• frida198004

    behöver hjälp från er ap-experter! lämna 9-månaders hos pappa?

    Hej!
    Jag behöver hjälp från er som är kunniga inom ap. Jag och min man har en 9-månaders bebis. Jag är föräldraledig och min man träffar sin son ca 1,5-2 h på vardagar och självklart hela helgerna också. Han nattar, ger mat, byter blöjor, leker, myser etc så han är en toppenpappa men jobbar som sagt och är borta från bebisen därför. Pappan är ensam med bebisen någon/några timmar i veckan men annars är jag där jämt.

    Jag har nu blivit bortbjuden på spa om en månad och skulle då vara borta 27 h allt som allt. Jag har hört att det är ok att bebis är hemma med pappa eftersom pappan är sekundär anknytningsperson men det känns långt med över ett dygn kanske? Men bebis kanske inte har tidsuppfattning på det sättet?

    Kan f.ö. säga att mormor (som bebis känner väldigt väl) varit barnvakt 6 h för en vecka sen när vi var på sjukhuset och det gick jättebra och han verkade inte påverkad av det efteråt heller - inte klängig eller så - bara "normalt" glad att se oss.

    Min fråga är väl egentligen att höra vad ni som kan mer om anknytning tycker om att lämna bebis med pappa i 27 h - jag vill ju inte traumatisera bebis på något sätt alls och känner mig jätteorolig även om jag väldigt gärna vill åka på spa också.

    Tack på förhand!

  • Svar på tråden behöver hjälp från er ap-experter! lämna 9-månaders hos pappa?
  • Liselurvan
    cloudberry79 skrev 2013-02-06 12:17:09 följande:
    Man MÅSTE ju inte rätta sig efter AP-tänket, men är man AP-inriktad och vill ha andra AP-föräldrars input och åsikter så begriper jag inte varför folk ska komma och dumförklara de som gillar AP och tycker det är bästa sättet att leva med små barn.
    Nä, det har du rätt i!
  • frida198004
    cloudberry79 skrev 2013-02-06 12:14:11 följande:
    Sen fattar jag verkligen inte att folk som INTE är AP konstant ska in och svara i AP-trådarna. Som att jag skulle gå in en massa flaskmatningstrådar och dumförklara de som skriver där. Eller varför inte i adoptionstrådar eller något annat där jag inte har något vettigt att bidra med. Är man AP-inriktad i sitt föräldraskap så lämnar man inte ett spädbarn med någon som de bara träffar en timme om dagen...
    Okej, tack för din input! Tycker du även att det är för lite trots att bebis träffar mannen hela tiden på helgerna? givet att man inte ammar (jag nattammar bara en gång per natt, bebis eget val - försökte amma längre men efter 7,5 månad så ratade bebis bröstet dagtid. jag erbjuder dock bebis ff men bebis vill inte ha). när är en bättre ålder för bebis att vara hemma med pappa 27 h tycker du?
  • frida198004
    Liselurvan skrev 2013-02-06 12:13:04 följande:
    Hej!
    Här på FL skrivs det en helt massa grjejer det är oftast människors personliga åsikter och inget man måste rätta sig efter...dessutom är det många här som verkligen har behov av att göra sin röst hörd och det får dem att låta som de verkligen har RÄTT också...hehe ibland är det så spännande...
    Men du, till din fråga så tycker jag självklart att du ska åka på spa! (min personliga åsikt ) OM du ammar mycket är väl det enda som försvårar det hela lite iså fall..
    Det är kanske oftast värre för mamman än för barnet...Lycka till
    tack så mycket för ditt råd! önskar att jag inte behövde känna mig så himla osäker! :)
  • cloudberry79
    frida198004 skrev 2013-02-06 12:21:20 följande:
    Okej, tack för din input! Tycker du även att det är för lite trots att bebis träffar mannen hela tiden på helgerna? givet att man inte ammar (jag nattammar bara en gång per natt, bebis eget val - försökte amma längre men efter 7,5 månad så ratade bebis bröstet dagtid. jag erbjuder dock bebis ff men bebis vill inte ha). när är en bättre ålder för bebis att vara hemma med pappa 27 h tycker du?
    Vad som funkar för er är ju oerhört svårt att säga. Hur mycket av tiden är kvalitetstid pappa-barn? Det är ju skillnad på närvaro och närvaro. För oss hade det som sagt inte funnits på kartan, jag ammar mellan 10-15 gånger per dygn och det hade aldrig fungerat att jag hade åkt hemifrån mer än en timme. Om du känner att barnet tyr sig lika mycket till pappan som till dig är det ju inga problem alls, men för att det ska ske så måste pappan vara väldigt aktiv och hela tiden söka sig till barnet utan att tvinga sig på.
    (M)amma till V -07 och E -12
  • Kinya

    cloudberry79 du pratar om pappans relation till barnet som om han är är en konstig främling som barnet måste vänja sig vid! Det är så otroligt konstigt i min värld! Mitt barns pappa (min man) var med ända från början och lärde känna vår dotter samtidigt som jag gjorde det, d.v.s. direkt när hon föddes. Så när amningen väl var avklarad så var pappa-dotter relationen lika etablerad som mamma-dotter relationen. Man ammar ju oftast i några månader så det finns ju gott om tid för pappa-barnrelationen att etableras ordentligt innan mamman ens kan vara borta från barnet såvida man inte flaskmatar.

