Inlägg från: Anonym (Masreya) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Masreya)

    Jag är gift med en egyptier - fråga mig vad du vill!

    OupaOupa skrev 2013-02-10 22:16:18 följande:
    Vad är det som får honom att inte trivas? Har han jobb/studier? Har han lärt sig svenska?



    Klimatet och kulturen mest. Han har fast jobb, talar bra svenska och har mycket kompisar.
  • Anonym (Masreya)
    Anonym skrev 2013-02-10 20:55:51 följande:
    Varför så många trådar med kvinnor som gifter sig med utländska män, duger inte vi svenska män åt er?



    Jag blev inte kär i min man pga hans nationalitet utan för den han är. Och jag har haft flera relationer med svenska män innan, både längre och kortare.

    Tror att anledningen till att både svenska kvinnor och män väljer partners från andra länder helt enkelt beror på att vi reser så mycket.
  • Anonym (Masreya)
    Anonym (jaja) skrev 2013-02-10 22:34:11 följande:
    det var skojj bara. Skit bra, grattis och lycka till =) 

    Hoppas att ni nåndag får flytta till egypten.. 

     



    Tack! Den som lever får se. :)
  • Anonym (Masreya)
    OupaOupa skrev 2013-02-10 22:36:17 följande:
    Intressant, vädret kan man förstå men vad är det i kulturen som han inte trivs med?

    Ang. jobb/stuider, har han pluggat här eller i Egypten? Är det ett jobb som kräver utbildning? 



    Det är ju extremt stor skillnad mellan livet i Egypten och Sverige, alltifrån vad gäller klimat till kultur till religion osv. Han upplever att livet i Sverige mest går på rutin (äta, jobba, sova), att många människor saknar livsglädje och är deprimerade, och att folk överlag är rätt egoistiska och inte speciellt hjälpsamma.

    Han har universitetsutbildning från Egypten men har inte jobbat inom sitt område på flera år. Och här i Sverige jobbar han med en helt annan sak.
  • Anonym (Masreya)
    OupaOupa skrev 2013-02-10 22:36:17 följande:
    Intressant, vädret kan man förstå men vad är det i kulturen som han inte trivs med?

    Ang. jobb/stuider, har han pluggat här eller i Egypten? Är det ett jobb som kräver utbildning? 



    Det är ju extremt stor skillnad mellan livet i Egypten och Sverige, alltifrån vad gäller klimat till kultur till religion osv. Han upplever att livet i Sverige mest går på rutin (äta, jobba, sova), att många människor saknar livsglädje och är deprimerade, och att folk överlag är rätt egoistiska och inte speciellt hjälpsamma.

    Han har universitetsutbildning från Egypten men har inte jobbat inom sitt område på flera år. Och här i Sverige jobbar han med en helt annan sak.
  • Anonym (Masreya)
    dacca skrev 2013-02-10 22:45:49 följande:
    Här är också en Egypten-fru :). Vart i Egypten träffades ni? Gifte ni er där/här/någon annanstans?



    Vi träffades på en av de vanliga turistorterna och gifte oss i Sverige efter att han hade kommit hit.
  • Anonym (Masreya)
    Maggimou skrev 2013-02-11 07:12:27 följande:
    Jaha? Som vadå? Har ni en egen kamel?



    Nej men det vore ju kul att ha en! Frågan är bara vart man ska "förvara" den? ;)
  • Anonym (Masreya)
    Alby skrev 2013-02-11 10:14:26 följande:
    Hur tog din familj nyheten att du var ihop med en egyptier? Min man är från Libanon och de första åren så trodde mina vänner och några i familjen att jag snart skulle bli misshandlad av honom. Men nu så har alla i min närhet accepterat honom och de som i början va skeptiska är idag lite avundsjuka på vårat äktenskap. Enligt dem själva då.



    Lite misstänksamhet fanns det nog från vissa familjemedlemmar i början. Men så kom mina föräldrar ner till Egypten och hälsade på när vi bodde där, och när de träffade min man och fick se hur vi bodde och hur kära vi var så då blev de bara glada för vår skull. Men visst har jag stött på fördomar från alla håll och kanter, inte minst om att han bara är med mig för att få bo i Sverige. Suck.
  • Anonym (Masreya)
    Lillmajsan skrev 2013-02-11 13:33:27 följande:
    Jag vill bara önska en varmt grattis från botten  utav mitt hjärta till er som ha funnit kärleken!!!

    Va rädda om er, ta hand om er och och gör saker som får er båda lyckliga!



    Tack, vilket härligt inlägg! :)
  • Anonym (Masreya)
    Anonym (Nyfiken) skrev 2013-02-11 13:41:30 följande:
    Hade han inga krav på att hans blivande fru skulle vara oskuld?



    Det hade han haft om han hade gift sig med en egyptisk/muslimsk kvinna, men i och med att jag är uppväxt i Europa förstår och accepterar han att jag har haft män före honom. Kan tillägga att han själv inte på långa vägar var oskuld när han träffade mig. Han är som sagt inte speciellt konservativ.
  • Anonym (Masreya)
    Anonym (Nyfiken) skrev 2013-02-11 15:25:28 följande:
    Skönt att det kan vara lite pragmatiskt. Min sambo sällskapade tyidigare  med en arab och han kunde aldrig riktigt hantera att hon inte var oskuld. Skulle hon ha varit det, hade han velat vänta med sex tills giftermålet, men när hon inte var det ville han sex genast. När hon då inte gick med på det utan ville vänta, blev han väldigt svartsjuk på mannen som hade tagit hennes oskuld. Knepigt att länka ihop olika synsätt på oskuld och kvinnors rätt att säga ja eller nej till sex.



    Ja det kan onekligen vara komplicerat och dessutom kryddat ned en hel del dubbelmoral. Det sistnämnda blir jag skvatt galen på ibland!
  • Anonym (Masreya)
    jullenbullen1 skrev 2013-05-29 16:13:46 följande:
    Gifte ni er i Sverige eller i Egypten?



    I Sverige. :)
Svar på tråden Jag är gift med en egyptier - fråga mig vad du vill!