• Bornasme

Viktklubb, jag förstår inte!

Jag har registrerat mig på viktklubb.se för att jag VERKLIGEN MÅSTE gå ner MÅNGA MÅNGA kilo i vikt,
    mitt största problem är rutiner, jag har skaplig diciplin på mig själv att motionera och tänka på VAD jag stoppar i mig, men jag har sämsta diciplinen på mig själv när det kommer till NÄR, VILKA/VILKEN tid jag stoppar i mig något. Hur som helst tänkte jag att viktklubb eller något kunde "hjälpa" mig med det. Men nu är jag ännu mer förvirrad, visst vet jag antalet kalorier jag ska stoppa i mig under en dag nu, MEN hur ska jag fördela dom? Och hur ska jag få kolla på hur många kalorier vissa saker innehåller? Allt finns ju inte med i "listan" som man kan välja maträtter osv i, vad gör man du? Allt känns så himla krångligt, men jag ska inte dömma, det är min första dag! Men jag skulle vara SÅ TACKSAM om någon som har erfarenhet av viktklubb.se kunde ge mig tips? Jag har fattat hur många kalorier jag ska käka på en dag samt att jag ska fylla i dagboken, MEN HUR fyller jag i den om inte rätten finns att välja? Tacksam för alla tips!

• Svar på tråden Viktklubb, jag förstår inte!
  • MajaVira

Du får ju ett förslag på antal kalorier i frukost, lunch, middag och mellanmål. Räcker inte det för att du ska kunna planera det du äter under dagen? När det gäller tider får göra ditt eget schema - till exempel frukost kl 7, lunch kl 11, mellanmål kl 15 och middag 18. Eller vad som nu passar dig.

Om det du äter inte finns med så skapar du ett eget livsmedel eller ett eget recept. Förutsättningen är ju då att du vet vad som ingår.

• Bornasme
    MajaVira skrev 2013-02-10 18:38:23 följande:
    Du får ju ett förslag på antal kalorier i frukost, lunch, middag och mellanmål. Räcker inte det för att du ska kunna planera det du äter under dagen? När det gäller tider får göra ditt eget schema - till exempel frukost kl 7, lunch kl 11, mellanmål kl 15 och middag 18. Eller vad som nu passar dig.

Om det du äter inte finns med så skapar du ett eget livsmedel eller ett eget recept. Förutsättningen är ju då att du vet vad som ingår.
    JO det stod det först, kaloriintag-förslag på frukost, lunch osv, men sen uppdaterades sidan till "nya viktklubb" och då försvann det? Så nu står det endast dagsintag av kalorier.  Mmh, jag har suttit LÄNGE för att få ihop dagens lunch eftersom den inte fanns. Men jag antar att man kanske så småning om kommer in i det och det känns mindre omständigt.
  • MajaVira

Ah, sorry, det var några månader sedan jag loggade in. Kanske ska ta mig i kragen och kolla hur det ser ut nu, tror att mitt medlemskap fortfarande är aktivt.

• MajaVira

Det ser fortfarande ut som tidigare, med följande fördelning av kalorierna för en dag:

25% frukost

30% lunch

15% mellanmål

30% middag

Vilket för mig (1312 kcal per dag) blir: Frukost: 25% = 328 kcal Lunch: 30% =  394 kcal Mellanmål: 15% = 197 kcal Middag: 30% = 394 kcal

Men jag håller med om att det är lite bökigt till en början, särskilt om man äter mat ute och inte riktigt vet vad som ingår...

