• Anonym (Undran)

Flytta från Göteborg till pytteort med 9000 invånare?

Hej!

Bakgrund: Vi bor i centrala Göteborg, o levde storstadslivet med allt vad det innebär. Vi fick barn 2010 och livet har givetvis ändrats sedan dess. Vi är inbitna storstadsmänniskor men stress, höga bokostnader, skatter, heltidsjobb etc. håller på att få oss att gå på knäna. Vi är aldrigt ute på stan och utnyttjar vad GBG har att erbjuda förutom sportmässigt, då vi aldrig har några pengar elr barnvakt elr ork för den delen. Vi har ingen släkt nära här som kan avlasta och hjälpa. Vår stress börjar påverka vårt förhållande, och jag ser att vårt barn också känner av detta, när vi är hos mina föräldrar brukar hen säga att hen inte vill åka tillbaka till lägenheten.

Vi är båda två utbildade inom attraktiva yrken och har bra kompetens. Nu funderar vi efter mycket om och men och (är nog rätt förvånade båda två att vi kommit till den här punkten) att flytta till den lilla ort där mina föräldrar bor. Där skulle vi kunna sänka våra fasta kostnader, köpa ett hus, få avlastning, vårt barn skulle få lugnare och gladare föräldrar, lugn och trygg uppväxt etc. Nära till lekkompisar, en trädgård att springa på etc.

Nu till min fråga: är det någon här som gjort ett så drastiskt flytt? Hur ser ert sociala umgänge ut? Intressen? Saknar ni storstan?

Vi har ett par vänner kvar i närliggande stad och vi är sociala av oss så jag tror att vi kommer hitta folk att umgås med (förhoppningsvis).

Hur har det gått för er som flyttat "tillbaka" - trivs ni? 

Alla tankar o funderingar tas tacksamt emot :) 

• Svar på tråden Flytta från Göteborg till pytteort med 9000 invånare?
  • Anonym (Undran)
    Anonym skrev 2013-01-30 12:15:28 följande:

Det finns andra kommuner runt om GBG där barnomsorgen inte e katastrof. Dessutom har gbg stad fått ner köerna i barnomsorgen för att de har börjat bygga flera förskolor. Om ni tjänar relativt bra varför köper ni inte en bostad i kommunerna runt om gbg? Byta förskola får du ändå göra om ni flyttar på er. E man i behov utav längre dagar på förskolan pga avstånd till jobb o hem så e det väl inget fel i det. Har barnet roligt på förskolan tänker de väl knappast på tiden. Låter emellanåt som att du tror att problemen löser sig så fort man flyttar, om det dyker upp nya problem på det nya stället ska ni flytta på er då med.
    Du verkar inte fatta att vi vill åt avlastning vilket inte finns varken utanför eller i GBG. Jag tror inte att alla problem löser sig men jag vet att vi kommer få det lättare och mindre stressigt om vi bor i en mindre stad. Min TS var inte OM jag skulle flytta utan HUR det är att BO och övergången till en så pass mindre ort. 

• Evina

Förstår absolut dina skäl att flytta, vi går i liknande banor. Däremot inte så långt ut ur staden, men en rejäl omställning för hela familjen blir det. Har en blandad känsla av hopp och skräck...

• Anonym

Det beror säkert på många saker. Jag har funderat på saken men inte vågat mig på det. Det är mycket jag trivs med på landet (närhet till natur, lugn, billigare boende, mamma i närheten - hon är iofs äldre och kan inte förväntas vara ständig barnvakt, men det innebär ju också att jag på sikt kunde hjälpa henne). 
    Men det är mycket som talar emot också. Jag vill inte bli bilberoende och inte beroende av att barnen ska behöva skjutsas hit och dit. Nästan all närservice har försvunnit från byn där min mamma bor idag (jag är inte uppväxt där men har varit där mycket och sett hur det blivit mer och mer av sovstad och semesterort) och kommunikationerna som var bra förr har blivit dåliga. Jag vill att mina barn ska kunna gå och cykla, ev åka kommunalt, till skola, kompisar och fritidsaktiviteter.

