• kaffeamanda

LCHF

Min man och jag har börjat äta LCHF-kost och mår mycket bättre än vi gjorde förut. Min 7-åriga dotter äter "normalt" men jag funderar på att ta bort gluten i hennes kost eftersom hon ofta blir bubblig i magen vilket jag också var innan jag åt LCHF. Nu ska vi snart börja med smakportioner till vår lilla 4-månaders och funderar på att inte ge henne spannmålsprodukter heller. Nån som har erfarenhet av barn och LCHF? Och snälla, inga förmaningar om vad farligt LCHF är för det har vi redan kommit över.

• Svar på tråden LCHF
  • stjierna

Vi ger inte våra barn gluten heller. Resterande 'fel mat' lchf-sett (godis på lördagar ex.) har jag överseende med till barnen, men gluten åker fetbort! :)

Jag tycker det bara är att värna om deras eget bästa att utesluta det. Efter att man läst hur gluten beter sig inuti oss... Hua.

• kaffeamanda

Godis på lördagar kommer det nog att bli här med för 7-åringen, även om hon inte är så förtjust i godis, men hon vill ju vara som kompisarna.

Gröt till bebisen tror jag inte att det blir, funderar på vad vi ska börja med för smakportioner. Avocado, broccolipure och blomkålspure kanske?

• stjierna

Grönsaker är vi frikostiga med, här äts alla!

Bovetegröt (en ört) får vår ettåring :)

• Alexi

Tänk på att rekommendationerna är att introducera gluten under skydd av amning. Det kom nyligen en studie som visade att den faktorn gjorde stor skillnad i risken att få glutenintolerans. Oavsett vilken kost ni vill äta i familjen så bör ni ju minimera barnets risk för allergier till att börja med.

• IsDimma

Jag har läst att det inte är så nyttigt att utesluta gluten. Hur det är med den saken vet jag dock inte.
    Däremot bör ni som redan påpekats introducera gluten till bebisen under amningens skydd.

• stjierna

Jag skulle vilja påstå att något som behöver introduceras under skydd av något annat inte kan vara livsnödvändigt (eller ens bra) för överlevnad. Det finns inget i glutenprodukter som vi inte kan få från annat håll (förutom gluten, då.).

• kaffeamanda

men hur gör man när de börjar på dagis då? där är det ju gröt, mackor och lättprodukter som gäller.

• Alexi
    stjierna skrev 2013-01-31 21:04:20 följande:
    Jag skulle vilja påstå att något som behöver introduceras under skydd av något annat inte kan vara livsnödvändigt (eller ens bra) för överlevnad. Det finns inget i glutenprodukter som vi inte kan få från annat håll (förutom gluten, då.).
    Nej men ni bör ju inte omöjliggöra för ert barn att tåla gluten redan från början, introducera det och vänj barnet och sen kan ni och barnet ta ställning till hur det ska äta resten av livet. Men gör inte det valet åt barnet när barnet är bebis.
  • cosinus
    Alexi skrev 2013-01-31 21:12:07 följande:
    Nej men ni bör ju inte omöjliggöra för ert barn att tåla gluten redan från början, introducera det och vänj barnet och sen kan ni och barnet ta ställning till hur det ska äta resten av livet. Men gör inte det valet åt barnet när barnet är bebis.
    Samt att barnet kommer komma i kontakt med produkter med gluten i hos kompisar, på dagis och i skolan.

Jag tycker också det är vettigt att introducera gluten i liten skala med skydd av amningen och sen när de börjar dagis och får i sig det där ibland kan man ju sluta äta det hemma. Man behöver ju heller inte vara någon storkonsument av gluten för att introducera det.
  • tusenlappen74

Jag tror inte att det är så enkelt att man kan lära barnets kropp "att tåla gluten" för att sedan sluta äta gluten och lita på att barnet "har ett skydd".

Jag har själv aldrig haft besvär med gluten men efter LCHF i två år märker jag, troligen, av gluten om jag väljer att fuska.
    Socker har jag inte märkt av att jag reagerar på men efter vetemjöl  får jag halsbränna, uppblåst- trög mage och en del slemmigheter.

Någon sa att det inte är nyttigt att utesluta gluten, tvärtom!
    Gluten påverkar våra tarmar negativt så vi inte tar upp maximalt av näringen vi äter.

Svar på tråden LCHF