  • cloudberry79
    Kinya skrev 2013-02-06 14:05:43 följande:
    cloudberry79 du pratar om pappans relation till barnet som om han är är en konstig främling som barnet måste vänja sig vid! Det är så otroligt konstigt i min värld! Mitt barns pappa (min man) var med ända från början och lärde känna vår dotter samtidigt som jag gjorde det, d.v.s. direkt när hon föddes. Så när amningen väl var avklarad så var pappa-dotter relationen lika etablerad som mamma-dotter relationen. Man ammar ju oftast i några månader så det finns ju gott om tid för pappa-barnrelationen att etableras ordentligt innan mamman ens kan vara borta från barnet såvida man inte flaskmatar.
    I min värld får man inte automatiskt anknytning för att man har blodsband. Med första barnet var jag och maken hemma tillsammans i över ett halvår efter neo, dessutom flaskmatades han. Då blev vi lika mycket anknytningspersoner. Med tvåan har maken börjat jobba efter bara tre månader och är borta större delen av hennes vakna tid. Självklart är jag betydligt närmare henne än vad han är, det är inget konstigt med det. När han tar över föräldraledigheten kommer de kunna knyta betydligt starkare band. Jag har helammat i sju månader snart och tänker fortsätta delamma minst ett år till, förmodligen längre. Alltså kommer jag inte lämna dottern mer än några timmar åt gången alls och jag tycker det är oerhört viktigt att spädbarn har sin primära anknytningsperson tillgänglig åtminstone det första året. Det hade varit optimalt om vi hade kunnat vara hemma båda två ett halvår den här gången också, men det gick tyvärr inte. Istället blir det 3 månader gemensamt, 9 månader mamma och sen 6 månader pappa. När maken varit hemma några månader lär han ha blivit lika nära dottern som jag, men i dagsläget är han inte det.
    (M)amma till V -07 och E -12
  • frida198004
    cloudberry79 skrev 2013-02-06 13:32:57 följande:
    Vad som funkar för er är ju oerhört svårt att säga. Hur mycket av tiden är kvalitetstid pappa-barn? Det är ju skillnad på närvaro och närvaro. För oss hade det som sagt inte funnits på kartan, jag ammar mellan 10-15 gånger per dygn och det hade aldrig fungerat att jag hade åkt hemifrån mer än en timme. Om du känner att barnet tyr sig lika mycket till pappan som till dig är det ju inga problem alls, men för att det ska ske så måste pappan vara väldigt aktiv och hela tiden söka sig till barnet utan att tvinga sig på.
    Hm.. jo, men det är mestadels kvalitetstid fr o m att han kommer hem (oftast 2 h innan läggdags men ibland 1 h) och sen på helgerna så är det ungefär 50/50 (eller både han och jag samtidigt såklart). Förlåt en dum fråga men på vilket sätt kan jag se vem bebis på 9 mån tyr sig till? Om bebis blir ledsen är det den som är närmast som plockar upp och tröstar och det går bra med båda oss men det är klart - är bebis riktigt riktigt panikledsen duger jag bättre. Gaaah - så himla svårt det här!
  • Helene70

    TS. Jag tror att din man kommer att klara detta galant!
    Tro mig, jag har upplevt samma sak! Första tiden kändes det som att lillen inte skulle överleva om jag inte var inom synhåll men oj så fel jag hade. Idag är vår son 3 år och med facit i hand så är jag mycket glad över att "jag har låtit" mannen min vara lika viktig och primär förälder. Detta har resulterat i 2 AP-föräldrar i stället för en AP-mor.

  • Hannah76

    Jag måste fråga. Förlåt om jag är totalt okunnig i just detta. Men varför väljer man en "föräldramodell" som nästan helt utesluter den ena föräldern? Där man graderar och värderar föräldrar olika mycket?
     

  • frida198004
    Helene70 skrev 2013-02-06 19:54:08 följande:
    TS. Jag tror att din man kommer att klara detta galant!
    Tro mig, jag har upplevt samma sak! Första tiden kändes det som att lillen inte skulle överleva om jag inte var inom synhåll men oj så fel jag hade. Idag är vår son 3 år och med facit i hand så är jag mycket glad över att "jag har låtit" mannen min vara lika viktig och primär förälder. Detta har resulterat i 2 AP-föräldrar i stället för en AP-mor.
    Tack för ditt svar! Ja, det tror jag också (att pappa klarar sig toppen) - hade bara önskat att vi kunde ha fått vänja in bebis lite mer pö om pö, men det kanske inte är någon fara (det är väl här åsikterna bland andra föräldrar går isär antar jag)? Låter härligt (och som det ska vara) med 2 AP-föräldrar, vilken tur er son har!
Svar på tråden behöver hjälp från er ap-experter! lämna 9-månaders hos pappa?