• Anonym (123)

Kan man ta med sig moraliskt stöd/nya partnern vid samarbetssamtalet?

Har blivit kallad till samarbetssamtal med barnens andra förälder.

Vi kan inte alls prata och ska nu gå till familjerätten om två veckor och jag undrar om det är tillåtet att ta med sig sin nya partner på det samtalet? En som är insatt i mitt liv och som jag ser som en trygghet.

• Svar på tråden Kan man ta med sig moraliskt stöd/nya partnern vid samarbetssamtalet?
  • Anonym (1)

Av vilken anledning önskar du slippa gå på samarbetssamtalet på egen hand? Är du en väldigt osäker och osjälvständig person i största allmänhet? Eller är det bara i relationen till exet? Vad är jobbigast med att behöva träffa exet på samarbetssamtal?

• Anonym (123)
    Anonym skrev 2013-01-20 21:43:01 följande:

Ja, jag kan förstå om den andra skulle vara intresserad av att försöka samsas med exets nya partner också.

Så det är okej att ta med sig den nya partnern på ett samarbetssamtal med exet?
  • Anonym (123)
    Anonym (Soc) skrev 2013-01-20 21:30:55 följande:

Att bara gå iväg låter dumt, att dätemot informera om att man inte accepterar exets nya i rummet är ok.

Om personen säger att det är dennes nya vän och inte nya partner så ska den andre acceptera att det finns en tredje part i rummet som bara har till syfte att vara på den ena förälderns sida.
  • Kjell2
    Anonym (123) skrev 2013-01-21 10:26:56 följande:

Fråga exet.

Men att ställa det som krav, att ha med sin nya,  för att närvara skulle nog inte ses positivt av familjerätten.
  • Anonym (hav)

Alltså, vad håller du på med? Ni ska gå på samarbetssamtal som föräldrar. Då tar man inte med sig någon annan och det borde väl vara självklart?

Om du tar med dig en ny partner, din mamma eller grannen kalle spelar ingen roll. Sen finns ju ingen anledning att den andre föräldern skulle vända och gå när ni kom dit för att du har någon med dig. Den andre föräldern kan helt enkelt bara säga att den inte vill ha någon annan där och då får personen inte följa med in i rummet.

Varför håller du på att analysera vad det skulle kallas för inför rätten?

man gör inte så helt enkelt och som sagt är det inget stort problem eftersom du inte får ta med någon annan in om inte den andre föräldern vill det. Svårare än så är det inte.

• Anonym (Soc)
    Anonym (123) skrev 2013-01-21 10:29:21 följande:

Om personen säger att det är dennes nya vän och inte nya partner så ska den andre acceptera att det finns en tredje part i rummet som bara har till syfte att vara på den ena förälderns sida.

Nej, det sa jag väl inte?
  • Anonym
    Anonym (123) skrev 2013-01-21 10:26:56 följande:

Nej. Det är föräldrarna som ska diskutera och försöka hitta överenskommelser kring barnet, inte en ev. ny partner/vän!
  • LeaveMeAlone

Gissar på att det inte är du som ska ha med dig någon utan den andre föräldern, stämmer det?
    Låter vilket som helgalet. Jag kan köpa att man skulle vilja ha med sig sin nya som stöd om det varit hotfullt. Dvs att personen stannar  i väntrummet så man slipper bråk efter samtalet. Men vid själva samtalet så är det ju redan en 3'e part med som ska medla, så finns ju ingen anledning att ha nån form av back-up!?

• Anonym (123)
    Anonym (hav) skrev 2013-01-21 10:38:06 följande:
    Alltså, vad håller du på med? Ni ska gå på samarbetssamtal som föräldrar. Då tar man inte med sig någon annan och det borde väl vara självklart?

Om du tar med dig en ny partner, din mamma eller grannen kalle spelar ingen roll. Sen finns ju ingen anledning att den andre föräldern skulle vända och gå när ni kom dit för att du har någon med dig. Den andre föräldern kan helt enkelt bara säga att den inte vill ha någon annan där och då får personen inte följa med in i rummet.

Varför håller du på att analysera vad det skulle kallas för inför rätten?

man gör inte så helt enkelt och som sagt är det inget stort problem eftersom du inte får ta med någon annan in om inte den andre föräldern vill det. Svårare än så är det inte.
    Tack. Då vet jag att jag kan neka mitt ex att ta med sig en jag inte känner in till familjerätten.

• Anonym (123)
    LeaveMeAlone skrev 2013-01-21 11:48:16 följande:
    Gissar på att det inte är du som ska ha med dig någon utan den andre föräldern, stämmer det?
    Låter vilket som helgalet. Jag kan köpa att man skulle vilja ha med sig sin nya som stöd om det varit hotfullt. Dvs att personen stannar  i väntrummet så man slipper bråk efter samtalet. Men vid själva samtalet så är det ju redan en 3'e part med som ska medla, så finns ju ingen anledning att ha nån form av back-up!?

Rätt gissning.
Svar på tråden Kan man ta med sig moraliskt stöd/nya partnern vid samarbetssamtalet?