• kaffeamanda

    Närståendeadoption

    Min man har ansökt om adoption av min dotter, vet inte hur pappan ställer sig till det. Nån som vet vad som händer sen? Hur många tar de kontakt med för utlåtande? Hur mycket blir man utfrågad?

    Behöver lite pepp!   

  • Svar på tråden Närståendeadoption
  • Anonym (Been there)

    Dom startar en utredning,pratar med dig din man,barnet,ev syskon,förskola el skola biopappan,dom kollar register

  • kaffeamanda

    Var nog lite otydlig kanske. Min man (som inte är biologisk pappa), har ansökt om adoption eftersom min dotters biologiska pappa inte funnits med i bilden sedan hon var två (hon är sju nu).

  • Tittij

    Nu är jag osäker på exakt hur det funkar, men den enda som behöver godkänna adoptionen är ju den biologiska fadern och sen om det är klart, den blivande fadern. Några andra ska inte behöva blandas in. Men du får säkert ett mer exakt svar av kunniga här inne snart :)

    (Min pappa ville adoptera mig när jag var liten men min biologiska ville inte så det blev inget) 

  • kaffeamanda

    Troligen kommer pappan att säga nej (om det inte är så att han aktivt måste infinna sig någonstan på ett specifikt datum för då kommer han troligen bara att strunta i det). Men jag har hört att det ska finnas en pytteliten chans ändå.

    Det står att anhöriga ska kontaktas och då även mor- och farföräldrar mm. Men hur själva processen fungerar, om de ringer eller skickar brev, vem skom tar kontakt och så har vi inte hittat någon information om.

  • Anonym (Been there)

    Säger pappan nej kan ni glömma adoptionen

  • linjes

    Du kan inboka mig om du vill,min man el fd har adopterat min dotter

  • kaffeamanda
    Anonym (Been there) skrev 2013-02-06 17:24:31 följande:
    Säger pappan nej kan ni glömma adoptionen

    Det finns några fall där det har gått igenom ändå. Ett plus är att jag och min nuvarande man har barn så det finns en anhörigknytning (eller vad det heter) där, och biopappans föräldrar är för adoption. Men hur tar de kontakt? Hur lång tid tar det?
  • kaffeamanda
    kaffeamanda skrev 2013-02-06 17:30:15 följande:

    Det finns några fall där det har gått igenom ändå. Ett plus är att jag och min nuvarande man har barn så det finns en anhörigknytning (eller vad det heter) där, och biopappans föräldrar är för adoption. Men hur tar de kontakt? Hur lång tid tar det?

    Då vet du gången! Vad händer nu efter att vi har lämnat in ansökan?
  • kaffeamanda
    linjes skrev 2013-02-06 17:25:25 följande:
    Du kan inboka mig om du vill,min man el fd har adopterat min dotter

    Hur lång tid tog det från att ni lämnade in ansökan till att adoptionen gick igenom?
Svar på tråden Närståendeadoption