• Smågodis

    Frågor om kliniker i Danmark

    Hej alla! 
    Jag har spenderat många timmar här på FL genom att läsa all och mycket användbar information gällande inseminering.
    Jag är nu inne på mitt 33:e år och känner mig mer redo än någonsin för att skaffa barn (min livmoder har dock hört av sig sedan jag var 25 och önskat ett barn Flört).
    Jag har länge försökt att hitta en man som vill bli en del av mitt liv men det verkar som att jag får ge upp denna dröm och inrikta mig på min andra, att bli mamma. Jag har relativt bra koll på processen gällande insemination i Danmark men jag saknar tips på vilken klinik jag kan vända mig till. 
    Många skriver om Storkkliniken, men den är alldeles för dyr och jag vill titta på andra alternativ. 

    Jag har hittat några kliniker som ligger lägre i pris men frågan är om de är bra.. och där kommer ni in i bilden..


    Danska Fertilitetskliniken i Fredriksberg Fertilitetsklinikken IVF i Köpenhamn (www.lundstrom.dk) Triangeln i Hellerup
    Har någon varit på dess kliniker eller hört av någon annan om dess så tar jag tacksamt emot alla råd ni har!

    Tack på förhand! 
     
  • Svar på tråden Frågor om kliniker i Danmark
  • Smågodis

    Åååå tack snälla för svar! Det bara bubblar i mig så mycket frågor har jag.. 
    Min mens går att ställa efter klocka men min ÄL har jag aldrig funderat över, ska börja med ÄL stickor nu för att få koll på den. Vidare har jag kollat runt var jag kan ta de test som krävs inför insem.  

    Linnea, ledsen att höra om ditt missfall. Hoppas att vågen går åt rätt håll så att du får möjlighet att åka snart igen!

    Bambi, hur har du gjort med beställningen av sperman? Såg på CFC:s sida att den måste jag beställa själv men hur funkar det.. jag vet ju kanske bara en dag innan när jag måste åka ner. Eller köper jag flera "strån" som CFC förvarar åt mig? Men hur länge håller de sig..? 
    Valet av donator (jag vill ha öppen) känns sjukt nervöst. Såg att du skrivit på sin profil hur svårt du tyckte det var.. Jag funderar mycket kring ärftliga sjukdomar, både psykiska och fysiska.. Vad hade du för tankar när du valde?

    Tack igen för era svar! Solig 

  • Smågodis

    Wow vad mycket bra info! Tack snälla Bambi2!
    Herregud, det mesta du skrev om, framför allt alla prover, hade jag ingen aning om..
    Varit i kontakt med MamaMia ang tester, ska höra om de tar dessa du skrivit om oxå. Eller var har du ordnat med allt detta? Jag bort ifs i Sthlm.. kanske inte du gör?

    Varit inne och kollat en del på Cryos International, ja det kostar ju en del men jag tänker oxå att det kan vara bra att köpa på sig en del och sedan förvara dem om det är så att jag vill ha ett till barn om allt går bra.. 

    När jag kolla på donator så står det ingen ålder.. märkligt.. men jag har inte klickat vidare för mer info dock. Vidare har jag kollat läst lite om det där CMV, hur funkar det där egentligen? Om jag är positiv,  ska jag då ha en donator som oxå är positiv? CMV är infektioner såsom vattkoppor förstod jag det som.. Det har jag ju haft som liten. Vad tänkte du om CMV pos eller neg när du valde? 

    Detta med ICI (otvättade) och IUI, hur tänkte du där? Tvättade känns bäst eller.. jag menar utifrån att de skriver hur chanserna ökar.. 

    Vad är det som gör att du inte är "över förtjust" i CFC? Tänkte jag ska maila/ringa dem och höra lite hur de gör.. om jag kan "skriva in" mig nu (eller det kanske är överkurs då jag planerar att dra igång karusellen i september?). Ska även fråga tex om jag fixar alla tester, hur länge är de svaren "giltiga" eller måste jag ta nya om själva inseminationen drar ut på tiden? Vidare om vi tar konsultationen via telefon är jag lite orolig att jag inte ska förstå dem bara Glad..  men jag har hör att det finns mycket svensk personal på tex Storkkliniken.. 
     
    Livgivaren; För min del känns det tryggt att köra med öppen donator via klinik, heminsemination är ju onekligen betydligt billigare men att hitta en man som vill donera men inte vara delaktig och sen går med på att barnet tar kontakt om den vill senare i livet känns det väldigt svårt och krångligt. 
    För mig är det väldigt viktigt att barnet får söka upp sin far, om den vill, när barnet är 18. 

    Tack snälla att jag får bolla tankar med dig Bambi2, du har en enorm kunskap! 

  • Smågodis

    En egen klinik där alla anställda har erfarenhet av "insemineringsresor" till Danmark tycker jag låter som en strålande idé! Jag skulle boka tid direkt Skrattande

    Så du påbörjade resan i juni.. jag hoppas verkligen att IVF:en ger utdelning snart Bambi! Kan inte föreställa mig den berg och dalbana du beskriver, att pendla mellan hopp och besvikelse. Jag tänker att du verkligen blivit stärkt av hela denna erfarenhet eller hur? 
    Min tanke gällande att börja i september handlar främst om att jag inte har råd förrän då, sen går jag en utbildning som kostar ganska mycket och den behöver jag få ihop pengar till först (sista terminen i höst), ett evigt sparande varje månad. Vidare väntar jag på besked om huruvida mitt vikariat ska förvandlas till en fast anställning, för min del är detta viktigt. Men framför allt så hoppas jag att all läsning om inseminering och ÄL-bevakande fram till september ska göra mig mer trygg i mitt beslut om att bli mamma. Jag har drömt om att bli det i snart 8 år men beslutet om att faktiskt göra verklighet av min dröm har väckt mycket i mig rent känslomässigt. Har mycket ambivalens gällande att axla rollen som ensamstående mamma, klarar jag det enorma ansvaret eller kommer jag att fucka upp barnet! Obestämd Det är även en sorg att inse det faktum att jag inte kommer att dela upplevelsen med en man, med barnets far.
    Sorg och tvivel.. känns som jag redan befinner mig i berg och dalbanan.. hahaha! Känner du igen dig i dessa tankar/känslor?

