• Bornasme

Viktklubb, jag förstår inte!

Jag har registrerat mig på viktklubb.se för att jag VERKLIGEN MÅSTE gå ner MÅNGA MÅNGA kilo i vikt,
    mitt största problem är rutiner, jag har skaplig diciplin på mig själv att motionera och tänka på VAD jag stoppar i mig, men jag har sämsta diciplinen på mig själv när det kommer till NÄR, VILKA/VILKEN tid jag stoppar i mig något. Hur som helst tänkte jag att viktklubb eller något kunde "hjälpa" mig med det. Men nu är jag ännu mer förvirrad, visst vet jag antalet kalorier jag ska stoppa i mig under en dag nu, MEN hur ska jag fördela dom? Och hur ska jag få kolla på hur många kalorier vissa saker innehåller? Allt finns ju inte med i "listan" som man kan välja maträtter osv i, vad gör man du? Allt känns så himla krångligt, men jag ska inte dömma, det är min första dag! Men jag skulle vara SÅ TACKSAM om någon som har erfarenhet av viktklubb.se kunde ge mig tips? Jag har fattat hur många kalorier jag ska käka på en dag samt att jag ska fylla i dagboken, MEN HUR fyller jag i den om inte rätten finns att välja? Tacksam för alla tips!

• Svar på tråden Viktklubb, jag förstår inte!
  • MajaVira

Ja det verkar som bästa valet. Jag har det ändå mest för att enkelt räkna kalorier, för både mat och träning, följer inte deras menyer eller andra råd.. Lat som jag är så väljer jag oftast "ren" mat som keso + tonfisk, Keso mellanmål, färdiga soppor, måltidsersättning etc och då är det oftast väldigt enkelt att lägga in kalorierna.

• Bornasme
    MajaVira skrev 2013-02-10 19:14:39 följande:
    Ja det verkar som bästa valet. Jag har det ändå mest för att enkelt räkna kalorier, för både mat och träning, följer inte deras menyer eller andra råd.. Lat som jag är så väljer jag oftast "ren" mat som keso + tonfisk, Keso mellanmål, färdiga soppor, måltidsersättning etc och då är det oftast väldigt enkelt att lägga in kalorierna.
    Ja absolut! Och funkar det för dig så är det ju toppen :D
  • mion

Ist för soppor o diverse dieter..  Gör det enkelt o lägg på halva tallriken med sallad grönsaker råkost.. 50% sen 25% av potatis ris o sen 25% kött .. enkelt o gott med riktig mat ist för att räkna kalorier =)

• Bornasme
    mion skrev 2013-02-10 19:39:32 följande:
    Ist för soppor o diverse dieter..  Gör det enkelt o lägg på halva tallriken med sallad grönsaker råkost.. 50% sen 25% av potatis ris o sen 25% kött .. enkelt o gott med riktig mat ist för att räkna kalorier =)
    Fast med viktklubb äter man "riktig" mat :)
    Käkade smörgås och kokt ägg till frukost & käkade pasta & köttfärsås till lunch :)
    Viktklubb.se handlar inte om att inte äta mat. Men tack ändå!
  • mion
    Bornasme skrev 2013-02-10 20:05:59 följande:
    Fast med viktklubb äter man "riktig" mat :)
    Käkade smörgås och kokt ägg till frukost & käkade pasta & köttfärsås till lunch :)
    Viktklubb.se handlar inte om att inte äta mat. Men tack ändå!
    Tänkte mest att man slipper tänka efter så mkt =)
  • Mantrasina

Hej TS. :)

Jag har varit medlem på viktklubb i flera omgångar och kaloriräkning och bokföring av vad jag stoppar i mig fungerar jättebra för mig, hoppas du cokså kommer ha nytta av det.

Mitt största tips är att se till att skapa recept av sånt du äter ofta - till exempel om du alltid äter samma saker till frukost lägger du det som ett recept osv. Om du äter fädigrätter som inte finns med lägger du in dem under livsmedel så att du har dem där nästa gång. Det är meckigt i början, första veckorna är luriga med att dels få in rätt mängder, dels att hitta alla livsmedel och att lägga in det man använder. Man blir väldigt van vid att läsa innehållsförteckningar efter ett tag...

Mitt andra stora tips är att, om du inte redan har en, skaffa en digital hushållsvåg och väga dina råvaror. Ögonen har väldigt ofta fel, och skillnaden mellan äpplet och äpplet kan vara väldigt stor (okej, dåligt exempel kanske, men...), så en bra våg för att få in rätt antal kcal för varje mål är nödvändigt!

Om du har frågor får du gärna inboxa mig så kanske jag kan hjälpa dig med mer specifika saker!

Lycka till!

• Bornasme
    mion skrev 2013-02-10 20:11:19 följande:
    Tänkte mest att man slipper tänka efter så mkt =)
    Thats true! Jag registrerade mig på VK idag, tog kortaste bindningstiden så vi får väl se om några månader, din tallriksmodell kanske är det mest effektiva och ENKLASTE. :)
  • mion
    Bornasme skrev 2013-02-10 20:15:43 följande:
    Thats true! Jag registrerade mig på VK idag, tog kortaste bindningstiden så vi får väl se om några månader, din tallriksmodell kanske är det mest effektiva och ENKLASTE. :)
    Jag vet att det är så för jag har varit stor hela mitt liv o svårt med kontrollen,, o på detta sätt behöver jag bara äta som vanligt fast alltid med halva tallriken med sallad..  råkost mättar bra o regelbundet frukost lunch middag o kvälls fika
  • Bornasme
    Mantrasina skrev 2013-02-10 20:14:33 följande:
    Hej TS. :)

Jag har varit medlem på viktklubb i flera omgångar och kaloriräkning och bokföring av vad jag stoppar i mig fungerar jättebra för mig, hoppas du cokså kommer ha nytta av det.

Mitt största tips är att se till att skapa recept av sånt du äter ofta - till exempel om du alltid äter samma saker till frukost lägger du det som ett recept osv. Om du äter fädigrätter som inte finns med lägger du in dem under livsmedel så att du har dem där nästa gång. Det är meckigt i början, första veckorna är luriga med att dels få in rätt mängder, dels att hitta alla livsmedel och att lägga in det man använder. Man blir väldigt van vid att läsa innehållsförteckningar efter ett tag...

Mitt andra stora tips är att, om du inte redan har en, skaffa en digital hushållsvåg och väga dina råvaror. Ögonen har väldigt ofta fel, och skillnaden mellan äpplet och äpplet kan vara väldigt stor (okej, dåligt exempel kanske, men...), så en bra våg för att få in rätt antal kcal för varje mål är nödvändigt!

Om du har frågor får du gärna inboxa mig så kanske jag kan hjälpa dig med mer specifika saker!

Lycka till!
    Hej! Tack snälla för ett givande inlägg! Ja jag hoppas också att jag ska ha användning för VK och jag kan tänka mig att just början är lite lurig. Jag har lagt in recept redan idag och en matvåg har jag :) Men det är bra lurigt, jag blir så frustrerad när jag inte riktigt känner mig säker. Jag kommer garanterat inboxa dig ;) Tack igen!
  • Mama69

Jag har också använt Viktklubb med gott resultat. De flesta goda tips jag har, har du redan fått. Men laga din egen mat och undvik färdig- och restaurangmat så mycket du kan. Då är det lätt att styra och du har full koll på att du inte överstiger dina 1300 kcal. Om jag t.ex. skall bort en kväll, och inte kan styra vad jag skall äta, så ser jag till att äta en mager grönsakssoppa till lunch.

Lycka till! 

Svar på tråden Viktklubb, jag förstår inte!