• LillaJag76

Varför ledigt?

Jag förstår inte varför man ska ta ledigt från skolan för att åka på semester.

Det finns 13 veckor varje år som man kan åka.

Höstlov, jullov, sportlov, påsklov och hela sommarlovet. Varför ska skolan bevilja ledigt för semesterresor???
    Jag skulle aldrig ta ledigt för resor om det inte är pga begraving eller liknande som man inte kan styra över.

• Svar på tråden Varför ledigt?
  • Vinterankan

FruBecks: vad säger du då om den situationen som jag beskrev där min mamma var lärare med andra lovveckor än oss barn. Tycker du att vår familj då aldrig skulle få åka på semester på sportlov och påsklov (vi är en vinterälskande familj och åkte aldrig utomlands utan det var skidresorna som var det viktiga). Eller tycker du att min mamma skulle ta obetald semester bär vi hade våra veckor med konsekvensen att hennes elever stod utan lärare de veckorna? Eller skulle vi åkt med bara pappa istället, den enda i familjen som inte kunde åka skidor?

• Vinterankan

Jag tycker förövrigt att skolorna ska vara generösa med att bevilja ledighet till elever som sköter sig och där de kan lita på att eleverna inte hamnar efter och behöver extra stöd pga ledigheten. Och med generösa så menar jag inte ledigt flera veckor i sträck men kanske en vecka på hösten och en vecka på våren.

• FruBecks
    Vinterankan skrev 2013-02-06 12:51:04 följande:
    FruBecks: vad säger du då om den situationen som jag beskrev där min mamma var lärare med andra lovveckor än oss barn. Tycker du att vår familj då aldrig skulle få åka på semester på sportlov och påsklov (vi är en vinterälskande familj och åkte aldrig utomlands utan det var skidresorna som var det viktiga). Eller tycker du att min mamma skulle ta obetald semester bär vi hade våra veckor med konsekvensen att hennes elever stod utan lärare de veckorna? Eller skulle vi åkt med bara pappa istället, den enda i familjen som inte kunde åka skidor?
    Som jag skrev så finns det speciella fall och detta får man väl betrakta som ett speciellt fall. 
    Jag vänder mig mer till dem som åker till Thailand 2 veckor på hösten, fjällen veckan före sportlovet och sedan Kanarieöarna vecka efter påsklovet. (Jo sådana finns) 
  • Stjärnfall76
    FruBecks skrev 2013-02-06 11:27:14 följande:
    Får höra av bekanta som har barn i skolan att det åker när det inte är lov pga av priset, inget annat.
    Personligen tycker jag att man ska hålla sig till loven. Dels för att man missar saker i skolan, men också för att det blir orättvist mot andra elever som inte åker iväg på semester.
    Jag tycker att skolorna borde vara striktare med att bevilja ledighet utanför loven, och bara bör ske vid speciella fall (begravning eller likande) 

På vilket sätt är det "orättvist"?
  • Vinterankan

Undrar också hur det blir orättvist. Det kan ju vara så att en del inte har råd att åka på loven, ska de då aldrig få åka bara för att det inte ska bli orättvist för de som aldrig har råd att åka. Lite som att bättre att alla har det lian dåligt än att en de flesta har det bra.

• FruBecks

Det finns de som ALDRIG har råd att åka, varken på lov eller utanför loven, som ständigt får se sina klasskamrater åka iväg och hela tiden bli påmind om att de aldrig få åka iväg. Åker man på loven blir det inte lika tydligt. 
    Man får väl anpassa sina resor till sin budget. Kanske åka till en närmare skidbacke på sportlovet än till Österrike t ex.  Så gjorde vår familj när vi växte upp. Vi hade inte råd att åka till Sälen alla sportlov så vissa år var vi hemma i stan och åkte till en närliggande skidbacke och bodde på ett vandrarhem istället. 

• lyck

Men alltså..visst det är otroligt synd om de som aldrig har råd att göra någonting men ska familjer som kan straffas för att det kan sticka i andras ögon? om föräldrarna vill åka på en vanlig vecka låt det vara deras problem att deras barn missar skola som de som inte har råd inte gör.låt folk göra som dom vill och sluta gnäll på saker du inte har någonting med att göra.

• älskarlivet81
    FruBecks skrev 2013-02-07 08:50:08 följande:
    Det finns de som ALDRIG har råd att åka, varken på lov eller utanför loven, som ständigt får se sina klasskamrater åka iväg och hela tiden bli påmind om att de aldrig få åka iväg. Åker man på loven blir det inte lika tydligt. 
    Man får väl anpassa sina resor till sin budget. Kanske åka till en närmare skidbacke på sportlovet än till Österrike t ex.  Så gjorde vår familj när vi växte upp. Vi hade inte råd att åka till Sälen alla sportlov så vissa år var vi hemma i stan och åkte till en närliggande skidbacke och bodde på ett vandrarhem istället. 
    Så man ska hela tiden tänka på att vissa inte kan resa så det kan sticka i ögonen om man reser utanför loven då det märks mest?

Hur gör man då om ens nära anhöriga inte har råd att åka eller ens nära vänner? Ska man aldrig åka då? 
  • FruBecks
    älskarlivet81 skrev 2013-02-07 08:59:34 följande:
    Så man ska hela tiden tänka på att vissa inte kan resa så det kan sticka i ögonen om man reser utanför loven då det märks mest?

Hur gör man då om ens nära anhöriga inte har råd att åka eller ens nära vänner? Ska man aldrig åka då? 
    Läs vad jag skriver. Jag menar inte att man inte ska åka alls, utan att man ska hålla sig till loven och anpassa sina resor därefter. Loven är ju till för en anledning! Som TS skriver, det finns 13 veckor ledigt/år. Detta är MIN åsikt. Punkt. 
  • älskarlivet81
    FruBecks skrev 2013-02-07 09:24:15 följande:
    Läs vad jag skriver. Jag menar inte att man inte ska åka alls, utan att man ska hålla sig till loven och anpassa sina resor därefter. Loven är ju till för en anledning! Som TS skriver, det finns 13 veckor ledigt/år. Detta är MIN åsikt. Punkt. 
    Ja, nu har vi ju inga skolbarn än och jag är lärare själv, så vi kommer försöka hålla oss till loven sen eftersom jag annars måste ta tjänstledigt utan lön. Men du skrev också att det finns de som ALDRIG har råd att resa och att det också är en anledning till att resa på loven..
Svar på tråden Varför ledigt?