    Jag ska kolla upp Eva Svanborg i Solna, att träffa någon som tar sig tid och kan svara och förstå alla min konstiga frågor känns oerhört viktigt för mig! Men tack för att du skriver att CFC inte står för detta, då kan jag förbereda mig på det och inte känna mig avvisad i efterhand. 
    Jag har nog siktet inställt på CFC just för att de är billigast.. Funderar mycket på kostnader. Resorna till Köpenhamn och tillbaks till Sthlm kostar ju oxå en del. Såg att flyg och tåg skiljer bara i tid inte så mycket i pris. Hur har du rest? Blir det dyrare när man måste ta sig dit med så kort varsel?
    Jag har räknat på att första besöket kostar ca 7 000kr, men då har jag ju oxå räknat in 5 strån som räcker till flera insemineringar.  

    Jag kan inte nog uttrycka hur mycket jag uppskattar detta Bambi! 
     

  • Smågodis

    Jag tror oxå på det du skriver om att bli mer redo under processens gång. Jag klandrar mig för mycket, bla för att jag inte försökt tillräckligt för att hitta en man.. jag kunde ha gjort/kan göra mer. Jag vägrar dock att bara välja någon på måfå för att undvika ensamheten.

    Tack för tipset om Cryos, ska kolla det..

    Jag fick "glad-gubbe-respons" på Clearblues digitala test i torsdags morse men sen när jag testade igen i fredags morse sa ville inte gubben titta fram.. Fattar inget, började genast rå-noja och drabbades av katastroftankar att jag bara har ÄL i en dag. Sen kom jag på att jag måste nog börja testa både morgon och kväll.. för ÄL kan ju komma senare under dagen även om det är negativt besked på morgonen. Eller hur? Dock tar jag med mig det du skriver om att Clearblue gav ojämt utslag för dej, min mens kan jag ställa efter klockan och har levt med tron om att det är det samma med ÄL. Jag ska kolla ytterligare två månader med Clearblue, om det svajar så kollar jag med gyn.

    Ja, läste det där om att det är viktigt med ÄL då det tinar upp sperman.. jag blir helt nervös över det där.
    Så om jag fattar rätt så ringer jag tex på morgonen när jag har ÄL, de bokar in mig samma dag och sen när jag är på plats så kollar de igen med ultraljud och om det är ÄL så tinar de upp ett strå.. ?
    ÄL sprutor och annat som kan hjälpa processen på traven avvaktar jag med tills jag vet hur min "naturliga" ÄL funkar.. dessutom är jag lite fobisk när det kommer till sprutor Skrikandes   

    Ja det är nog lätt att ställa in sig på att jag blir på smällen efter första resan.. måste göra något åt denna fantasi och ställa in mig på en betydligt längre process.. sen kan jag ju drabbas av missfall även om jag skulle bli gravid snabbare än väntat. Blir alldeles matt av hur mycket som kan gå fel.
    Vill inte ens tänka på hur mycket känslor så som oror och nervositet som kommer att infinna när jag väl sitter på väg till min första insemination.  

    Kollat Femmis men än så länge är jag mer än super nöjd med att snacka med dej!

  • Smågodis

    Tack Bambi2 för dina givande och informativa inlägg!

    Jag känner igen mig sååååå i det du skriver, speciellt gällande rädslan över att inte träffa en man om jag lyckas skaffa barn på egen hand, detta fastän jag har många i min omgivning som träffar respektive då de har barn sedan innan..  
    Just nu så känner jag väldigt starkt (gjort det länge från och till) att jag nog kommer att vara ensam för resten av mitt liv, har nästan svårt att visualisera mig levandes tillsammans med en man i en relation. Sjukt sorgligt såklart och det finns många orsaker till denna känsla men ändå.. Förhoppningsvis lyckas jag få ett barn och finner på så sätt ett syfte med mitt liv.. 
    Kanske en märklig tanke, om jag inte träffar en man och inte lyckas få barn vad finns det då för syfte.. tänker att jag inte är ensam om dessa tankar även om de är ganska depressiva/sorgliga. Finns såklart många kvinnor som varken lever i en kärleksrelation och/eller har barn och är hur lyckliga som helst (all respekt till dem!), bara det att jag inte är där.   

    Ang ÄL så tar jag verkligen till mig tipset gällande att kolla med ultraljud när jag väl väljer att göra verklighet av The Big Plan! Ska kolla med MamaMia.
    När jag ändå är på ämnet så har min mens, som tidigare gått att ställa efter en klocka, nu börjat leva sitt eget lilla liv och kom idag ca 3 dagar för tidigt.. Mycket märkligt, fattar min kropp att jag helt plötsligt börjat uppmärksamma ÄL och mens och nu vill göra det hela otydligt och svårt.. ?? 

    Må så gott!  

Svar på tråden Frågor om kliniker i Danmark