• Anonym

Behandla UVI? Snälla hjälp :(

Jag har UVI efter UVI! Jag har provat ALLT man kan tänka sig för att förebygga UVI....
    Men kanske är det rent av  så att jag tvättar mig FÖR mycket?? Och håller på med alla dessa hälsokost i förebyggande syfte?

Och nu till min egentliga fråga !
    När jag får UVI så blir jag trött, fruktansvärda smärtor i underlivet, sveda vid urinering, känner mig sjuk i hela kroppen.
    Men OM jag bara härdar ut ( jag har stått ut i typ 3 dagar) sen måste jag börja med antibiotika
    MEN OM!! Tror ni att jag måste behandla mig då? när vänder det??

Någon som vet??
    Så länge man inte har feber o så....

SNÄLLA SÅ TACKSAM FÖR SVAR!!!

ÄR SÅ RÄDD FÖR ATT BLI RESISTENT!!!!!!

• Svar på tråden Behandla UVI? Snälla hjälp :(
  • aprilmamma44

Ja du måste behandla. En UVI som går obehandlad länge kan gå upp o njuren och orsaka stora stora skador..

• Anonym

Hej syrran ville inte ta mediciner utan drack litervis av tranbärsaft istället och vips två dagar senare hade det gått över.
    Hon hade naturligtvis gått till VC innan och fått bekräftat att det var UVI och sa själv till läkaren att hon inte tänkte ta medicinen, läkaren ryckte på axlarna och sa att det bara var att komma tillbaka om det blev värre. 

• aprilmamma44

Tranbärsjuice kan funka om man har tendens till UVI.. Men obehandlad länge kan va riktigt skadligt.. E sjuksköterska så lovar att de e sant:)

• Anonym

Tack för era svar. Men jag har redan provat tranbär. Det funkade inte för mig.

Jag har ju Hiprex. i förebyggande. Man ska ta två om dagen. Nu har jag bara ätit en. Kanske skulle testa två igen. Efter denna kuren är slut.

• Sannor

Hej, jag har haft problem med uvi i ca 8 år! Jag är resistent mot antibiotika och allergisk mot pecillin, vilket är fruktansvärt jobbigt, jag klara endast en sort och det är furandantin vilket ta nedre uvi. Och skulle behöva nått som hjälper mot övre uvi:/ men men jag fick ett tips av en kollega som är mkt för hälsokost, Björkglukos 2 dagars kur heter den, ska funka riktigt bra, har ej provat den själv då man ej får ta den när man är gravid, men direkt när jag får känningar så ska jag prova efter graviditeten. Den kostar 269kr har jag för mig men lätt värt vart ända krona om det funkar, så slipper man få samma öde som jag, lycka till

• Anonym

Tranbärskapslar och åkerfräkente brukar funka för mig. Viktigast för mig för att undvika uvi är dock att direkt efter sex gå upp och kissa och duscha av underlivet. Inte ens ligga kvar 5 min för att gosa. Inte så romantiskt kanske men värt att slippa uvi... Oralsex helt förbjudet! Sen jag började med detta har jag haft nån enstaka känning men i princip aldrig behövt penicillin. Man får krydda sexlivet på annat sätt...

• Lilia

Har du varit till läkaren och fått medicin? En kompis till mig hade UVI tre gånger per år under flera år, en dag stod hon inte ut längre och fick antibiotika. Hon har inte haft UVI sedan dess.

• Anonym

Lågdos penicillin i tre mån blev jag och även en vän till mig rek av en läkare. Jag slapp för mitt kom inte tillbaka efter sista vanliga penicillin kuren. Min vän åt och det funkar. Hon får ibland ff men inte som förr.... Måste bryta cirkeln på ngt sätt. Lider med dig, det är hemskt!

• Sannor

Lilia: om det hade funkat på alla så hade jag varit den lyckligaste i världen, och sluppit läggas in varje gång jag har en kraftig uvi.

• Oförglömlig

Hej haft samma problem dock blir jag super dålig efter bara 1 dag. Men jag har köpt C-vitamin tuggtablet 1g från Apoteket ska vara bra å ta varje dag. Samt tranbärskapslar. När jag får uvi pressar jag citron och apelsin och dricker stora mängder vilket hjälper mot smärtan och kan få uvin att gå över helt. Drack i två dagar alla symptom va borta å vet flera som blivit helt bra. Dock fick jag tilbaka alla symptom så fort jag sluta dricks det. Drick mycket te det är vätskedeivande å kan hjälpa till att skölja ut alla bakterier. Lycka till

Svar på tråden Behandla UVI? Snälla hjälp :(