• Bornasme

Viktklubb, jag förstår inte!

Jag har registrerat mig på viktklubb.se för att jag VERKLIGEN MÅSTE gå ner MÅNGA MÅNGA kilo i vikt,
    mitt största problem är rutiner, jag har skaplig diciplin på mig själv att motionera och tänka på VAD jag stoppar i mig, men jag har sämsta diciplinen på mig själv när det kommer till NÄR, VILKA/VILKEN tid jag stoppar i mig något. Hur som helst tänkte jag att viktklubb eller något kunde "hjälpa" mig med det. Men nu är jag ännu mer förvirrad, visst vet jag antalet kalorier jag ska stoppa i mig under en dag nu, MEN hur ska jag fördela dom? Och hur ska jag få kolla på hur många kalorier vissa saker innehåller? Allt finns ju inte med i "listan" som man kan välja maträtter osv i, vad gör man du? Allt känns så himla krångligt, men jag ska inte dömma, det är min första dag! Men jag skulle vara SÅ TACKSAM om någon som har erfarenhet av viktklubb.se kunde ge mig tips? Jag har fattat hur många kalorier jag ska käka på en dag samt att jag ska fylla i dagboken, MEN HUR fyller jag i den om inte rätten finns att välja? Tacksam för alla tips!

• Svar på tråden Viktklubb, jag förstår inte!
  • Bornasme
    mion skrev 2013-02-10 20:17:44 följande:
    Jag vet att det är så för jag har varit stor hela mitt liv o svårt med kontrollen,, o på detta sätt behöver jag bara äta som vanligt fast alltid med halva tallriken med sallad..  råkost mättar bra o regelbundet frukost lunch middag o kvälls fika
    Okej, och du har gått ner i vikt av det? Ja, eller kontrollen det är inte riktigt det, det är mest det att det ska vara så himla krångligt att ha koll :P
  • Bornasme
    Mama69 skrev 2013-02-10 20:20:21 följande:
    Jag har också använt Viktklubb med gott resultat. De flesta goda tips jag har, har du redan fått. Men laga din egen mat och undvik färdig- och restaurangmat så mycket du kan. Då är det lätt att styra och du har full koll på att du inte överstiger dina 1300 kcal. Om jag t.ex. skall bort en kväll, och inte kan styra vad jag skall äta, så ser jag till att äta en mager grönsakssoppa till lunch.

Lycka till! 
    Så du sparar in på lunchen för att du ska kunna äta borta på middagen? :) Smart! Ja, kul att de flesta verkar ha bra erfarenheter av VK. Jag funderade mest, jag är väldigt stor och min rekommendation av dagligt kalori-intag är ganska högt. Den här dagen har redan passerat och jag har endast uppnått HÄLFTEN av det kalori-intag jag ska ha uppnått.. Och då har jag ändå käkat några chips (och självklart lagt in det i loggboken) så det jag har svårt att förstå är hur det är möjligt att gå ner i vikt när man ska käka så mycket och dessutom kan käka onyttigt (självklart inom en viss ram)? Är det möjligt? Så länge jag håller mig inom kalori-intaget som rekommenderas så ska jag alltså gå ner i vikt? Tack snälla för era inlägg!
  • mion
    Bornasme skrev 2013-02-10 20:20:31 följande:
    Okej, och du har gått ner i vikt av det? Ja, eller kontrollen det är inte riktigt det, det är mest det att det ska vara så himla krångligt att ha koll :P
    Ja det har jag verkligen o eftersom jag äter regelbundet så har jag fått bort sockerbegäret..   äter inte godis  el pizza nu heller för eftersom jag tränar så vill jag ha riktig mat ist för skitmat....
  • Mantrasina
    Bornasme skrev 2013-02-10 20:26:19 följande:
    Så du sparar in på lunchen för att du ska kunna äta borta på middagen? :) Smart! Ja, kul att de flesta verkar ha bra erfarenheter av VK. Jag funderade mest, jag är väldigt stor och min rekommendation av dagligt kalori-intag är ganska högt. Den här dagen har redan passerat och jag har endast uppnått HÄLFTEN av det kalori-intag jag ska ha uppnått.. Och då har jag ändå käkat några chips (och självklart lagt in det i loggboken) så det jag har svårt att förstå är hur det är möjligt att gå ner i vikt när man ska käka så mycket och dessutom kan käka onyttigt (självklart inom en viss ram)? Är det möjligt? Så länge jag håller mig inom kalori-intaget som rekommenderas så ska jag alltså gå ner i vikt? Tack snälla för era inlägg!
    Jag gissar att du har satt ditt mål ganska långt fram, och med ganska många kilon? Det fungerar förstås, men du får bättre effekt om du sätter kortare mål, med några kilon i taget. Annars får man väldigt höga kaloinivåer som ligger nära det man äter när man inte försöker gå ner. Jag har ungefär 8-10 veckor med 4-5 kilo åt gången som mål, då får man lite större skillnader, och så får man omvädera kaloribehovet allteftersom. För ju mer man går ner, desto mindre blir grundbehovet och då förändras också mängden man behöver hålla sig mellan för att fortsätta gå ner i vikt.

