• Angie99

Sömnproblem 5-månaders

Hej!

Min dotter är snart 5 månader och har alltid sovit fantastiskt bra. Redan när hon var 3 månader började hon sova 12-13 timmar per natt utan mat. Vi har aldrig haft problem med att lägga henne, hon somnar alltid hur enkelt som helst i sin spjälsäng. På dagarna sover hon i vagnen och sen hon var ca 3 månader så sover hon bara 45 min åt gången, 3 gånger om dan. Det verkar som det har räckt eftersom hon sover så länge på natten.

Nu till problemet. Hon har börjat gny i sömnen på natten. Hon vaknar oftast inte själv av det och om jag stoppar in nappen eller klappar lite så tystnar hon. Varför gör hon så här? Det har pågått i 3-4 veckor nu.

Och, för nån vecka sen så började hon sova sämre på dan, bara 20 min. Den sista sovningen innan läggdags vid 17 så vaknar hon och skriker (=inte sovit färdigt?) och vägrar somna om. Sen är hon övertrött hela kvällen och vi får kämpa med att hålla henne vaken till 19. När vi då ska lägga för natten så börjar hon gallskrika när jag lägger ner henne och det tar ca 30-60 min av skrik och tröstande innan hon somnar av utmattning. På morgonen är hon sitt vanliga glada jag igen.

Nån som känner igen detta och som har några tips?

• Svar på tråden Sömnproblem 5-månaders
  • Frontline

Alla barn går igenom olika faser och jag tror dom flesta har det likadant som er, det är bara att acceptera läget och hoppas det blir bättre snart...

Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • CeeJay

Lär om barns faser och sömnutveckling, nästan "allt är normalt"

• La Lola

Håller med övriga.

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Angie99

Jag tycker inte det känns som nått vi ska bara acceptera när det ALDRIG varit ett enda problem på 4,5 månader.
    Min åsikt är att barn skriker av en anledning och då bör man försöka hitta felet tycker jag.
    Vet att många barn sover dåligt men eftersom det börjat så här sent känns det mer som det finns en anledning.

• Angie99

Jag har läst allt jag hittat om faser och olika utvecklingar men inte hittat nått som stämmer.

• Frontline
    Angie99 skrev 2013-01-31 12:59:48 följande:
    Jag tycker inte det känns som nått vi ska bara acceptera när det ALDRIG varit ett enda problem på 4,5 månader.
    Min åsikt är att barn skriker av en anledning och då bör man försöka hitta felet tycker jag.
    Vet att många barn sover dåligt men eftersom det börjat så här sent känns det mer som det finns en anledning.
    Som sagt det finns olika faser i livet för barn...
    Vår mellanflicka är nu 2 år hon sov massor jämt men nu för tiden ligger hon vaken i flera timmar och pratar och tjoar.
    Vår minsta är snart 8 månader och har inte sovit bra en hel natt än utan han vaknar 3-4 gånger per natt...
    Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • CeeJay
    Men så är ju hela livet? Varför tycker du att det är "sent" att börja knorra på natten är 5 månader? Vad är felet enlig dig? (om det nu inte rör sig om en utvecklingsfas).

Att man inte kan hitta "förklaringar" som stämmer exakt in på det ni går igenom känns ju helt normalt också. ALLA barn är olika och det finns inte flera barn som beteer sig precis på samma sätt hela tiden. 
  • skogsvitter
    Räknas inte utveckling som en anledning för dig eller vad?
    Det är ju efter 4 mån som bebisarna börjar utvecklas allra kraftigast och det är också efter 4-5 mån som sömnen brukar bli allra värst. Var glad att ni har så pass bra som ni har det, men att något skulle vara fel på bebisen bara för att sömnen är oroligare i en klassisk ålder då sömnen brukar vara värre än när de är nyfödda oavsett hur bra eller dåligt de sovit innan, det stämmer faktiskt inte.

Du lär nog få inse snart nog att du helt enkelt måste acceptera att bebistiden fungerar så här. Inget varar för evigt och den kraftiga utvecklingen som barnen går igenom påverkar hela tiden och gör att rutiner, beteenden och reaktioner förändras ständigt! Detta alltså främst efter nyföddhetstiden (efter ca 3 mån alltså).
  • La Lola
    Utveckling är en anledning.
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • tundra

Tycker inte att hon ska sova så sent som 17. Då blandas det ihop med nattsömnen.
    Max 5 min om det är kris.

Lägg sista vilan tidigare.

Bebisars sömn är inte status quo - man måste kontinuerligt utvärdera och möblera om vid behov. En 5 mån är inte längre en spädis så då kan det vara dags att styra upp em.
    Låt henne inte sova senare än 16.

Svar på tråden Sömnproblem 5-månaders