• Anonym (123)

Kan man ta med sig moraliskt stöd/nya partnern vid samarbetssamtalet?

Har blivit kallad till samarbetssamtal med barnens andra förälder.

Vi kan inte alls prata och ska nu gå till familjerätten om två veckor och jag undrar om det är tillåtet att ta med sig sin nya partner på det samtalet? En som är insatt i mitt liv och som jag ser som en trygghet.

• Svar på tråden Kan man ta med sig moraliskt stöd/nya partnern vid samarbetssamtalet?
  • Brumma
    Brumma skrev 2013-01-22 07:44:08 följande:
    Faktum är att om en eller båda föräldrarna har en ny partner som bor tillsammans med barnet så kallas ofta den nya till samarbetssamtal. Oftast inte till det första, men senare samtal.
    Om det pågår en utredning angående boende och vårdnad hörs oftast den nya partnern. Vid hembesök skall den nya partnern närvara.
    Man kollar även samarbetet mellan föräldrar och den nya partnern...
    Så jo, den nya partnern kan faktiskt visst ha en del med saken att göra.
    Däremot anser jag inte att man tar med sig den nya partnern (utan att det är ok med den andra föräldern) till ett första samarbetssamtal.
    Jag är förövrigt den "nya partnern", kommer bra överens med mamman, tar lika stort ansvar som föräldrarna över barnet när hon är här, går på utvecklingssamtal (mamman tycker det är självklart då jag har stor del i hennes dotters liv)..
    Men även om mamman inte ansett jag haft ngt med hennes dotter att göra så hade jag inte "backat", som "anonym" så fint uttrycker det här ovan.. Vilket ansvar jag tagit för barnet hade varit mitt och min mans beslut - han har aldrig "delegerat" ansvaret, vi delar helt enkelt..
    När samarbetssamtalen skedde var jag såpass ny i bilden att jag inte hade speciellt mkt med barnet att göra, alltså fanns ingen anledning för mig att vara med.
    Glömde ju länkarna.
    "Samtal med ny partner.
    Om en förälder lever i ett nytt förhållande, bör utredaren ha samtal med den nya partnern och ta reda på vilken relation denne har till barnet. Utredaren bör också ta reda på den nya partnerns syn på föräldrarnas förmåga att samarbeta om barnet."
    http://www.socialstyrelsen.se/sosfs/2012-4/Documents/2012_4.pdf (sidan 12)

http://www.laxa.se/download/18.52112a6412afe1c61f68000305/1285156026981/Broschyr+Familjer%C3%A4ttsutredning.pdf (visserligen från Socialtjänsten i Laxå, men tänker mig att det är ungefär samma regler i större delen av sverige).
  • tjofräs

Nä, inte på första samtalet. Senare kanske, men vid första samtalet får du hålla dig själv tänker jag.

• Brumma
    Anonym skrev 2013-01-22 07:44:31 följande:
    Dig. Du missar att samarbetssamtalet handlar om BARNET. Inte någonstans kommer exets nya in i handlingen. Du verkar tro att det handlar om de vuxna runt om barnet men det handlar om föräldrarna som ska komma överens om barnets bästa gällande t.ex umgänge. Hur extet och den nya sen samarbetar i sin tur är något de får ta en diskussion om hemma, eller gå till e terapeut och försöka lösa, för samarbetssamtalet är inte en arena där exets nya ska dansa.

Som mamma behöver man inte samarbeta med exets nya, det får exet klara av själv. Exets nya är inte centrum i universum och dennes existens är inget en mamma behöver ens tänka på.
    Jo, om samarbetssvårigheterna grundar soíg i att exet har en ny partner så spelar det mkt stor roll in vid samarbetet om barnet.
    En del föräldrar tillåter tex inte en ny att hämta/lämna barn på dagis/skola, att vara ensamma med dem när den andra föräldern arbetar, att närvara vid skolavslutningar och liknande (oavsett om barnet vill det eller inte).
    Då lägger man en grund för samarbetssvårigheter och DET tas hänsyn till..
    Om man bara för att man inte vill acceptera den "nya" försvårar deras familjs varrdag, vilket även försvårar för barnet, så är det samarbetssvårigheter som skall tas upp på samtalet.
  • Anonym
    Brumma skrev 2013-01-22 07:50:33 följande:
    Glömde ju länkarna.
    "Samtal med ny partner.
    Om en förälder lever i ett nytt förhållande, bör utredaren ha samtal med den nya partnern och ta reda på vilken relation denne har till barnet. Utredaren bör också ta reda på den nya partnerns syn på föräldrarnas förmåga att samarbeta om barnet."
    www.socialstyrelsen.se/sosfs/2012-4/Documents... (sidan 12)