Men se till att hålla dig över 1300 kcal varje dag, för att få i dig alla näringsämnen och för att hålla förbränningen igång. :)

Och förresten, om du fungerar som jag och behöver  nån sötsak nån gång ibland kan jag rekommendera kexchoklad, sådana man köper i påse. En sån bit är på 13 g och är inte särskilt många kalorier, om man vill ha nåt litet sött nån gång ibland, utan att behöva rucka på kcal-gränsen!
  • Bornasme
    Mantrasina skrev 2013-02-10 20:33:02 följande:
    Jag gissar att du har satt ditt mål ganska långt fram, och med ganska många kilon? Det fungerar förstås, men du får bättre effekt om du sätter kortare mål, med några kilon i taget. Annars får man väldigt höga kaloinivåer som ligger nära det man äter när man inte försöker gå ner. Jag har ungefär 8-10 veckor med 4-5 kilo åt gången som mål, då får man lite större skillnader, och så får man omvädera kaloribehovet allteftersom. För ju mer man går ner, desto mindre blir grundbehovet och då förändras också mängden man behöver hålla sig mellan för att fortsätta gå ner i vikt.

Men se till att hålla dig över 1300 kcal varje dag, för att få i dig alla näringsämnen och för att hålla förbränningen igång. :)

Och förresten, om du fungerar som jag och behöver  nån sötsak nån gång ibland kan jag rekommendera kexchoklad, sådana man köper i påse. En sån bit är på 13 g och är inte särskilt många kalorier, om man vill ha nåt litet sött nån gång ibland, utan att behöva rucka på kcal-gränsen!
    Ja alltså många kilon har jag satt men på kort tid, kunde inte välja kortare tid än det jag gjort :) Men det är ett mål som ligger efter sommaren, menar du att jag kanske skulle bryta ner det i kortare perioder? :) Och sen fortsätta så varje gång jag nått det kortare målet tills jag är där jag vill vara? Ååh tack för tipset! Jag blir ett MONSTER när jag har mens och då kan en liten liten bit hindra mig ifrån att slita av mig håret så jag ska se till att det finns sånna då! TACK TACK TACK IGEN! :)
  • Mantrasina
    Bornasme skrev 2013-02-10 20:37:31 följande:
    Ja alltså många kilon har jag satt men på kort tid, kunde inte välja kortare tid än det jag gjort :) Men det är ett mål som ligger efter sommaren, menar du att jag kanske skulle bryta ner det i kortare perioder? :) Och sen fortsätta så varje gång jag nått det kortare målet tills jag är där jag vill vara? Ååh tack för tipset! Jag blir ett MONSTER när jag har mens och då kan en liten liten bit hindra mig ifrån att slita av mig håret så jag ska se till att det finns sånna då! TACK TACK TACK IGEN! :)
    Exakt så menar jag! Sätt upp femkilossjok, på 5-10 veckor istället, det bli mer effektivt, och mer rättvisande. Du kan fortfarande tänka att ditt slutgiltiga mål ska nås efter sommaren, men det blir jämnare om du delar upp det. PLus att det är mycket roligare med kortare mål som man passerar på vägen. :)
  • Bornasme
    Mantrasina skrev 2013-02-10 21:13:58 följande:
    Exakt så menar jag! Sätt upp femkilossjok, på 5-10 veckor istället, det bli mer effektivt, och mer rättvisande. Du kan fortfarande tänka att ditt slutgiltiga mål ska nås efter sommaren, men det blir jämnare om du delar upp det. PLus att det är mycket roligare med kortare mål som man passerar på vägen. :)
    Mycket bra tips! Har ändrat nu :)
  • mamita64
    Mantrasina skrev 2013-02-10 20:14:33 följande:
    Hej TS. :)

Jag har varit medlem på viktklubb i flera omgångar och kaloriräkning och bokföring av vad jag stoppar i mig fungerar jättebra för mig, hoppas du cokså kommer ha nytta av det.

