• LillaJag76

Varför ledigt?

Jag förstår inte varför man ska ta ledigt från skolan för att åka på semester.

Det finns 13 veckor varje år som man kan åka.

Höstlov, jullov, sportlov, påsklov och hela sommarlovet. Varför ska skolan bevilja ledigt för semesterresor???
    Jag skulle aldrig ta ledigt för resor om det inte är pga begraving eller liknande som man inte kan styra över.

• Svar på tråden Varför ledigt?
  • FruBecks
    älskarlivet81 skrev 2013-02-07 09:27:08 följande:
    Ja, nu har vi ju inga skolbarn än och jag är lärare själv, så vi kommer försöka hålla oss till loven sen eftersom jag annars måste ta tjänstledigt utan lön. Men du skrev också att det finns de som ALDRIG har råd att resa och att det också är en anledning till att resa på loven..
    Ja precis. Det finns två skäl. 
  • älskarlivet81
    FruBecks skrev 2013-02-07 09:30:05 följande:
    Ja precis. Det finns två skäl. 
    Men om man då har vänner och nära anhöriga som inte har råd att resa, då märker de att vi reser även om det är lov och då kanske de tar illa upp. Ska vi sluta resa då?
  • floppan2008

Det är ju billigare att åka när det inte är lov. Dessutom mindre folk. Har inga skolbarn men reser med vänner som har... Deras barn pluggar på bra och tar med skolarbetet. De ligger bra till i skolan så varför inte? Så många år man går i skolan kan man behöva lite extra ledigt. Tror bara det motiverar. Barnen sköter läxorna bättre på semestern. De går alltid först innan man roar sig. Varför ska man vara så tråkig och korrekt hela tiden? Livet handlar inte bara om plikter... Semester är själavård. Extra semester är toppen!

• floppan2008

Och det kommer ju alltid vara saker som sticker andra i ögonen. Är det inte resor är det märkeskläder, husdjur eller finare hem. Dyrare leksaker osv. Bara för att det finns fattiga kan man ju inte skuta leva sitt liv eller.

• FruBecks
    älskarlivet81 skrev 2013-02-07 09:31:42 följande:
    Men om man då har vänner och nära anhöriga som inte har råd att resa, då märker de att vi reser även om det är lov och då kanske de tar illa upp. Ska vi sluta resa då?
    Ja, ingen får resa någonstans!!  Äsch, det handlar inte om att man inte får resa. Utan att man ska resa på loven! LÄS vad jag skriver.  Du verkar medvetet misstolka mig, så jag lägger ner nu. 
  • älskarlivet81
    FruBecks skrev 2013-02-07 09:38:12 följande:
    Ja, ingen får resa någonstans!!  Äsch, det handlar inte om att man inte får resa. Utan att man ska resa på loven! LÄS vad jag skriver.  Du verkar medvetet misstolka mig, så jag lägger ner nu. 
    Fast det finns alltid någon som kan ta illa upp, även i ens närhet.. Jag tycker inte det håller att man hela tiden ska gå runt och tänka på att ingen ska ta illa upp för att man själv har råd att göra vissa saker.
  • floppan2008
    FruBecks skrev 2013-02-07 09:38:12 följande:

Har ju inte skrivit till dig innan. Har gjort 2 inlägg i tråden... Tycker inte man kan ta hänsyn till andras dåliga ekonomi. Dessutom är det billigare att resa mitt i terminen så det kan de med mindre pengar satsa på då...
  • floppan2008

Ska jag inte köpa märkeskläder till mitt barn då? Ja det kan ju vara de som inte har råd och tar illa upp...

• älskarlivet81

Sen kanske det är så att man vill åka på semester på vintern, till ett varmt land och vara borta två veckor. Då räcker inte sportlovet till t.ex. Man kanske åker när lovet börjar men lovet är liksom inte två veckor.

• LunaLunatic

Främsta problemen jag ser är att man tar för givet att eleven kommer få ledigt, ser det som skolans skyldighet att bevilja. Sedan är sena ansökningar (jo, gäller även vid flera veckor långa semestrar) otroligt frustrerande. 

Don't argue with idiots - they'll drag you down to their level and beat you with experience
  • Analoga
    Natulcien skrev 2013-02-03 16:32:48 följande:
    Priserna stiger markant under skolloven...
    ...så jag antar att man kanske väljer att ta ledigt och åka under andra tider om man inte har så god ekonomi..?

Om man inte har så god ekonomi kanske man ska välja att inte åka alls kanske?  Det är ju faktiskt ingen livsnödvändighet att resa utomlands. Det är många som inte har möjlighet till det och ändå överlever.
    Jag tycker det är helt fel att vissa sätter i system att ta extra ledigt i anslutning till loven! 
  • The Doctor

Jag tycker att så länge föräldrarna ser till att barnet gör de uppgifter de fått av skolan så är det OK att vara ledig närhelst man vill.

Vi ärver inte jorden från våra föräldrar utan vi lånar den av våra barn.
  • The Doctor
    FruBecks skrev 2013-02-06 11:27:14 följande:
    Får höra av bekanta som har barn i skolan att det åker när det inte är lov pga av priset, inget annat.
    Personligen tycker jag att man ska hålla sig till loven. Dels för att man missar saker i skolan, men också för att det blir orättvist mot andra elever som inte åker iväg på semester.
    Jag tycker att skolorna borde vara striktare med att bevilja ledighet utanför loven, och bara bör ske vid speciella fall (begravning eller likande) 
    FruBecks skrev 2013-02-07 08:50:08 följande:
    Det finns de som ALDRIG har råd att åka, varken på lov eller utanför loven, som ständigt får se sina klasskamrater åka iväg och hela tiden bli påmind om att de aldrig få åka iväg. Åker man på loven blir det inte lika tydligt. 
    Men va?? Man kan ju inte leva sitt liv för att det skall bli rättvist för andra familjer.

Man kan ju inte gå till överdrift bara för att man vill tänka på andra. Gäller detta även vilka kläder dina ungar har eller vilken mat du serverar när du har kompisarna på besök? Hur är det bilar och cyklar? Köper ni så fula som möjligt bara för att inte andra skall tycka att det är jobbigt att se er med fina?

Helt galet.
    Vi ärver inte jorden från våra föräldrar utan vi lånar den av våra barn.
  • LunaLunatic

Problemet är ju att skolan ändå är ansvarig för att eleverna når målen. Även om de fått hemuppgifter.
    Sedan blir det ju en del strul kring redovisningar och liknande. Åker Lisa bort v 7+8 upplyser jag henne om vad vi ska göra då. Det blir dock lite jobbigt om hon behöver handledning i utförandet. 

Don't argue with idiots - they'll drag you down to their level and beat you with experience
  • ogidin

Ett problem är ju att det kan bli en massa extrajobb för lärare som måste planera extra och speciella läxor till de barn som är borta.
    Egentligen tycker jag inte att läraren ska lägga en extra sekund på dessa elever pga resan. Det borde då vara föräldrar och eleverna själva som får ta reda på vad de missar (genom tex kompisar eller läsa läroplanen) och sedan sköta allt hemma. Kan bli väldigt dumt om en lärare har 20 elever som åker iväg olika veckor och ska ha extrahjälp både före och efter. DET är inte rättvist mot övriga.

Samtidigt kan jag tycka att det är vansinnigt begränsande att inte kunna resa när man vill. Kommer att bli lite klurigt den dag vi har skolbarn...

• älskarlivet81
    ogidin skrev 2013-04-07 13:42:01 följande:
    Ett problem är ju att det kan bli en massa extrajobb för lärare som måste planera extra och speciella läxor till de barn som är borta.
    Egentligen tycker jag inte att läraren ska lägga en extra sekund på dessa elever pga resan. Det borde då vara föräldrar och eleverna själva som får ta reda på vad de missar (genom tex kompisar eller läsa läroplanen) och sedan sköta allt hemma. Kan bli väldigt dumt om en lärare har 20 elever som åker iväg olika veckor och ska ha extrahjälp både före och efter. DET är inte rättvist mot övriga.

Samtidigt kan jag tycka att det är vansinnigt begränsande att inte kunna resa när man vill. Kommer att bli lite klurigt den dag vi har skolbarn...
    På vår ledighetslapp till eleverna står det att skolan inte tar ansvar för missade uppgifter utan det är föräldrarnas/elevens sak att hålla sig uppdaterade.

Svar på tråden Varför ledigt?