fungerar ej...
  • EnAnonumius
    roffe skrev 2013-01-20 18:46:57 följande:
    Har aldrig hört "kiligt vãr, och jag bodde ändå i gbg i 5-6 år :/   Vad betyder det?
    Har aldrig sagt att den är "Göteborgsk" heller. Så så det är inte konstigt att du aldrig hört en göteborgare säga det. Då du aldrig träffat mig som individ och det är ju uppenbart att du inte gjort...Cool

Jag sa att lånat från västgötskan:
    "kiligt vãr" (kass/trist) lånat från västgötska. Min man talade västgötska  när vi träffades.

Västgötskan är oftast namnet på dialekten man pratar på slättatrakterna, som Skövde, Vara och Skara och och där omkring. 
    Ja att Göteborg tillhör Västegötalands LÄN (inget att säga emot), så har ändå Göteborg en helt egen dialekt och den heter just Göteborska  och inget annat. Och skall aldrig förväxlas med västergötska dialekten heller så som du gör.Flört

Skulle du träffa min man så skulle du höra en härlig bladning mellan västgötska och Göteborska.

"kiligt vãr": betyder just "trist/kasst/tråkigt väder"..

Jag är kvinna, älskar att tänka logiskt och rationellt. Den intelligenta vet att ju mer man lär sig ju mindre kan man.
  • annca
    BBmamma skrev 2013-01-21 10:21:07 följande:
    Skåne: kona=lukta illa :)
    Det använde vi också, på 70-talet i Eskilstuna. "Det kooonar!", sagt med drygt sörmlängst uttal.

Enligt maken: "smatt", som i ett litet trångt utrymme man ändå han gå i.
    ~*~ Ursäkta mig men hey! Man har väl rätt att ändra sig...? (W.Crafoord)~*~
  • EnAnonumius
    Jellybeanbaby skrev 2013-01-20 21:48:41 följande:
    "änna" är ett häftigt ord, jag får känslan av att det används lite grann som götteborschkans "elle".
    "elle"?

Knappast hört någon Göteborgare säga det varken ung eller gammal. Och jag är född och uppvuxen och bor fortfarande i Göteborg.

När jag var ung (tonåring 80-talet) så använde Göteborgsungdomarna  "änna då va" i avslutande  av (nästan alla) meningar.  Vi använde även "änna" så som många av dagens ungdomar använder "typ"..
    Jag är kvinna, älskar att tänka logiskt och rationellt. Den intelligenta vet att ju mer man lär sig ju mindre kan man.
  • gosnosen

Kymig - vissen, olustig
    Kubba/Lubba - Springa så fort man kan
    Röta - Tur
    Mök - Äckel, gammal skit
    Tjosta/Tjostig - inte säker på stavningen, men uttalas som första k:et på "kök", betyder hosta, lite astma-aktig, problem med luftrören.
    Flöna - flytta på sig
    Möla - trycka i sig, äta glupskt
    Tetig - konstig, udda
    Pula - pyssla, smågreja
    Konkarongen/Tjottaballongen -  Hela alltet, ex: att man vann hela tjottaballongen
    Bös - allt möjligt smått, damm, smuts

• Petrellie
    Purpurbräcka skrev 2013-01-20 20:43:36 följande:
    Men så heter det väl?! Jag har aldrig tänkt på att det skulle vara dialektalt, men så är det kanske.

Var bor du och var kommer du ifrån?
    Det heter visst genomsvettIG.

Jag bor i Stockholm men har rötter i Linköping. Vi flyttade hit när jag var sex år men mamma och pappa har du en del dialekt kvar.   
  • Neelah
    EnAnonumius skrev 2013-01-21 10:53:33 följande:
    "elle"?

Knappast hört någon Göteborgare säga det varken ung eller gammal. Och jag är född och uppvuxen och bor fortfarande i Göteborg.

När jag var ung (tonåring 80-talet) så använde Göteborgsungdomarna  "änna då va" i avslutande  av (nästan alla) meningar.  Vi använde även "änna" så som många av dagens ungdomar använder "typ"..
    Jag har bara bott i Göteborg i några år och hörde det hela tiden, speciellt uttrycket "Hallå elle" som jag uppfattade som nån slags hälsningsfras.
    Följ dina drömmar var de än leder
  • gavagai
    IsabelleLi skrev 2013-01-21 10:04:29 följande:

Sandviken:

Dönditan- Slå dit den

Guu'ken fin - Gud vilken fin.

Händig - Korkad, dum i huvudet, opraktisk (dvs motsatsen till rikssvenskans definition) 

Tajj - Tuff, kaxi

Jag läste de två första orden du skrev innan jag såg att du skrivit var du var ifrån, och tänkte direkt Sandviken. Glad Kan höra det sägas med de karaktäristiska D:na och G:na. Jag är född i Sandviken, men flyttade tidigt därifrån (bara några mil bort). Gillar dialekten. Den är betydligt finare än åt Gävle-hållet. En lagom inblandning av Dalarna. 
Svar på tråden Vad är det konstigaste dialektala ord du använder?