• Aria

    Kan någon berätta om äggledarspolning

    Hej alla jag undrar om någon här kan förklara äggledarspolnings processen, vart ni gjorde den hur den gick till, varför ni gjorde den ont eller inte? blev det någon förändring osv

  • Svar på tråden Kan någon berätta om äggledarspolning
  • kattmamma

    Det låter lite läskigt men det är faktiskt väldigt olika hur det känns och det är lite olika hur det går till från stället till ställe. Där jag går uppmanades jag att ta 1 ipren och 2 alvedon 1 timme för undersökningen och att kissa innan jag gick in vilket gjorde att det bara spände lite under undersökningen men i övrigt var det lugnt. Sedan gör det mer ont för en del men det vet personalen om att det kan göra och då stannar de upp en stund för att du ska kunna ta det i din takt. 

  • Hëllef
    Aria skrev 2013-02-10 17:41:06 följande:
    oj...va läskigt det lät :(

    jag är mesig jag vet :(
    Förlåt, var inte meningen att skrämma upp dig! Precis som kattmamma skriver så känns det väldigt olika för olika personer beroende på om man fött barn tidigare som i mitt fall, om äggledarna är blockerade o.s.v. Har du tur känner du inte så mycket alls. Personalen var fantastisk och jag hade lätt kunnat göra om det om jag skulle behöva.
  • oONinniOo

    Gjorde spolning som en del i fertilitetsutredningen. Utredningen visade på att det inte fanns något som gjorde att vi inte skulle kunna bli gravida. Vad gäller spolningen så tog jag en värktablett en timme innan jag åkte dit. Allting gick jättesmidigt, både sköterskan och läkaren var duktiga. Sköterskan sa att "nu kan det göra lite ont", men jag kände verkligen noll och ingenting. Spolningen visade på inga synliga blockeringar. Allt som allt tog det 20 minuter från att jag satte mig i gynstolen tills jag stod utanför entrén igen. Så smidigt gick det för min del. Blev gravid samma cykel som den gjordes och är i vecka 11 nu. Glad


  • Pastell1983

    Gjorde en spolning i oktober och nej, det var inte alls särskilt farligt. Jag kände inte mycket. Tog två alvedon en timma innan. Men jag hade inget hinder och allt såg bra ut,däremot om det varit hinder hade det säkert gjort ondare.

  • Lovisa09

    Jag gjorde en spolning för några år sedan i första steget i en fertilitetsutredning. Jag hade det jättejobbigt, gjorde förbannat ont och jag fick ligga kvar efteråt för att återhämta mig då jag höll på att svimma av smärtan. Ena äggledaren såg läkaren bra, den andre kunde han inte se alls, om det berodde på stopp i den eller om den låg dold bakom livmodern kunde han inte svara på. Men någon skit rensades nog ut för bara ett par veckor senare blev jag gravid och vi fick en dotter. Andra graviditeten blev jag gravid på första försöket och då blev det tvillingflickor. :)

  • Livfulla
    Lovisa09 skrev 2013-02-10 20:11:40 följande:
    Jag gjorde en spolning för några år sedan i första steget i en fertilitetsutredning. Jag hade det jättejobbigt, gjorde förbannat ont och jag fick ligga kvar efteråt för att återhämta mig då jag höll på att svimma av smärtan. Ena äggledaren såg läkaren bra, den andre kunde han inte se alls, om det berodde på stopp i den eller om den låg dold bakom livmodern kunde han inte svara på. Men någon skit rensades nog ut för bara ett par veckor senare blev jag gravid och vi fick en dotter. Andra graviditeten blev jag gravid på första försöket och då blev det tvillingflickor. :)

    Härligt, bara att gratulera!
    Jag har gjort min spolning idag efter en del vånda, men är riktigt glad över att konstatera att det fanns fri passage. ont gjorde det, men det kändes det klart värt.
    Min fråga är om det finns någon här som inte tagit antibiotika efteråt. Jag vill inte ta det, dels för att jag varit allergisk tidigare och dels för att det brukar ge svampinfektioner. Nån mer som spolats utan antibiotika, vågar man avstå? Frågan är oxå om man vågar ta... jäkla dilemma.... ;)
  • kattmamma

    Jag har spolats utan antibiotika. Det var inte ens diskussion om att jag skulle ta antibiotika utan jag fick information om att om jag fick något tecken på inflammation så skulle jag återkomma om det vilket inte blev aktuellt. Fast jag tror inte läkaren sa något om det utan det stod i ett informationsblad som jag fick inför undersökningen. Men det är tydligen olika beroende på klinik har jag förstått nu efteråt.

  • Sommarlöv

    Vi hade aktivt försökt att få barn i över ett år och vi började en utredning på Göteborgs kvinnoklinik. Det inleddes med att mina äggledare spolades för att se om det fanns något hinder där. Ena äggledaren var normal och i den andra var det stopp. Ska vara ärlig och säga att jag tyckte det gjorde förbannat ont. Lite som extrem mensvärk. MEN....det var värt det till 110 %, för 3 veckor efter det så hade vi ett plus på stickan. Vi fick en liten fin kille och två och ett halvt år efter det fick vi en till :) som blev till på andra försöket. Så nog var det en bra spolning, även om den gjorde ont! Kan rekommendera dig att ta med din partner för att hålla dig i handen, önskade att min man vart med och hållet mig i handen....

Svar på tråden Kan någon berätta om äggledarspolning