Mitt största tips är att se till att skapa recept av sånt du äter ofta - till exempel om du alltid äter samma saker till frukost lägger du det som ett recept osv. Om du äter fädigrätter som inte finns med lägger du in dem under livsmedel så att du har dem där nästa gång. Det är meckigt i början, första veckorna är luriga med att dels få in rätt mängder, dels att hitta alla livsmedel och att lägga in det man använder. Man blir väldigt van vid att läsa innehållsförteckningar efter ett tag...

Mitt andra stora tips är att, om du inte redan har en, skaffa en digital hushållsvåg och väga dina råvaror. Ögonen har väldigt ofta fel, och skillnaden mellan äpplet och äpplet kan vara väldigt stor (okej, dåligt exempel kanske, men...), så en bra våg för att få in rätt antal kcal för varje mål är nödvändigt!

Om du har frågor får du gärna inboxa mig så kanske jag kan hjälpa dig med mer specifika saker!

Lycka till!
    Då har ju du erfarenhet
    Jag registrerade mej för ca en månad sen. Har tidigare sporadiskt fyllt i matdagboken men tänkte att om jag betalar så kanske jag tar det mer på allvar. Att det då blev viktklubb istället för matdagboken berodde på att jag satt med Aftonbladet uppe
    Jag är tilldelad? 1300 kcal per dag. När jag lägger ihop de recept som finns i min veckomeny så kommer jag till ca 1600-1700 kcal varje dag.
    Alla luncher och middagar ( nästan ) ligger på dryga 500 kcal, inte på de 390 som står i planen.
    Dessutom så verkar hela konceptet utgå ifrån att man jobbar.
    Jag är arbetslös, inte fasen äter jag lagad mat två gånger per dag. Jo det kan hända ibland, men för det mesta så äter jag en lagad måltid per dag. När jag jobbar så blir det oftast två ggr.
    Var kommer detta ifrån att man ska äta lagad mat två ggr per dag? Det gör man inte i andra länder, så vitt jag vet.
    Jag tycker att detta fungerar rätt bra, ändå. Inte för att jag gått ner speciellt mycket. 1,5 kg på fyra veckor är ju inget. men i början gjorde jag min vanliga mat, skrev in den och såg hur mkt kalorier där var. Sen letade jag upp ett gäng recept, lagade dem och jisses vilken god mat. Jag känner att jag skulle behöva en våg för att få ihop det riktigt bra, det känns lite jobbigt.
    Men för mej som aldrig har räknat en kalori i mitt liv, aldrig försökt gå ner förr, så verkar detta ändå vara bra, tycker jag
  • Mantrasina
    mamita64 skrev 2013-02-11 00:02:58 följande:
    Då har ju du erfarenhet
    Jag registrerade mej för ca en månad sen. Har tidigare sporadiskt fyllt i matdagboken men tänkte att om jag betalar så kanske jag tar det mer på allvar. Att det då blev viktklubb istället för matdagboken berodde på att jag satt med Aftonbladet uppe
    Jag är tilldelad? 1300 kcal per dag. När jag lägger ihop de recept som finns i min veckomeny så kommer jag till ca 1600-1700 kcal varje dag.
    Alla luncher och middagar ( nästan ) ligger på dryga 500 kcal, inte på de 390 som står i planen.
    Dessutom så verkar hela konceptet utgå ifrån att man jobbar.
    Jag är arbetslös, inte fasen äter jag lagad mat två gånger per dag. Jo det kan hända ibland, men för det mesta så äter jag en lagad måltid per dag. När jag jobbar så blir det oftast två ggr.
    Var kommer detta ifrån att man ska äta lagad mat två ggr per dag? Det gör man inte i andra länder, så vitt jag vet.
    Jag tycker att detta fungerar rätt bra, ändå. Inte för att jag gått ner speciellt mycket. 1,5 kg på fyra veckor är ju inget. men i början gjorde jag min vanliga mat, skrev in den och såg hur mkt kalorier där var. Sen letade jag upp ett gäng recept, lagade dem och jisses vilken god mat. Jag känner att jag skulle behöva en våg för att få ihop det riktigt bra, det känns lite jobbigt.
    Men för mej som aldrig har räknat en kalori i mitt liv, aldrig försökt gå ner förr, så verkar detta ändå vara bra, tycker jag
    Personligen har jag aldrig följt matplanen. Varför följa recept de sätter upp när maten jag tycker om och brukar laga fungerar lika bra? Man får tänka på portionsstorlekar och då går det att anpassa väldigt mycket utifrån vad man har hemma istället för att dagboken ska diktera vad man ska äta.

