Mantrasina skrev 2013-02-10 20:14:33 följande:
Hej TS. :)
Jag har varit medlem på viktklubb i flera omgångar och kaloriräkning och bokföring av vad jag stoppar i mig fungerar jättebra för mig, hoppas du cokså kommer ha nytta av det.
Mitt största tips är att se till att skapa recept av sånt du äter ofta - till exempel om du alltid äter samma saker till frukost lägger du det som ett recept osv. Om du äter fädigrätter som inte finns med lägger du in dem under livsmedel så att du har dem där nästa gång. Det är meckigt i början, första veckorna är luriga med att dels få in rätt mängder, dels att hitta alla livsmedel och att lägga in det man använder. Man blir väldigt van vid att läsa innehållsförteckningar efter ett tag...
Mitt andra stora tips är att, om du inte redan har en, skaffa en digital hushållsvåg och väga dina råvaror. Ögonen har väldigt ofta fel, och skillnaden mellan äpplet och äpplet kan vara väldigt stor (okej, dåligt exempel kanske, men...), så en bra våg för att få in rätt antal kcal för varje mål är nödvändigt!
Om du har frågor får du gärna inboxa mig så kanske jag kan hjälpa dig med mer specifika saker!
Lycka till!
Då har ju du erfarenhet
Jag registrerade mej för ca en månad sen. Har tidigare sporadiskt fyllt i matdagboken men tänkte att om jag betalar så kanske jag tar det mer på allvar. Att det då blev viktklubb istället för matdagboken berodde på att jag satt med Aftonbladet uppe
Jag är tilldelad? 1300 kcal per dag. När jag lägger ihop de recept som finns i min veckomeny så kommer jag till ca 1600-1700 kcal varje dag.
Alla luncher och middagar ( nästan ) ligger på dryga 500 kcal, inte på de 390 som står i planen.
Dessutom så verkar hela konceptet utgå ifrån att man jobbar.
Jag är arbetslös, inte fasen äter jag lagad mat två gånger per dag. Jo det kan hända ibland, men för det mesta så äter jag en lagad måltid per dag. När jag jobbar så blir det oftast två ggr.
Var kommer detta ifrån att man ska äta lagad mat två ggr per dag? Det gör man inte i andra länder, så vitt jag vet.
Jag tycker att detta fungerar rätt bra, ändå. Inte för att jag gått ner speciellt mycket. 1,5 kg på fyra veckor är ju inget. men i början gjorde jag min vanliga mat, skrev in den och såg hur mkt kalorier där var. Sen letade jag upp ett gäng recept, lagade dem och jisses vilken god mat. Jag känner att jag skulle behöva en våg för att få ihop det riktigt bra, det känns lite jobbigt.
Men för mej som aldrig har räknat en kalori i mitt liv, aldrig försökt gå ner förr, så verkar detta ändå vara bra, tycker jag