• Anonym (Rosa)

Magnesium gör mig smal!

Jag började ta magnesium då jag läst att det hjälper mot ångest. Ja det hjälpte faktiskt mot ångest men blev lös i magen. Det var rätt skönt då jag ofta är hård i magen men var ju inte helt bra att vara så lös heller. Jag fortsatte med magnesium då jag läst att de skulle gå över men jag fortsatte i allafall. Jag sänkte dosen lite men var fortfarande lös. Efter ett tag märkte jag att jag var mycket mindre hungrig och sällan sugen på godis eller annat sött. Nu en månad senare har jag börjat äta betydligt mindre och är 5 kilo lättare. Förutom att jag är ganska lös i magen så mår jag bra och har mindre ångest. Kommer fortsätta tills alla 15 överviktskilona är borta och sen ta en lägre dos. Detta var det absolut lättaste bantningen jag varit med om och då har jag försökt många gånger.

• Svar på tråden Magnesium gör mig smal!
  • Mandel

Jag är mest sugen för att kolla om jag kunde bli lite lösare i magen. För att snacka skit så har jag väldiga problem med hård mage.
    Skulle jag tappa något kilo så är det  så fall bara en bonus!

Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Anonym
    Anonym skrev 2013-02-10 10:09:53 följande:
    Fast det ska väl räcka med magnesium man får i sig via kosten. Överviktiga som går till t.ex dietist får ju hjälp att äta rätt och därigenom får i sig magnesium :)
    Brist på magnesium är väldigt vanligt. Så tillskott är inte alls fel.
  • Anonym (Alli)

Hur vet man att man har brist på det?

• Anonym (Rosa)

Jag tar ca 900 mg/dag så ungefär dubbla rekommenderade dosen. Har läst mycket och sätt att man ej bör ta över 1500 mg/dag. Jag vet inte om det gäller alla men jag blir väldigt sugen på mjölkfärgat jag tar magnesium så då får jag automatiskt i mig ordentligt med kalcium. Jag tar magnesium från Apoteket, tuggtabletterna med apelsinsmak. Det jag läst är att det är viktigt att ta magnesiumcitrat och inte magnesiumhyoxid/magnesiumoxid då kroppen ej kan ta upp det så bra.

• jackyyouknow

Ah, det gör mig också smal! Det typ hjälper kroppen att föbränna snabbare elr nåt sånt. :)

• prinzessa

Ingen som reagerar på att diarren beror på att man överdoserar och att magnesium motverkar upptaget av zink och kan även ge lågt blodtryck... Alltså man kan ju inte överskrida rekommenderad dagsintag fritt.

Huden reagerar på zinkbrist genom att sårläkning fördröjs, man kan utveckla varfyllda blåsor, och fläckvis hårbortfall. Polydipsi kan uppkomma. Det förekommer mental påverkan med slöhet, och neurosensoriska störningar.[2] Det misstänks att zinkbrist och affektiva störningar har ett samband, vilket stödjs av djurförsök; möss med zinkbrist uppvisar depressiva beteenden genom påverkan på amygdalas genuttryck vid stress.[3] Zinkbrist kan orsaka försämrad neurogenes, kognition och hjärnutveckling.[4]

Hos män försämras spermiekvaliteten (ogliospermia) till följd av de sänkta testosteronvärdena, även vid måttlig zinkbrist.

• Anonym
    prinzessa skrev 2013-02-10 11:08:20 följande:
    Ingen som reagerar på att diarren beror på att man överdoserar och att magnesium motverkar upptaget av zink och kan även ge lågt blodtryck... Alltså man kan ju inte överskrida rekommenderad dagsintag fritt. Huden reagerar på zinkbrist genom att sårläkning fördröjs, man kan utveckla varfyllda blåsor, och fläckvis hårbortfall. Polydipsi kan uppkomma. Det förekommer mental påverkan med slöhet, och neurosensoriska störningar.[2] Det misstänks att zinkbrist och affektiva störningar har ett samband, vilket stödjs av djurförsök; möss med zinkbrist uppvisar depressiva beteenden genom påverkan på amygdalas genuttryck vid stress.[3] Zinkbrist kan orsaka försämrad neurogenes, kognition och hjärnutveckling.[4] Hos män försämras spermiekvaliteten (ogliospermia) till följd av de sänkta testosteronvärdena, även vid måttlig zinkbrist.

Vi alla vet nog hur man använder wikipedia :)
  • prinzessa
    Anonym skrev 2013-02-10 11:10:34 följande:

Vi alla vet nog hur man använder wikipedia :)

Det får man hoppas, det verkar ju som om många hoppar på vad som helst bara det finns en möjlighet att bli smalare...
Svar på tråden Magnesium gör mig smal!