• Anonym (På banan igen!)

    Kan felaktig planka förvärra muskeldelning?

    Jag undrar om den vanliga plankan kan förvärra muskeldelningen om man gör den fel. Jag upplever, och har tidigare upplevt att när jag har gjort plankan två ggr per dag i ett par veckor så förväntar jag mig att magen ska vara plattare men den känns snarare mer putig och glipan känns möjligtvis något större.

    # Jag får nästan in två smala fingrar, är det en delning? (har två barn)

    # Kan man någonsin få bort glipan helt eller sitter musklerna så att det alltid finns en liten glipa?

    # Kan man förvärra delningen ifall jag inte gör plankan på rätt sätt? (tex svankar för mycket)

    # jag är smal och ryggen går som ett S även fast jag klarar 3x 1 min utan problem. Gör jag något fel eller är det så man ser ut om man är smal?

    Tacksam för svar!

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-02-02 19:24
    Följdfråga, gjorde mina plankor och experimenterade lite med positionen för att försöka hitta rätt. Dagarna efter har jag lite ont i skulderbladen och spänningen i magen vill inte riktigt släppa och jag har svårt att ta ett djupt andetag. Så har det varit i 3 dagar nu. Kan jag ha överansträngt diafragman som jag förstår är den muskeln som arbetar vid andningen? Det är obehagligt och övergår nästan i panikångest när jag tänker på andningen. (Men det har blivit bättre 3:dje dagen).

  • Svar på tråden Kan felaktig planka förvärra muskeldelning?
  • Träningsexpert Elmina

    Jag gissar på att du inte har ont i ländryggen då du gör plankan? Det är viktigt att magen är platt då du gör övningen för att plankan ska ge bästa resultat. Hur länge har du kämpat? En viss "delning" har alla, det är svårt att svara på in du fortfarande har det. Har du ofta ont i ländryggen annars? Det låter som du haft träningsvärk i diafragman, läskig känsla om man är ovan, är det bättre nu? Om inte kan det ju vara något annat och då bör du söka upp sjukvården om du har besvär.


  • Anonym (På banan igen!)

    Tack för svaret, hoppas du kan svara på några frågor till!

    Jag har inte ont i ländryggen ( och känner jag av ländryggen så "drar jag in svansen mellan benen") och magen är platt (förutom huden som hänger ner ) Däremot kan jag ha ont i nedre ryggen annars och känner att jag har hängig hållning både när jag står och sitter.

     Har gjort plankan minst 3-4 mån efter varje barnet, 2 ggr per dag, och mer sporadiskt nu när barnen är äldre. Men jag får liksom inte den där wow-effekten som alla pratar om även om jag gör den under flera månader, därav min osäkerhet på om jag gör rätt. Eller rädsla för att göra fel och förvärra så som situps kan göra.

    Träningsvärk i diafragman var det, ja. Har släppt nästan helt nu efter några dagar. Är det rätt att ha träningsvärk där om man gör plankan rätt? Detta var första gången det hände.

    Till sist, är tuplermetoden effektiv även när ens yngsta är 2 år eller är det bara för nyblivna mammor? Tänker då på övningen hissen samt det här att linda magen.

  • Träningsexpert Elmina

    Jag tror inte att du gör plankan fel, tänk även på att ha naturlig svank och inte dra in svansen mellan benen för mycket, du jobbar du inte lika mycket med de inre magmusklerna.

    Det kan vara så att man får träningsvärk i diafragman av plankan, skönt att det var träningsvärk då det går över.

    Tuplermetoden kan du köra, bra övningar för alla. 


Svar på tråden Kan felaktig planka förvärra muskeldelning?