Att du kommer från orten(?) borde underlätta att få ett umgänge där, kanske har du gamla vänner kvar där också?. Jag har inte den fördelen där mamma bor även om rötter på orten skulle ge visst "cred" i ett samhälle där man är tämligen misstänksam mot nykomna.  De jag känner är riktigt gamla och de yngre jag kände har flyttat. De familjer som finns... ledsen för hur jag låter men de verkar inte vara något särskilt stimulerande umgänge. Mycket "hålla koll på hur högt gräset är och vilken bil grannen köpt " och noll koll på annat än den bredaste populärkulturen typ. Vet inte om jag skulle klara av det. Inte säkert att de skulle tycka vi var kul heller för den delen.

• Anonym

Min kompis flyttade till en riktig håla men då till en man som redan bodde och var uppväxt där. Hon var orolig men han var inte flyttbar. Det gick jättebra, hon blev kompis med hans kompisar och umgicks med dem (på bekostnad av gamla kompiskretsen skall sägas).
    Problem är det först nu när de skilt sig. Hon har ingen lägenhet att flytta tillbaka till och kan ändå inte flytta därifrån pga pga barn de har gemensam vårdnad om och att hennes äldre barn rotat sig i skola och med kompisar. De nya kompisarna tar inte avstånd eller så men det är ju ändå hennes man som var den primäre kompisen, kort sagt blivit knepig sits.
    I motsats till dig har hon också sin egen familj kvar i stan. 

• Spegelbilden

Nu är detta en väldigt gammal tråd, men kanske att TS är inne och kollar här ibland ändå.. Hur gick det? Flyttade ni? Vi är nämligen i samma situation och funderar på att flytta till en liten håla med ca 500 invånader (ca 2 mil till närmsta stad med ca 9000 invånare). Din trådstart hade nästan kunnat vara skriven av mig. Vi känner oss dock lite nervösa över att lämna storstan och med det fler jobbmöjligheter. 

• nnnnnnnn

Ser att det är en gammal tråd, men eftersom frågor kvarstår så svarar jag hur vi har gjort:

Vi bodde i större stad och flyttade med barn till mindre.

I början var det svårt, för man är van att fundera: Hm, vad är jag sugen på just nu? Lax - då handlar jag!
    Men när vi lärt oss att skriva listor med vad som behövs (börjar ta slut) och sådant man är sugen på och som håller i frys eller skafferiet, så man har det hemma nästa gång man är sugen - då insåg vi att vi hade tagit bort en stor del av vardagsstressen.
    Det var otroligt stressande att ha valmöjligheter och kunna gå och handla 5 ggr på en dag (frukost? vi köper frallor!, fika - har vi frukt? handlar lite snabbt..., lunch - vad ska vi äta?, kvällsmat - vad är vi sugna på? kväll - hade det inte varit gott med lite...)
    Nu har vi matlista eller saker hemma för att kunna laga några standardrätter (korv, tacos, soppa, pannkaka osv) och så lagar vi något vi kan göra.

Vi bor dessutom för mindre än halva priset jämfört med lägenhet eller bostadsrätt i stora staden, och hus ska vi inte tänka på vad det hade kostat i storstan!

VI sparar varje månad på ett resekonto, så tar vi en kortvecka eller långhelg varje vår och höst i Sthlm, Gbg, Köpenhamn, eller så. Bara tar tåget dit, bor på hotell, passar på att gå på museum osv.
    (Ja, nu när vi har fler barn och dessutom har "vant av oss" så åker vi inte så ofta längre)
    De pengar man inte behöver lägga ut på att leva dyrt i storstan gör att man kan åka dit och njuta av ledighet + fickpengar + nöjen osv.

• Spegelbilden
    nnnnnnnn skrev 2017-04-10 19:48:18 följande:

Ser att det är en gammal tråd, men eftersom frågor kvarstår så svarar jag hur vi har gjort:

Vi bodde i större stad och flyttade med barn till mindre.

I början var det svårt, för man är van att fundera: Hm, vad är jag sugen på just nu? Lax - då handlar jag!
    Men när vi lärt oss att skriva listor med vad som behövs (börjar ta slut) och sådant man är sugen på och som håller i frys eller skafferiet, så man har det hemma nästa gång man är sugen - då insåg vi att vi hade tagit bort en stor del av vardagsstressen.
    Det var otroligt stressande att ha valmöjligheter och kunna gå och handla 5 ggr på en dag (frukost? vi köper frallor!, fika - har vi frukt? handlar lite snabbt..., lunch - vad ska vi äta?, kvällsmat - vad är vi sugna på? kväll - hade det inte varit gott med lite...)
    Nu har vi matlista eller saker hemma för att kunna laga några standardrätter (korv, tacos, soppa, pannkaka osv) och så lagar vi något vi kan göra.

Vi bor dessutom för mindre än halva priset jämfört med lägenhet eller bostadsrätt i stora staden, och hus ska vi inte tänka på vad det hade kostat i storstan!

VI sparar varje månad på ett resekonto, så tar vi en kortvecka eller långhelg varje vår och höst i Sthlm, Gbg, Köpenhamn, eller så. Bara tar tåget dit, bor på hotell, passar på att gå på museum osv.
    (Ja, nu när vi har fler barn och dessutom har "vant av oss" så åker vi inte så ofta längre)
    De pengar man inte behöver lägga ut på att leva dyrt i storstan gör att man kan åka dit och njuta av ledighet + fickpengar + nöjen osv.

Ja, just det där med valfriheten som försvinner är en jobbig del. Dock finns det en liten ICA nära dit vi funderar på att flytta, vilket känns tryggt. Men det kommer absolut bli stor skillnad då vi måste åka bil i minst 20 minuter för att handla. Nu har vi typ 4 butiker inom max tio minuters gångavstånd. En annan sak jag tycker är jobbigt att att känna mig "strandsatt" då det bara går två bussar per dag till orten vi vill flytta till. Det gör alltså att man måste kunna ta bilen vart man än ska. Det går alltså inte att åka in till närmsta stad för att käka middag och ta ett glas vin, för då kommer man inte hem sen. Det känns jobbigt! Sen gör vi sånt otroligt sällan sen vi fick barn, och vi tänker som er att vi några gånger per år kan ta tåget till Göteborg för att hälsa på vänner (utan barnet) och då sova på hotell. Så, egentligen är det ett icke problem men samtidigt så får jag lite panik när valfriheten försvinner. 

Sen finns det många saker som ligger på den positiva sidan. Bland annat bättre förskola (den vi fått här i Göteborg har dåligt rykte), mer än hälften i hyra men mycket större och med egen gräsmatta (parhus), närmare svärföräldrarna vilket betyder möjlighet till avlastning, slippa all stress som kommer med en storstad, osv. Till nackdelarna hör det med instängdheten samt att jag är rädd att vi inte ska få jobb. 
  • nnnnnnnn
    Skriver lite hur vi tänker numera efter 10 år på landet, inklippt i din egen text:

Ja, just det där med valfriheten som försvinner är en jobbig del. När du vant dej är det en befrielse! Att slippa ta 100 beslut om dagen, du har redan 10 rätter hemma att laga - välj 1 av 10 (inte 1 av 10 000 som det är om du åker till affären och planlöst vandrar runt). Dock finns det en liten ICA nära dit vi funderar på att flytta, vilket känns tryggt Lyxigt! Då kan man stödhandla tex mjölk vid behov.. Men det kommer absolut bli stor skillnad då vi måste åka bil i minst 20 minuter för att handla. Och när ni gör det har ni en lång lista och sen är allt hemma, klart för att tillaga mat under 1-2 veckor. Inga mer stressade beslut i vardagen, bara att följa planen! Nu har vi typ 4 butiker inom max tio minuters gångavstånd. En annan sak jag tycker är jobbigt att att känna mig "strandsatt" då det bara går två bussar per dag till orten vi vill flytta till. Det gör alltså att man måste kunna ta bilen vart man än ska. Det går alltså inte att åka in till närmsta stad för att käka middag och ta ett glas vin, för då kommer man inte hem sen. Jo, men om ni sparar tex 1-3 miljoner på att köpa hus där så har ni råd med taxi! Och ni kommer upptäcka hur smidigt det är att boka in en weekend för hela familjen på hotell, äta ute, dricka vin osv. Det har man råd med när man planerar maten i vardagen och lagar hemma. Det känns jobbigt! Sen gör vi sånt otroligt sällan sen vi fick barn, och vi tänker som er att vi några gånger per år kan ta tåget till Göteborg för att hälsa på vänner (utan barnet) och då sova på hotell. Så, egentligen är det ett icke problem men samtidigt så får jag lite panik när valfriheten försvinner. 
    Tag 4 veckor när ni ser till att utnyttja valfriheten maximalt. Känn efter hur det känns. Känns det härligt och befriande eller tröttande?
    Är det valfrihet när man bara blir trött av det? Eller inte ens gör något av allt man kan välja på?
    Om man är inomhus och vilar sig, så kanske det är mer valfrihet på landet? För då kan man välja att bo billigt, äta billigt (då man tvingas planera!) och liknande = har större valfrihet för ni kan åka tåg till Gbg kanske varje månad och bo på hotell/hos vänner, äta lyxigt, gå på museum osv. Ensamma, som par eller hela familjen.
    Det ni sparar in på vardagen ger valfriheten!

Sen finns det många saker som ligger på den positiva sidan. Bland annat bättre förskola (den vi fått här i Göteborg har dåligt rykte), mer än hälften i hyra men mycket större och med egen gräsmatta (parhus), närmare svärföräldrarna vilket betyder möjlighet till avlastning, slippa all stress som kommer med en storstad, osv. Till nackdelarna hör det med instängdheten samt att jag är rädd att vi inte ska få jobb.
    Flytta inte förrän ni har jobb eller har möjlighet att jobba hemifrån på era nuvarande jobb/ha kortveckor med övernattning. Jag hade tyckt att det var OK att jobba borta tex 3 långa dagar/vecka + ev. lite hemma varje vecka om det var möjligt. Jag kan inte göra så på mitt jobb men har bekanta som jobbar långt borta 3 långa dagar/vecka, hemma 1 normal arbetsdag/vecka och är lediga 3 dagar/vecka = jobbar heltid.
  • Callistrate

Det är en stor sak. Jag är just nu inne på min andra vända i småstad, första gången från Göteborg och denna gång från London...

Jag har jag dock flyttat själv (om än till någon) bägge gångerna. Jag är en storstadstjej i hjärtat men kan absolut uppskatta mycket med en (mycket) mindre plats. Framförallt om man har familj är fördelarna absolut stora. Har egentligen inga råd att ge. Men om det känns rätt så är det med största sannolikhet det. Man vänjer sig vid det mesta. Även om man också får sakna ibland.

