• Anonym (Mamma)

Om en jobbig sits

Det är såhär. Pappan och jag har seperat för länge sedan sedan min dotter var 2 månader. Hon är 3 år  om 2 månader.

Nu är det så att pappan har inte funnit med i bilden så mycket för lillan förän hans sambo kom med i bilden. Då tog han upp kontakten med advokat och försökte knäcka mig totalt.

Nu blev det med umgängesstöd o nu ska hon vara med hela tiden.

och min dotter känner inte sin pappa. Hon får febertoppar efter varje umgänge o bli rädd för allt.

Kan förklara mer i mail om nån som vill prata.

P.s han har hotat mig o ta min dotter från mig men det struntar myndigheterna i. De tar hans parti.

Ni som vill bara säga att detta är mitt fel skriv inte till mig.

• Svar på tråden Om en jobbig sits
  • Anonym
    Anonym (Mamma) skrev 2013-01-29 08:32:04 följande:

Han hotar inte mig mer för det var innan hans sambo kom in i bilden men han har pratat med sin jurist o de har suttit ihopa o han har sagt en del osanning. O blabla.

Umgängetsstödet säger att det går bra men det är för tidigt io släppa dem själva o hon har sagt att han har tagit i tösen o säger nu säger du pappa jag är faktiskt din pappa.

Barnet känner trygghet med umgängetstödet men inte med sin pappa     
    Vem säjer att barnet känner trygghet med umgängesstödet men inte med pappa?
    Anonym (Mamma) skrev 2013-01-29 08:38:12 följande:

Ja men han har t.o.m varit på toaletten ensam med tösen i 20 min. För att sätta på en blöja. O tingsrätten sitter fast så  de har fått tagit in en medlare hon ska prata med pappan idag. Hon medlaren tycker man ska ta det sakta framåt o bygga upp deras relation för de känner inte varandra. O han kommer inte säga som det är. O tingsrätten ta efter hans beslut sa medlaren att det kan hända

Vi får se vad som händer idag. Hon skulle ringa mig efter det. 
    Är det ett problem att det kan ta tid att byta blöja eller varför kände du dej manad att skriva att de vart på toaletten i 20 minuter? Hur vet du det förresten, satt du utanför och tog tid?

Medlare brukar sällan försöka bestämma hur umgängen ska läggas upp för deras jobb är att få föräldrarna att komma överens. Kan det va så att du förklarade hur du vill att det ska vara och att medlaren tyckte att det var en god idé?

• Kjell2
    Anonym (Mamma) skrev 2013-01-29 08:57:43 följande:

Tror du att jag ser nått fel med det. Vill ju att de ska bygga upp sin relation sakta men pappan har s bråttom och ta hem henne. han skulle ju ha hem henne innan hon var 3 år. Men vi får se vad som händer.

Ha det bra. 

Du skriver själv att stödpersonen säger att det ska gå sakta fram trots att det går bra:
    "Umgängetsstödet säger att det går bra men det är för tidigt io släppa dem själva o hon har sagt att han har tagit i tösen o säger nu säger du pappa jag är faktiskt din pappa."

Domstolen brukar ta rätt stor hänsyn till vad just stödpersoner säger. Du får nog räkna med umgänge med stöd ett tag till och därefter med pappan själv.

Försöka via medlaren ta tram en plan som är acceptabel för dig, T ex stöd fram till 1 april och därefter några timmar utan stöd och sen även övernattning.

Det brukar finnas mycket att vinna på att agera aktiv och komma med egna rimmlig förslag.
  • Anonym (Mamma)
    Kjell2 skrev 2013-01-29 09:08:23 följande:

Du skriver själv att stödpersonen säger att det ska gå sakta fram trots att det går bra:
    "Umgängetsstödet säger att det går bra men det är för tidigt io släppa dem själva o hon har sagt att han har tagit i tösen o säger nu säger du pappa jag är faktiskt din pappa."

Domstolen brukar ta rätt stor hänsyn till vad just stödpersoner säger. Du får nog räkna med umgänge med stöd ett tag till och därefter med pappan själv.

Försöka via medlaren ta tram en plan som är acceptabel för dig, T ex stöd fram till 1 april och därefter några timmar utan stöd och sen även övernattning.

Det brukar finnas mycket att vinna på att agera aktiv och komma med egna rimmlig förslag.

Jag var hos medlaren igår en advokat. Hon sa att man ska ta det sakta framåt med småbarn. Steg för steg och vi kom överens om de stegen. Men pappan kommer nog inte acceptera det. Medlaren sa att tingsrätten ser annat på det de kan pang pang på det att det blir kanske fre till sön.

Men det är pappan som har gjort allt det här anmält mig fast det är han som inte är intresserad. Han har gjort allt det här för hans sambo säger saker o gör så å gör så.

