• Anonym (123)

Kan man ta med sig moraliskt stöd/nya partnern vid samarbetssamtalet?

Har blivit kallad till samarbetssamtal med barnens andra förälder.

Vi kan inte alls prata och ska nu gå till familjerätten om två veckor och jag undrar om det är tillåtet att ta med sig sin nya partner på det samtalet? En som är insatt i mitt liv och som jag ser som en trygghet.

• Svar på tråden Kan man ta med sig moraliskt stöd/nya partnern vid samarbetssamtalet?
  • Anonym (123)

Barnen har inte ens smält separatioen, de lever i tro och hopp om att både mamma och pappa inte ska bli kära i någon annan. Är det fortfarande moraliskt riktigt att ta med en helt ny partner som varken jag eller barnen träffat?

• Iam
    Anonym (123) skrev 2013-01-22 13:36:31 följande:
    Barnen har inte ens smält separatioen, de lever i tro och hopp om att både mamma och pappa inte ska bli kära i någon annan. Är det fortfarande moraliskt riktigt att ta med en helt ny partner som varken jag eller barnen träffat?
    Barnen är väl inte med på samarbetssamtalet?? 

Frågan för mig handlar om varför... Varför vill ditt ex ha med sin partner? Finns det en god grund?
    Finns det ingen grund för att hon är med så ser jag ingen anledning till att hon ska med heller.
    Men för mig handlar det inte om VEM, utan VARFÖR.  
  • Brumma
    Anonym (123) skrev 2013-01-22 13:36:31 följande:
    Är det en situation han behöver stöd i (vet ju inte hur era samarbetsproblem ser ut) så vill han väl ta med den person som han känner sig mest tillfreds med? Oavsett om det är en ny partner, kompis eller syster.
    Likaså om du känt att du var i en situation där du behövde stöd för att träffa ditt ex, om du tagit med ny partner, kompis eller syster har ju inte med saken att göra - huvudsaken är ju att DU känner dig trygg med den personen.
    Men nu är det ju faktiskt så att man enbart får ta med stödperson om den andra parten går med på det, så det är ju bara att säga nej.
    Risken finns ju dock, beroende på anledningen att han vill ha med sig stöd, känner han sig hotad, överkörd, motarbetad, svartmålad, så kan det ju hända att han väljer att inte gå på mötet alls om han inte vill träffa dig själv..
    Men som sagt, vi vet ju inget om er situation..
  • Anonym (123)
    Iam skrev 2013-01-22 13:42:01 följande:
    Barnen är väl inte med på samarbetssamtalet?? 

Frågan för mig handlar om varför... Varför vill ditt ex ha med sin partner? Finns det en god grund?
    Finns det ingen grund för att hon är med så ser jag ingen anledning till att hon ska med heller.
    Men för mig handlar det inte om VEM, utan VARFÖR.  

Vi har svåra kommunikationsproblem sedan separationen för ett kvartal sedan och ska dit för att prata om barnen, umgänge och lagar och regler. Upprätta ett umgängesschema och dyl.

Han vill ta med sig sin nya som han kallar för sin vän för han inbillar sig att det familjerätten och jag har pratat ihop oss och han tror att de är på min sida men så fungerar det inte. Jag har inte pratat med någon utan jag har skickat in en begäran om samarbetssamtaloch inget mer.
  • Anonym (123)
    Brumma skrev 2013-01-22 13:55:01 följande:
    Är det en situation han behöver stöd i (vet ju inte hur era samarbetsproblem ser ut) så vill han väl ta med den person som han känner sig mest tillfreds med? Oavsett om det är en ny partner, kompis eller syster.
    Likaså om du känt att du var i en situation där du behövde stöd för att träffa ditt ex, om du tagit med ny partner, kompis eller syster har ju inte med saken att göra - huvudsaken är ju att DU känner dig trygg med den personen.
    Men nu är det ju faktiskt så att man enbart får ta med stödperson om den andra parten går med på det, så det är ju bara att säga nej.
    Risken finns ju dock, beroende på anledningen att han vill ha med sig stöd, känner han sig hotad, överkörd, motarbetad, svartmålad, så kan det ju hända att han väljer att inte gå på mötet alls om han inte vill träffa dig själv..
    Men som sagt, vi vet ju inget om er situation..

Vilket märkligt resonemang.
  • Anonym (för oss)
    Anonym (123) skrev 2013-01-22 14:01:41 följande:

Vi har svåra kommunikationsproblem sedan separationen för ett kvartal sedan och ska dit för att prata om barnen, umgänge och lagar och regler. Upprätta ett umgängesschema och dyl.

Han vill ta med sig sin nya som han kallar för sin vän för han inbillar sig att det familjerätten och jag har pratat ihop oss och han tror att de är på min sida men så fungerar det inte. Jag har inte pratat med någon utan jag har skickat in en begäran om samarbetssamtaloch inget mer.
    Är du säker på att det är så? För med min man så är det så att han har svårt att uttrycka sig och när han känner sig pressad så går han med på saker bara för att få komma därifrån som sen inte fungerar och det blir samma visa om igen med nya samtal.
  • Iam
    Anonym (123) skrev 2013-01-22 14:01:41 följande:

Då är det väl bara att du säger att du inte vill att hon är  med. 
    Å andra sidan får du då vara förberedd på att det ni säger där är något han tar med sig hem, diskuterar med sin partner och sen får ni ha ett nytt möte där han kan framföra deras önskningar och tankar kring exempelvis schema.  
  • Anonym (123)
    Anonym (för oss) skrev 2013-01-22 14:04:23 följande:
    Är du säker på att det är så?

ja jag är säker på att det är så.
  • Anonym (123)
    Iam skrev 2013-01-22 14:08:06 följande:
    Då är det väl bara att du säger att du inte vill att hon är  med. 
    Å andra sidan får du då vara förberedd på att det ni säger där är något han tar med sig hem, diskuterar med sin partner och sen får ni ha ett nytt möte där han kan framföra deras önskningar och tankar kring exempelvis schema.  

De bor inte ihop. Jag står kvar på bostadsrätten fortfarande och har saker kvar men det är alltså så att han ska låta sin nya flickvän bestämma det? Enligt dig?

Jag får överväga att ta med mig min dejt också då så att det blir lika löjligt från mitt håll. Sänka sig till samma nivå.
  • Anonym (123)

Iam, det måste väl vara okej? Att jag tar med mig min dejt så att jag också har någon med mig som är på min sida? Eller gäller ditt resonemang bara pappor?

Svar på tråden Kan man ta med sig moraliskt stöd/nya partnern vid samarbetssamtalet?