• LillaJag76

Varför ledigt?

Jag förstår inte varför man ska ta ledigt från skolan för att åka på semester.

Det finns 13 veckor varje år som man kan åka.

Höstlov, jullov, sportlov, påsklov och hela sommarlovet. Varför ska skolan bevilja ledigt för semesterresor???
    Jag skulle aldrig ta ledigt för resor om det inte är pga begraving eller liknande som man inte kan styra över.

• Svar på tråden Varför ledigt?
  • FruBecks
    älskarlivet81 skrev 2013-02-07 09:27:08 följande:
    Ja, nu har vi ju inga skolbarn än och jag är lärare själv, så vi kommer försöka hålla oss till loven sen eftersom jag annars måste ta tjänstledigt utan lön. Men du skrev också att det finns de som ALDRIG har råd att resa och att det också är en anledning till att resa på loven..
    Ja precis. Det finns två skäl. 
  • älskarlivet81
    FruBecks skrev 2013-02-07 09:30:05 följande:
    Ja precis. Det finns två skäl. 
    Men om man då har vänner och nära anhöriga som inte har råd att resa, då märker de att vi reser även om det är lov och då kanske de tar illa upp. Ska vi sluta resa då?
  • floppan2008

Det är ju billigare att åka när det inte är lov. Dessutom mindre folk. Har inga skolbarn men reser med vänner som har... Deras barn pluggar på bra och tar med skolarbetet. De ligger bra till i skolan så varför inte? Så många år man går i skolan kan man behöva lite extra ledigt. Tror bara det motiverar. Barnen sköter läxorna bättre på semestern. De går alltid först innan man roar sig. Varför ska man vara så tråkig och korrekt hela tiden? Livet handlar inte bara om plikter... Semester är själavård. Extra semester är toppen!

• floppan2008

Och det kommer ju alltid vara saker som sticker andra i ögonen. Är det inte resor är det märkeskläder, husdjur eller finare hem. Dyrare leksaker osv. Bara för att det finns fattiga kan man ju inte skuta leva sitt liv eller.

• FruBecks
    älskarlivet81 skrev 2013-02-07 09:31:42 följande: