• MiaMarias

    Lundamammor med omnejd, januari, februari, mars 2013-bebisar.

    Hej alla. =)

    Här är fortsättningstråden på vår bf-tråd "Lundamammor med omnejd, bf januari 2013."

    Välkomna alla mammor från Lund/Staffanstorp/Malmö och där runtom,
    oavsett om ni har barn sen tidigare eller inte. =)
  • Svar på tråden Lundamammor med omnejd, januari, februari, mars 2013-bebisar.
  • Verea
    Rosa pantern skrev 2013-03-06 22:37:36 följande:
    Ellens kvällskolik är bättre. En del skrik men inte det där krampandet liksom. Tyvärr vill hon inte vila på fm så då gör inte jag det heller ;( Sen sover hon länge i vagnen när vi hämtat syrran på dagis. Har inte provat babygym än men ska nog göra det snart. Det mesta flyter på bra men jag har tagit på mig för mkt med gäster o middagar med gäster den senaste tiden o jag känner mig sliten. O i helgen blir det treårskalas, suck. Tur att mamma kommer o hjälper. Måste oxå bli bättre på att sänka kraven på att disk, tvätt mm måste fixas hela tiden. Hur gör ni andra?
    Kolik har vi än så länge inte drabbats av och det är jag tacksam för. Men vist blir man trött a att vara vaken på nätterna och att inte få vila för att bebisen är en liten piggelin. 
    Det jag tycker är intressant är att man ofta ställer höga krav på sig själv och ska ha hemmet i toppskick, alla barn i nytvättade kläder och den mest varierade maten på bordet jämnt, oavsett omständigheterna. Jag gör samma sak och kan få dåligt samvete för att jag inte har hunnit damsuga när stora killen är på dagis etc. Försöker nu att tänka att det viktigaste är barnen och att jag ska använda tiden jag har tillsammans med Henry till att faktiskt vara med honom. Och för att var en bra mamma till båda pojkarna måste jag vila då och då. Disk och städning får komma i andra hand och oftast är det maken som fixar när han är hemma. 
  • MiaMarias

    Hoppas ni andra också har njutit av vädret idag. =)

    Jag har gått en mil, började gå efter att jag lämnat på dagis, gick in till stan,
    och sen några rundor där, och sen hem igen.

    Var inne på både arken och domkyrkoforum.
    Gick in och sa hej till min bm också, nu när jag hade Amanda med mig.

    Hoppas på fint väder imorgon med.

    Jag gick tillbaka strax efter kl.13, så jag kom lagom till dagis för hämtning strax innan kl.14.
    Så tar ungefär trekvart att gå Gunnesbo - Lund centrum. =) 

  • Verea

    Hur har ni det i solen? Mår alla bra? 

    Vet inte om ni känner till boken "Växa och upptäcka världen: sju utvecklingssprång under barnets första levnadsår". Det är i alla fall en fantastisk bok som handlar om barnets utvecklingsfaser. Ni vet säkert själv hur det är när ens glada lilla bebis plötsligt blir skitjobbig och dryg och helt olik sig. Och så kollar man i boken och inser att det är ett utvecklingssteg som är på gång. 

    Jag har tidigare lånat boken av en vän men det kan jag inte nu mer och att köpa den verkar omöjligt eftersom den är slutsåld hos förlaget. Men nu har jag hittat appen "Wonder weeks", samma sak som boken men på telefonen istället. Toppenbra med många tips på hur man kan stimulera och utveckla sin lille goding. 

    Det är ungefär det vi gör här, utvecklas, leker och äter. 

     

  • MiaMarias

    Hejsan

    Jag har det bara bra i solen. =)

    Ska ta en promenad sen innan jag hämtar Gabriel.
    Såg att man kan låna den boken på bibblan, fast just nu är alla utlånade.
     

  • MiaMarias

    Hejsan

    Vilket härligt förmiddagsväder vi hade i Lund idag. =)
    Riktigt skönt att vara ute en stund då.

    På eftermiddagen träffade vi föräldragruppen från 2008 i stadsparken, började bra,
    men sen försvann solen, och började blåsa och regnet kom. brrr

    Denna veckan som kommer, vill jag ha härligt väder.

    Amandas nätter är härliga, riktig lyxbebis känner jag, hon sover väldigt länge på nätterna nu, och de senaste
    har hon sovit hela nätter. Nu inatt sov hon från ca 21.45 -06.00 

  • chemistry

    Hej! Den boken har jag härhemma, visste inte att den blivit så svår att få tag på. Håller med om att den verkligen beskriver alla faser jättebra, tittar i den då och då.

    Miamarias, vilka drömnätter! Lovisa somnar vid 19-20 ca, sover sen till 7-7.30 med matning vid ca 23.30, 3 och 6. Jag tycker det är ok, är iaf inte alls så trött längre som när hon åt varannan timme.

    Nätterna sover hon bra, men dagtid har jag ingen struktur alls tyvärr. Önskar att jag kunde få henne att ligga o sova själv men hon vägrar, vaknar direkt då. Hon sover bara i bilen, i vagnen (så länge den rör sig, annars vaknar hon direkt) och vid amning. I min famn sover hon alltså gärna men ligga ensam, funkar inte. Nån som känner igen sig? Ska jobba på att träna henne men har inte riktigt orkat än.

    Vädret har ju varit trist pga kylan, önskar värme för jag vill inte amma utomhus när det är så kallt o det begränsar en litegrann. Dock är jag så glad över att solen varit framme så mycket, ger lite vårkänsla åtminstone.

  • Emeliesbäbis

    Hej på er! Vet inte hur aktiva ni är i denna tråden. Jag bor i Dalby, fick mitt första barn den 11 februari i år. Det blev en pojke som heter Vince. Har ni någon mötesplats på riktigt eller så? Eftersöker någon att kunna fika med, gå på promenad med barnvagnarna o liknande. /Emelie

  • MiaMarias
    Emeliesbäbis skrev 2013-04-19 11:51:48 följande:
    Hej på er! Vet inte hur aktiva ni är i denna tråden. Jag bor i Dalby, fick mitt första barn den 11 februari i år. Det blev en pojke som heter Vince. Har ni någon mötesplats på riktigt eller så? Eftersöker någon att kunna fika med, gå på promenad med barnvagnarna o liknande. /Emelie
    Hej, grattis till Vince och välkommen in. =)

    Vi har inte träffats än på riktigt, men det kanske är dags nu. =)
     
  • Saran83

    Hej allihop!

    Jag har tyvärr varit riktigt dålig på att gå in här och läsa, tiden bara flyger iväg...
    Hur har ni det, börjar småttingarna bli stora? ;)
    Nu har vi haft storasyster på förskolan i 3 veckor, riktigt skönt att kunna få lite mer tid med Edvin på dagarna. Tänkte kolla om nån av er har gått på Gerdas mammababygympa? Funderar på att testa den, är det nån som vet om den är bra?  

Svar på tråden Lundamammor med omnejd, januari, februari, mars 2013-bebisar.