Jag äter inte heller lagad mat två gånger per dag. Eller... ibland kan jag äta omelett till kvällsmat, eller en enkel spentsoppa eller så, vilket kanske definieras som lagad mat, men ändå. Det viktigaste är ju att hitta rutiner som fungerar för en själv. Men a och o, iaf för mig, är att väga för att få korrekt mäöngd, och att dokumentera allt. 1300 kcal är lite, för mig är det faktiskt så att jag står still och stampar om jag ligger på så få kcal, jag brukar få ligga mellan 1400-1500 kcal för viktnedgång.

Och du, 1,5 kg på fyra veckor är faktiskt jättebra jobbat! Du vet väl att ju långsammare man går ner desto lättare är det att bibehålla vikten? :)
  • mamita64
    Mantrasina skrev 2013-02-11 10:29:25 följande:
    Personligen har jag aldrig följt matplanen. Varför följa recept de sätter upp när maten jag tycker om och brukar laga fungerar lika bra? Man får tänka på portionsstorlekar och då går det att anpassa väldigt mycket utifrån vad man har hemma istället för att dagboken ska diktera vad man ska äta.

Jag äter inte heller lagad mat två gånger per dag. Eller... ibland kan jag äta omelett till kvällsmat, eller en enkel spentsoppa eller så, vilket kanske definieras som lagad mat, men ändå. Det viktigaste är ju att hitta rutiner som fungerar för en själv. Men a och o, iaf för mig, är att väga för att få korrekt mäöngd, och att dokumentera allt. 1300 kcal är lite, för mig är det faktiskt så att jag står still och stampar om jag ligger på så få kcal, jag brukar få ligga mellan 1400-1500 kcal för viktnedgång.

Och du, 1,5 kg på fyra veckor är faktiskt jättebra jobbat! Du vet väl att ju långsammare man går ner desto lättare är det att bibehålla vikten? :)
    Jaha? jag tyckte det var lite jag.

Jag följer inte matplanen, men plockar recept därifrån. När jag la in min egne mat i dagboken så såg jag att den innehöll på tok för många kalorier, jag justerade den, då blev det ju bättre, men jag kände att jag behövde fler recept och maten är ju fantastisk.
    Väga är något jag kommit fram till är nödvändigt. Jag få ta och köpa mej en våg, helt enkelt
  • Bornasme
    mamita64 skrev 2013-02-11 12:29:10 följande:
    Jaha? jag tyckte det var lite jag.

Jag följer inte matplanen, men plockar recept därifrån. När jag la in min egne mat i dagboken så såg jag att den innehöll på tok för många kalorier, jag justerade den, då blev det ju bättre, men jag kände att jag behövde fler recept och maten är ju fantastisk.
    Väga är något jag kommit fram till är nödvändigt. Jag få ta och köpa mej en våg, helt enkelt
    En matvåg är ett smart drag! Mitt rekommenderade kalori-intag är något högre än era, (kanske för att jag är större) men jag är på min andra dag med VK och försöker hålla mig inom Kalorirekommendationen till punkt och prickar även om jag inte käkar lagad mat hela tiden! :)
  • Mama69

Matvåg är toppen. Det är lätt att man tappar bort sig annars. Och min blick för vad en normalstor portion är hade försvunnit, så i början behövde jag väga nästan allt. Jag startade med viktklubb den 7/1 och konstaterade imorse, stolt, att jag tappat 6,4 kg. Hoppas gå ner 15-17 totalt till sommaren, 

• mamita64
    Mama69 skrev 2013-02-11 20:42:06 följande:
    Matvåg är toppen. Det är lätt att man tappar bort sig annars. Och min blick för vad en normalstor portion är hade försvunnit, så i början behövde jag väga nästan allt. Jag startade med viktklubb den 7/1 och konstaterade imorse, stolt, att jag tappat 6,4 kg. Hoppas gå ner 15-17 totalt till sommaren, 
    Oj vad du har gått ner mycket
  • CeciliaJL

Jag gick med i VK för tre veckor sedan. Har velat gå ner länge nu men fick helt plötsligt ett ryck och gick med. Jag fick också 1300 kcal och blev irriterad över veckomenyn som föreslog mer än vad jag skulle äta. Jag har gjort så att jag har dragit ner på frukosten och mellanmålet dvs inte 25 resp 15 procent och ökat på lunch och middag. På så sätt kan jag äta en normal portion av lagad mat ca 500-550 kcal/portion. Jag har dock svårt att uppskatta hur mycket en portion är. Är det tänkt att man ska väga portionen? Hemma har jag bytt ut tallriken mot en assiett och det funkar bra. Hittills har jag gått ner 5 kg. Jag har även köpt en crosstrainer och börjat träna.