www.laxa.se/download/18.52112a6412afe1c61f680... (visserligen från Socialtjänsten i Laxå, men tänker mig att det är ungefär samma regler i större delen av sverige).
    Svammel. Samarbetssamtal är inte samma som en utredning vid en tvist om boende/umgänge/vårdnad. Vid samarbetssamtal närvarar aldrig nya partners (om inte båda föräldrarna specifikt vill ha med dem och samtalsledaren godkänner det).
  • Anonym
    Brumma skrev 2013-01-22 07:54:45 följande:
    Jo, om samarbetssvårigheterna grundar soíg i att exet har en ny partner så spelar det mkt stor roll in vid samarbetet om barnet.
    En del föräldrar tillåter tex inte en ny att hämta/lämna barn på dagis/skola, att vara ensamma med dem när den andra föräldern arbetar, att närvara vid skolavslutningar och liknande (oavsett om barnet vill det eller inte).
    Då lägger man en grund för samarbetssvårigheter och DET tas hänsyn till..
    Om man bara för att man inte vill acceptera den "nya" försvårar deras familjs varrdag, vilket även försvårar för barnet, så är det samarbetssvårigheter som skall tas upp på samtalet.
    Nej. T.ex en mamma, kan aldrig tvingas ha med exets nya att göra. Sen att vissa kan tycka att hon bör vilja samarbeta med den nya är en helt annan sak än att hon behöver göra det.

Samarbetet om barnet behöver inte bli påverkat ändå. En ny får hämta/lämna  barnet på pappans tid, vara ensam med barnet osv. Skolavslutningar kan exets nya se på om skolan godkänner det. En mamman kan inte försvåra exets vardag om exet inte själv väljer att göra det. Och nej, extets nyas ev problem med mamman är inget som man ventilerar på samarbetssamtal.
  • Furstinna

Nejnej. Nya partners har inget att göra på möten som gäller föräldrar och barn.

• Brumma
    Anonym skrev 2013-01-22 08:39:50 följande:
    Nej. T.ex en mamma, kan aldrig tvingas ha med exets nya att göra. Sen att vissa kan tycka att hon bör vilja samarbeta med den nya är en helt annan sak än att hon behöver göra det.

Samarbetet om barnet behöver inte bli påverkat ändå. En ny får hämta/lämna  barnet på pappans tid, vara ensam med barnet osv. Skolavslutningar kan exets nya se på om skolan godkänner det. En mamman kan inte försvåra exets vardag om exet inte själv väljer att göra det. Och nej, extets nyas ev problem med mamman är inget som man ventilerar på samarbetssamtal.
    Än en gång - ibland bottnar konflikten i just dessa saker - som du tycker är ok, vilket är bra. Men det finns tillfällen då det är ANLEDNINGEN till konflikten..
  • Brumma
    Anonym skrev 2013-01-22 08:35:54 följande:
    Svammel. Samarbetssamtal är inte samma som en utredning vid en tvist om boende/umgänge/vårdnad. Vid samarbetssamtal närvarar aldrig nya partners (om inte båda föräldrarna specifikt vill ha med dem och samtalsledaren godkänner det).

Hmm, nej, men det kan mycket väl leda till det om orsaken till samarbetssvårighterna är angående boende/umgänge/vårdnad - vilket det ofta är.
    Som jag skrev ovan så anser jag INTE att den nya partnern bör följa med på samarbetssamtal i början.. Om det sedan önskas kan det tas upp.. Och jo, har läst minst en tråd här där bonusmamman KALLATS till samarbetssamtalet. (skall se om jaghittar tråden, men det var ett tag sedan..)
  • Anonym
    Brumma skrev 2013-01-22 08:44:48 följande:
    Än en gång - ibland bottnar konflikten i just dessa saker - som du tycker är ok, vilket är bra. Men det finns tillfällen då det är ANLEDNINGEN till konflikten..
    Du hade fel om att exets nya ska vara med vid samarbetssamtal och inte ens familjerätten tycker det.

Nej, det finns aldrig tillfällen när samarbetet om barnet beror på vad exets nya tycker om mamman, även om exets nya säkert vill tro det.
  • Brumma
    Anonym skrev 2013-01-22 08:49:27 följande:
    Du hade fel om att exets nya ska vara med vid samarbetssamtal och inte ens familjerätten tycker det.

Nej, det finns aldrig tillfällen när samarbetet om barnet beror på vad exets nya tycker om mamman, även om exets nya säkert vill tro det.

öh jo, likaså som det finns tillfällen när samarbetet om barnet beror på vad mamman tycker om den nya..
    Tror du allvarligt att det aldrig påverkar undrar jag i vilken värld du levt i??
Svar på tråden Kan man ta med sig moraliskt stöd/nya partnern vid samarbetssamtalet?