• Bornasme
    MajaVira skrev 2013-02-10 18:57:59 följande:
    Ah, sorry, det var några månader sedan jag loggade in. Kanske ska ta mig i kragen och kolla hur det ser ut nu, tror att mitt medlemskap fortfarande är aktivt.
    Ingen fara, ja titta in du! Jag ska i alla fall följa det till punkt och prickar. Jag vill så gärna se resultat! Och allt handlar väl om att jag ska hålla mig till deras förslag av kalori-intag? :)
  • EnGladPingvin

Viktklubb har bytt plattform den senaste månaden och de som har valt gå över till den nya har tyvärr upptäckt att många av de tidigare funktionerna inte finns i den nya versionen och det har blivit krångligare. Själv hann jag läsa så många negativa inlägg på deras forum att jag valde att stanna kvar i den gamla versionen tillsvidare. Förr eller senare kommer alla tvingas gå över, men förhoppningsvis har de tills dess hunnit få ordning på allt. De säger att de jobbar för fullt för att få med allt till den nya versionen, men att det kan ta lite tid.

För mig står det att jag ska äta 25% av mina kalorier till frukost, 30% till lunch, 15% till mellanmål och 30% till middag. Jag tar dock det lite med en nypa salt och är nöjd så länge jag håller mig inom den totala nivån för dagen. 

Har du några frågor kan du skriva direkt på deras forum Mötesplatsen. Där brukar man alltid kunna få svar.  

• Bornasme
    MajaVira skrev 2013-02-10 19:01:32 följande:
    Det ser fortfarande ut som tidigare, med följande fördelning av kalorierna för en dag:

25% frukost

30% lunch

15% mellanmål

30% middag

Vilket för mig (1312 kcal per dag) blir: Frukost: 25% = 328 kcal Lunch: 30% =  394 kcal Mellanmål: 15% = 197 kcal Middag: 30% = 394 kcal

Men jag håller med om att det är lite bökigt till en början, särskilt om man äter mat ute och inte riktigt vet vad som ingår...

Har du uppdaterat din? För jag var tvungen att trycka på "Flytta till nya viktklubb.se" och i min logg står det hur många kalorier jag ska käka under hela dagen, sen står det frukost 0%, lunch 0% osv på allt! TIlls JAG har fyllt i vad jag redan HAR ÄTIT: Och då står procenten som jag har käkat, men inget om vad jag borde käkat.

Ja, men så är det ju med mångt och mycket! Förhoppningsvis släpper frustrationen snart & jag fattar! ;)
  • Bornasme
    EnGladPingvin skrev 2013-02-10 19:05:12 följande:
    Viktklubb har bytt plattform den senaste månaden och de som har valt gå över till den nya har tyvärr upptäckt att många av de tidigare funktionerna inte finns i den nya versionen och det har blivit krångligare. Själv hann jag läsa så många negativa inlägg på deras forum att jag valde att stanna kvar i den gamla versionen tillsvidare. Förr eller senare kommer alla tvingas gå över, men förhoppningsvis har de tills dess hunnit få ordning på allt. De säger att de jobbar för fullt för att få med allt till den nya versionen, men att det kan ta lite tid.

För mig står det att jag ska äta 25% av mina kalorier till frukost, 30% till lunch, 15% till mellanmål och 30% till middag. Jag tar dock det lite med en nypa salt och är nöjd så länge jag håller mig inom den totala nivån för dagen. 

Har du några frågor kan du skriva direkt på deras forum Mötesplatsen. Där brukar man alltid kunna få svar.  
    Ja, det har varit en hel del krångel vilket inte alls blev ett bra "första intryck" på mig tyvärr. Vilken tur du hade! Ja, jag försökte skriva på mötesplatsen tidigare, men det ville inte heller funka utan de bad bara om att redigera mina offentliga uppgifter om och om igen men skickade mig aldrig vidare till mötesplatsen.. Men det ger förhoppnigsvis med sig! Jag ska försöka att inte slita av mig håret innan det ;)
  • Bornasme
    MajaVira skrev 2013-02-10 19:08:43 följande:
    Nej, jag har kvar "gamla" viktklubb.
    Då förklarar det saken :) Du kanske skulle göra som andra och behålla gamla så länge som möjligt!
Svar på tråden Viktklubb, jag förstår inte!