• MalinEddie

Köper ni också begagnade barnkläder till era barn?

Som rubriken lyder. Motivera gärna era svar.

Avskyr CIO-metoder.
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Köper ni också begagnade barnkläder till era barn?
  • cosinus

Inte alltid men det händer.

Till de äldre barnen köper jag oftast bara begagnat om det är så att det är något jag/de vill ha som inte längre säljs eller som förra året då 3 av 4 behövde nya windstoppers och det var så fula färger i butik att jag tog alla på tradera ist.

Men till de yngre köper jag oftare beganat för att jag blir för snål när det inte kommer någon efter som kan ärva.

• Metalmom

Ja...Som ensamstående med två pojkar, så tar jag tacksamt emot alla begagnade kläder som fås, och passar. pengarna som blir över, istället för att köpa en massa onödiga nya kläder dom ändå snabbt växer ur, så försöker jag spara på våra konton för framtida behov.

The reason I swear so much is because fuck you
  • Meland

Ja det gör jag. Av två anledningar, oftast billigare för ibland kan man få stora paket för en liten peng, och för att barn sliter ut både kläder och skor rätt så fort och då känns det onödigt att köpa nya och dyra kläder dom ska vara till vardags. Ibland kan barnen även få nya kläder men det är inte ofta för ordinarie pengar utan på rea. Det är det min ekonomi tillåter

• lövet2
    Annat: De har alla kunnat ärva av syskon och kusiner, så det lilla vi köpt har vi köpt nytt som julklapp eller födelsedagspresent. Men det mesta har alltså varit begagnat.
  • zumba

Nä men har tänkt tanken många gånger men tycker det är lite lebbigt när man inte vet vem kläderna varit på ! Fånigt ja men så e jag !

• FOA

Ja absolut! Att gå på secondhand är lite som en hobby för mig, man vet aldrig vad för spännande saker man kan hitta. Förra veckan tex köpte jag en Po.p jacka till dottern för 35kr. Köper dock aldrig begagnade skor eller underkläder.

• Bixa

Jag köper både nya och begagnade kläder till barnen. Jag tycker det är lite av ett nöje att gå på bytardagar och hittar jag något som jag tycker är fint och som är fräsch så köper jag det. Gillar känslan av att göra fynd. :) Det blir nog mindre och mindre begagnat eftersom jag tycker det blir svårare att hitta fräscha kläder då barnen blir äldre. Jag tycker också det känns bra att köpa till exempel en reservjacka begagnat för då spelar det inte så stor roll om den inte används särskilt mycket.

Sedan tycker jag också att det känns så onödigt att slänga bort fina och hela barnkläder, så dem som mina barn växt ur och som inte är så slitna ger jag bort.        

• KimPossible

Japp!  Mindre nu än när de var små, men hittar jag något "fynd" så köper jag absolut. Jag köper till mig själv också, och ibland till maken om jag hittar något. 

People who think they know everything are a great annoyance to those of us who do.
  • Frontline

Japp det händer att vi gör det men inte alltid.
    Fasen när barnen var nära på nyfödda köpte man massor med begagnade bodys mm för 5-10:- styck.
    Dom kläderna har ju barnen på sig så kort tid att dom är som nya..

Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • GosisMamman

Oh ja! Brukar handla på barnfyndmarknader som är runt om här varje vår och sommar.

Varför? Tja, jag får nästan 10 tröjor till priset av en, mitt barn kan ha olika tröjor att välja mellan och det finns alltid gott om kläder att ha på dagis och som får bli nedfläckade med allt möjligt eller gå sönder.

Får en del nya kläder av vänner, familj och bekanta då och då. Nån tröja här och där och de har vi till findags.

Sockar köper jag dock alltid nytt. Och underkläder samt skor. Gjorde misstaget att köpa sandaler som skavde hemskt illa förra sommaren och de blev aldrig töjda på rätt sätt för hans fötter. Och sedan är det problem att hitta vinterskor så han har höga vrister.

Det bästa med att handla på detta sätt är att man alltid har ett lager av kläder i nästa storlek så det blir sällan panik när kläder är urvuxna =)

Fem gånger mer kärlek - Martin Forster. En bok alla föräldrar borde läsa!
Svar på tråden Köper ni också begagnade barnkläder till era barn?