• Anonym

Behandla UVI? Snälla hjälp :(

Jag har UVI efter UVI! Jag har provat ALLT man kan tänka sig för att förebygga UVI....
    Men kanske är det rent av  så att jag tvättar mig FÖR mycket?? Och håller på med alla dessa hälsokost i förebyggande syfte?

Och nu till min egentliga fråga !
    När jag får UVI så blir jag trött, fruktansvärda smärtor i underlivet, sveda vid urinering, känner mig sjuk i hela kroppen.
    Men OM jag bara härdar ut ( jag har stått ut i typ 3 dagar) sen måste jag börja med antibiotika
    MEN OM!! Tror ni att jag måste behandla mig då? när vänder det??

Någon som vet??
    Så länge man inte har feber o så....

SNÄLLA SÅ TACKSAM FÖR SVAR!!!

ÄR SÅ RÄDD FÖR ATT BLI RESISTENT!!!!!!

• Svar på tråden Behandla UVI? Snälla hjälp :(
  • Anonym

Det som är så frustrerande att jag tänder så otroligt mycket på min kille, och när man inte kan ha sex......

Kan man ligga fast man äter penicillin om man inte har så ont???

• Anonym

JAg märker skillnad direkt efter 1 tabletten.... att symtomen försvinner....

• Anonym (sex?)
    Anonym skrev 2013-01-20 10:28:58 följande:
    Jag har UVI efter UVI! Jag har provat ALLT man kan tänka sig för att förebygga UVI....
    Men kanske är det rent av  så att jag tvättar mig FÖR mycket?? Och håller på med alla dessa hälsokost i förebyggande syfte?

Och nu till min egentliga fråga !
    När jag får UVI så blir jag trött, fruktansvärda smärtor i underlivet, sveda vid urinering, känner mig sjuk i hela kroppen.
    Men OM jag bara härdar ut ( jag har stått ut i typ 3 dagar) sen måste jag börja med antibiotika
    MEN OM!! Tror ni att jag måste behandla mig då? när vänder det??

Någon som vet??
    Så länge man inte har feber o så....

SNÄLLA SÅ TACKSAM FÖR SVAR!!!

ÄR SÅ RÄDD FÖR ATT BLI RESISTENT!!!!!!
    Hej ts!

Måste fråga angående ditt sexliv (som har en poäng i samband med UVI) Är du i en relation? Har ni oskyddat sex, dvs utan kondom?
  • Anonym (sex?)
    Anonym skrev 2013-01-20 12:13:15 följande:
    Vad tror ni om att tvätta rumpan ofta? eftersom bakterierna kommer därifrån... och i bland när man har sex så åker ju snoppen ur och ... ja ni vet ju själva :P
    De var svar på min fråga, sorry hade inte läst hela tråden. Ja om snoppen åker ur och hamnar på ändtarmsöppningen så får han gå och tvätta sig innan han stoppar in den igen, svårare än så är det inte. Plus ha inte sex innan antibiotika kuren är färdig. Och du ska oxå vara noga med din hygien före och efter, dvs tvätta dig före, kissa och tvätta dig efter men med vatten, så du sköljer av underlivet.

Hade exakt samma problem förr. Dock med en annan partner. Har han kollat sig ifall han har nån infektion som är "tyst"? Kan ju föra över till dig utan att själv ha problem.
  • Anonym

Vidgning av urinröret ses tydligen som en förlegad metod av många läkare. Men jag vet flera som blivit hjälpt av detta. Är nog inte så skönt att göra, men uvi gör ju oxå ont. Sen är det nog inte dumt att kombinera med att duschabdirekt efter sex, undvika oralsex, transbärstabletter och tex åkerfräkente (dagligen för att förebygga och inte bara vid känning. Aldrig string eller trosor i syntetmaterial. Bara luftiga bomullstrosor. Aldrig binda eller troskydd, använd tampong, menskopp eller liknande. Byta trosor ofta om man svettas, har flytningar osv. Ej raka sig för mycket i underlivet, utan låta hår vara kvar som skydd mot bakterier. Dricka mycket dagligen, kanske undvika sånt som innehåller mycket socker. Följa detta hela livet sen och inte bara när man har känningar. Viktigast är att försöka undvika att få uvi överhuvudtaget. En del får det av att cykla tex dvs när man sitter på sadeln. Vet en som fått sluta åka motorcykel för vibrationerna och lutningen hon satt triggade igång uvi. Mycket småsaker att tänka på.

• Anonym

Inte ha tajta byxor, kanske inte så lätt med dagens mode. Aldrig ha blöta badkläder när man badat, inte ens fem minuter. En del tål inte att bads i sjöar.

• Anonym (d)

Tidigare fick jag alltid besvär från urinvägarna så fort jag blev lite kall om baken. Sedan började jag äta d-vitamin (inga monsterdoser, som ibland rekommenderas, utan 7-10 mikrogram per dag) och besvären försvann.

Jag hade inte alls lika stora besvär som du verkar ha. Men det kan ju vara värt ett försök. Inte som ett alternativ till antibiotika men som ett komplement.

• Anonym
    Anonym (sex?) skrev 2013-01-20 12:25:49 följande:
    Hej ts!

Måste fråga angående ditt sexliv (som har en poäng i samband med UVI) Är du i en relation? Har ni oskyddat sex, dvs utan kondom?
    Jag är i en relation och vi har sex utan kondom, för jag tål inte kondom. Har så känsliga slemhinnor....
  • Anonym

Jag har alltid haft ett känsligt underliv, eller ja i 14 år. Har haft svamp fick vestibulit. Jag rakar mig inte. har inte string. Klarar inte av långa samlag som nöter på mina slemhinnor....
    Oralsex har vi inte, för ingen av oss gillar det. Men det är klart att i bland blöter man ju lite med handen o så....

Jag vet inte vad jag ska göra längre :(
    .

• Anonym (samma här..)

Har haft UVIer i 26 år nu.. Man lär sig fort alla regler om kissa efter samlag, torka rätt osv. det hjälper inte. Det har blivit betydligt värre med åren, i början 4ggr /år sen varje månad, nu i princip kroniskt.. Cystoskopi, utvigdning, Hiprex.. Inget hjälper. Känner en kvinna som hade det ända från barndomen till sin död.. Helt hopplöst..

Några saker gör saken bättre dock: Undvik socker det är raketbränsle för bakterierna. Mycket vätska(örteer typ gullris bra för njurarna, tranbärskapslar, c-vitamin), vila och värme(fixa en riskudde, värm i micron och lägg över blåsan, raggsockor viktigt att fötterna är varma, blir kissnödig bara av att gå på ett kallt golv..). Bättre på sommaren än vintern, tänker flytta till ett varmt land. Sex gör bara saken värre om det är en ny partner. Celibat hjälper således inte heller och hur kul är det..?

Har flera penicillinsorter som bakterierna blivit resistenta mot, gruvar mig för dagen inget längre hjälper.
    Som min urolog sa är det verkligen en psykiskt knäckande åkomma.. 

Svar på tråden Behandla UVI? Snälla hjälp :(