Men vi får se vad som händer framöver.     
  • sirisdotter
    Anonym (Mamma) skrev 2013-01-29 08:57:43 följande:

Tror du att jag ser nått fel med det. Vill ju att de ska bygga upp sin relation sakta men pappan har s bråttom och ta hem henne. han skulle ju ha hem henne innan hon var 3 år. Men vi får se vad som händer.

Ha det bra. 

Tycker du inte att det är lämpligt att ert barn får komma hem till sin pappa alls?
  • Anonym (Mamma)
    sirisdotter skrev 2013-01-29 09:19:34 följande:

Tycker du inte att det är lämpligt att ert barn får komma hem till sin pappa alls?

???? Tror du att man inte ska ta stegvis med den lilla tösen o pappan. Man får ju bygga upp deras relation. HAN har ju inte varit närvarandra sen töen var ca 1 1/2 sen hans sambo kom in i bilden
  • Kjell2
    Anonym (Mamma) skrev 2013-01-29 09:23:24 följande:

???? Tror du att man inte ska ta stegvis med den lilla tösen o pappan. Man får ju bygga upp deras relation. HAN har ju inte varit närvarandra sen töen var ca 1 1/2 sen hans sambo kom in i bilden
    Alla verkar säga stegvis här, medlaren, stödpersonen, och pappan verkar både acceptera det och sköta umgänget bra. Alltså en rätt vettig  lösning som verkar funka.

Om allt rullar på fint kommer pappan bygga upp en relation med dotterna och sedan kunna ha hand om henne själv och ha henne i alla fall då och då med boende hos sig. En på många sätt utmärkt lösning. Dottern få en relation med sin pappa, du får möjlighet till avlastning.

Fundera lite på vad som är viktigt för dig och föreslå sen ett förlag baserat på det. Att agera proaktivt och jobba för ett fungernade umgänge brukar oftast se mycket positivt av både familjerätten och tingsrätten.

Men du bör nog mentalt förbereda dig på att pappan kommer få någon form av regelbundet umgänge med övernattning.

• Anonym (Mamma)
    Kjell2 skrev 2013-01-29 09:46:28 följande:
    Alla verkar säga stegvis här, medlaren, stödpersonen, och pappan verkar både acceptera det och sköta umgänget bra. Alltså en rätt vettig  lösning som verkar funka.

Om allt rullar på fint kommer pappan bygga upp en relation med dotterna och sedan kunna ha hand om henne själv och ha henne i alla fall då och då med boende hos sig. En på många sätt utmärkt lösning. Dottern få en relation med sin pappa, du får möjlighet till avlastning.

Fundera lite på vad som är viktigt för dig och föreslå sen ett förlag baserat på det. Att agera proaktivt och jobba för ett fungernade umgänge brukar oftast se mycket positivt av både familjerätten och tingsrätten.

Men du bör nog mentalt förbereda dig på att pappan kommer få någon form av regelbundet umgänge med övernattning.

Det går inte bra när han är själv med sin dotter med umgänget. När hans sambo är med går det bra. När han är ensam med tösen så är hon tystlåten och är inte sig själv. Det ta och bygga upp detta. STEGVIS sakta. Förstå rätt. Och han ger tillbaka henne till mig med tung blöja och bajs i.
  • Kjell2
    Anonym (Mamma) skrev 2013-01-29 09:53:32 följande:
    Det går inte bra när han är själv med sin dotter med umgänget. När hans sambo är med går det bra. När han är ensam med tösen så är hon tystlåten och är inte sig själv. Det ta och bygga upp detta. STEGVIS sakta. Förstå rätt. Och han ger tillbaka henne till mig med tung blöja och bajs i.

Du skriver själv att stödet tycker det går bra. Sen att ta det stegvis, precis som du vill, är väl precis vad alla säger, stödet och  medlaren.

Du får nog lita på stödets bedömning av läget. Stödet är ju på plats, ser vad som händer och hur pappan agerar med sin dotter,, till skillnad från dig
  • Anonym (Mamma)
    Kjell2 skrev 2013-01-29 10:00:34 följande:

Du skriver själv att stödet tycker det går bra. Sen att ta det stegvis, precis som du vill, är väl precis vad alla säger, stödet och  medlaren.

Du får nog lita på stödets bedömning av läget. Stödet är ju på plats, ser vad som händer och hur pappan agerar med sin dotter,, till skillnad från dig

Jag ser hur min dotter är när hon kommer hem. Stödpersonen har själv sagt att idag tex har det inte gått bra. Sen har jag varit tvungen och åkt ner med henne när hon hade kräkt och hade hög feber. För Pappan tror inte på mig att barnet är sjuk. Han kan ju inte se när sin dotter är sjuk.

ha det bra ska logga ut 
  • Anonym
    Anonym (Mamma) skrev 2013-01-29 09:53:32 följande:
    Hur långa umgängen har pappan och hur ofta?

Dom bygger upp det stegvis. Är du inte nöjd med det? Hur vill du att det ska vara?
Svar på tråden Om en jobbig sits