• mamita64
    CeciliaJL skrev 2013-02-12 14:28:48 följande:
    Jag gick med i VK för tre veckor sedan. Har velat gå ner länge nu men fick helt plötsligt ett ryck och gick med. Jag fick också 1300 kcal och blev irriterad över veckomenyn som föreslog mer än vad jag skulle äta. Jag har gjort så att jag har dragit ner på frukosten och mellanmålet dvs inte 25 resp 15 procent och ökat på lunch och middag. På så sätt kan jag äta en normal portion av lagad mat ca 500-550 kcal/portion. Jag har dock svårt att uppskatta hur mycket en portion är. Är det tänkt att man ska väga portionen? Hemma har jag bytt ut tallriken mot en assiett och det funkar bra. Hittills har jag gått ner 5 kg. Jag har även köpt en crosstrainer och börjat träna.
    Oj oj oj fem kg på tre veckor?
    Ha ha jag har nu tappat 2,5 kg  och är på sjätte veckan. Men de första två veckorna var jag rätt slarvig.
    Veckomenyerna är för de som skall äta 1300 till 1600 eller 1700 kacl om dagen. Hur nu det är tänkt att funka?
    Jag har nu plockat ut nio maträtter som jag testat de flesta av och de är ju hur smarriga som helst. Nu ska jag börja ta vad som finns hemma, skriva in och justera så det blir lagom
    Jag tror också man måste ha våg. Och rätt gott om pengar. Det är inte billig mat vi snackar om. Jag letade fler recept idag och blev bara förbannad över allt jag skulle behöva köpa hem biff, musslor ( nåja det hade jag ändå inte köpt) kräftstjärtar ( skulle jag aldrig betala för, har varit gift med en kräft och räkfiskare åt stora mängder varje vecka, gratis ) nötfärs, ja listan kan göras lång
  • Mama69
    mamita64 skrev 2013-02-14 00:06:32 följande:
    Och rätt gott om pengar. Det är inte billig mat vi snackar om. Jag letade fler recept idag och blev bara förbannad över allt jag skulle behöva köpa hem biff, musslor ( nåja det hade jag ändå inte köpt) kräftstjärtar ( skulle jag aldrig betala för, har varit gift med en kräft och räkfiskare åt stora mängder varje vecka, gratis ) nötfärs, ja listan kan göras lång

Fast när man äter mindre mat och inget "kladd" så tycker nog jag inte att mager mat blir dyrare. Och för egen del behöver jag få äta god mat för att det skall fungera. Äter du aldrig skaldjur, nötfärs och biff annars?
  • mamita64
    Mama69 skrev 2013-02-14 08:55:11 följande:

Fast när man äter mindre mat och inget "kladd" så tycker nog jag inte att mager mat blir dyrare. Och för egen del behöver jag få äta god mat för att det skall fungera. Äter du aldrig skaldjur, nötfärs och biff annars?
    Färska räkor kan jag köpa när jag har arbete, på sommaren. Då kostar de upp mot 300 kr / kg och det är de inte värda, anser jag. Visst jag kan ju köpa billigare på båtarna, men då gäller det att ta sej till hamnen när de lägger till, har ingen bil och 6 km till sjön.
    Biff? nej du här äts ingen biff normalt sätt, ingen nötfärs heller.
    Kyckling, blandfärs, fläskfilé och då bara i form av väldigt god mat, fast med för mkt kalorier i. Dessa gamla maträtter skall jag justera

Idag köpte jag lövbiff för den var på extrapris och kostade "bara" 129 kr kg.
    Men det är ju inte bara detta utan alla tillbehör, kryddor röror mm mm

När det väl är inköpt så räcker det ju ett tag, men igår när jag satt och skrev upp vad jag behövde för att laga Viktklubbs recept så fick jag sluta, jag kan inte har inte råd. Jag kan lägga absolut max 500 kr / vecka i affären som det ser ut nu och då är allt inkluderat. Eftersom jag bunkrade skurmedel, tvål, tvättmedel mm när jag jobbade senast så slipper jag köpa detta och kan lägga en aning mer på mat
Svar på tråden Viktklubb, jag förstår inte!