• Anonym (bil)

köpa bil trots anmärkning?

Både jag och min sambo är hos kronofogden. Min sambo håller nu på att ta sitt körkort och efter det hade vi tänkt köpa en begagnad billig bil eftersom vi har 2 barn skulle det underlätta mycket i vardagen.

Eftersom vi båda ligger hos kronofogden inser jag att vi själva inte kan köpa den då de hade tagit den direk. Skulle tex min mamma kunna köpa bilen och sedan "ge" den till oss? Alltså att den står på henne?
    Hur hade man gjort med skatt, försäkring och deklaration då?

Någon som vet?     

• Svar på tråden köpa bil trots anmärkning?
  • mrsStatham

Köp en bil kontant?

Bara två saker är oändliga
  • Anonym

Ja, vi hade tänkt köpa den kontant. Men äger man en bil måste man ju ha det registrerat och då ser ju kronofogden det..de kan ju göra utmätning på allt man äger även omd et inte är några jättesummor

• mrsStatham
    Anonym skrev 2013-02-10 14:11:34 följande:
    Ja, vi hade tänkt köpa den kontant. Men äger man en bil måste man ju ha det registrerat och då ser ju kronofogden det..de kan ju göra utmätning på allt man äger även omd et inte är några jättesummor
    Finns det risk för att Kronofogden tar bilen då?
    Annars får någon annan köpa den och låna ut den till er.
    Betyder: den som lånar ut bilen till er ansvarar för att försäkringar blir betalda, att den blir besiktad, skattad och allt sådant där.

Får ni bilen som gåva kan ju kronofogden ta den, då ni äger den.. 
    Bara två saker är oändliga
  • Anonym

Ja, det var så jag tänkte att någon skulle stå på den till oss men undrade över försäkrigar och så. Något sådant kan ju få någon att inte vilja ställa upp då den blir betalningsskyldig om vi av någon anledning skulle missa någon betalning..jag själv hade ju inte gladeligen ställt upp om den risken fanns, därför jag undrade...hur betalar man bilskatt? Är det en engångssumma? Försäkring är ju lättare att hålla koll på..

• Nyfikna72

Kronofogden tar sällan bilar som saknar värde men å andra sidan vet jag inte hur dyr bil ni ska köps heller? Du kan låta den stå på en närstående men försäkringen ska normalt stå på den som normalt brukar bilen så om det blir frågan om ett skadegörelse så kan det bli så att försäkringen är ogiltig om de anser att det är ni som är den huvudsakliga brukaren. Detta handlar såklart mest om unga människor som köper en ball bil och sen inte har råd med försäkringen och få skriver den på mamma men principen är densamma

• Anonym
    Nyfikna72 skrev 2013-02-10 14:27:32 följande:
    Kronofogden tar sällan bilar som saknar värde men å andra sidan vet jag inte hur dyr bil ni ska köps heller? Du kan låta den stå på en närstående men försäkringen ska normalt stå på den som normalt brukar bilen så om det blir frågan om ett skadegörelse så kan det bli så att försäkringen är ogiltig om de anser att det är ni som är den huvudsakliga brukaren. Detta handlar såklart mest om unga människor som köper en ball bil och sen inte har råd med försäkringen och få skriver den på mamma men principen är densamma

Vi tänkte inte köpa en dyr bil alls, någon begagnad runt 10 000..En som tar oss framåt bara. 
    Men det är ju bra om försäkringen kan stå på oss. Vet du hur man gör med skatt? Är det något man betalar månadsvis eller en engångssumma? 
  • Nyfikna72

Jo men försäkringen måste stå på registrerad ägare. Skatten är årsvis om det inte handlar om nån diesel eller tung bil. Köper ni en billig skrotbil och har behov av den så ska det nog mycket till innan fogden gör nåt. Däremot får man väl inte äga nån bil om man får pengar av soc?

• Anonym

Det har jag ingen aning om. Vi har låg inkomst men har alltid klarat oss själva. Men då underlättar det i alla fall..tänker mer på att min mamma hellre ställer upp om det blir så mycket vårt ansvar som möjligt..hon är känslig med sådant. Hade varit skönt för oss också om allt gick via oss..

• Anonym

Då kanske man skulle hört sig av till kronofogden först och frågat vad som gäller om man nu behöver en bil, hade de tagit den till utmätning eller inte..inte precis en 100 tusentals kronors bil..

Svar på tråden köpa bil trots anmärkning?