• Spegelbilden
    nnnnnnnn skrev 2017-04-11 20:22:49 följande:
    Skriver lite hur vi tänker numera efter 10 år på landet, inklippt i din egen text:

Ja, just det där med valfriheten som försvinner är en jobbig del. När du vant dej är det en befrielse! Att slippa ta 100 beslut om dagen, du har redan 10 rätter hemma att laga - välj 1 av 10 (inte 1 av 10 000 som det är om du åker till affären och planlöst vandrar runt). Dock finns det en liten ICA nära dit vi funderar på att flytta, vilket känns tryggt Lyxigt! Då kan man stödhandla tex mjölk vid behov.. Men det kommer absolut bli stor skillnad då vi måste åka bil i minst 20 minuter för att handla. Och när ni gör det har ni en lång lista och sen är allt hemma, klart för att tillaga mat under 1-2 veckor. Inga mer stressade beslut i vardagen, bara att följa planen! Nu har vi typ 4 butiker inom max tio minuters gångavstånd. En annan sak jag tycker är jobbigt att att känna mig "strandsatt" då det bara går två bussar per dag till orten vi vill flytta till. Det gör alltså att man måste kunna ta bilen vart man än ska. Det går alltså inte att åka in till närmsta stad för att käka middag och ta ett glas vin, för då kommer man inte hem sen. Jo, men om ni sparar tex 1-3 miljoner på att köpa hus där så har ni råd med taxi! Och ni kommer upptäcka hur smidigt det är att boka in en weekend för hela familjen på hotell, äta ute, dricka vin osv. Det har man råd med när man planerar maten i vardagen och lagar hemma. Det känns jobbigt! Sen gör vi sånt otroligt sällan sen vi fick barn, och vi tänker som er att vi några gånger per år kan ta tåget till Göteborg för att hälsa på vänner (utan barnet) och då sova på hotell. Så, egentligen är det ett icke problem men samtidigt så får jag lite panik när valfriheten försvinner. 
    Tag 4 veckor när ni ser till att utnyttja valfriheten maximalt. Känn efter hur det känns. Känns det härligt och befriande eller tröttande?
    Är det valfrihet när man bara blir trött av det? Eller inte ens gör något av allt man kan välja på?
    Om man är inomhus och vilar sig, så kanske det är mer valfrihet på landet? För då kan man välja att bo billigt, äta billigt (då man tvingas planera!) och liknande = har större valfrihet för ni kan åka tåg till Gbg kanske varje månad och bo på hotell/hos vänner, äta lyxigt, gå på museum osv. Ensamma, som par eller hela familjen. Det ni sparar in på vardagen ger valfriheten!

Flytta inte förrän ni har jobb eller har möjlighet att jobba hemifrån på era nuvarande jobb/ha kortveckor med övernattning. Jag hade tyckt att det var OK att jobba borta tex 3 långa dagar/vecka + ev. lite hemma varje vecka om det var möjligt. Jag kan inte göra så på mitt jobb men har bekanta som jobbar långt borta 3 långa dagar/vecka, hemma 1 normal arbetsdag/vecka och är lediga 3 dagar/vecka = jobbar heltid.
    Tack för bra input! Allt låter så enkelt när du skriver och jag vet nog att du har rätt. Men det okända skrämmer ju alltid såklart.

Min man har eget företag och jobbar hemifrån som konsult. Hittills under de år han haft företag har alltid kunderna tyckt att det varit ok att han jobbat hemifrån, men han är såklart rädd att en framtida kund kanske vill att han ska vara på ett kontor och då får han tacka nej för det blir för långt att pendla. Han har även haft ett mål att kunna utöka företaget och anställa vilket nog inte kommer gå om vi flyttar då arbetskraften inom det yrket antagligen inte finns där.

Jag är högskoleutbildad men har inte jättelång erfarenhet inom yrket vilket kan göra det svårt för mig att få jobb i en mindre stad. Här i storstaden finns det fler jobb inom branschen samt att jag har många kontakter inom det. Har börjat kolla på jobb i området vi funderar på att flytta till men just nu finns det inga ute jag är kvalificerad för att söka. Det hade såklart varit en väldigt bra trygghet att känna att jag har jobb innan vi flyttar. Om vi får lägenheten vi sökt så kommer jag skriva spontanansökningar till alla större företag i området samt rekryteringsfirmor, så kanske det blir lite fart då. 
Svar på tråden Flytta från Göteborg till pytteort med 9000 invånare?