• Anonym (snabba svar!!)

Sobril & alkohol

Jag ska på 40års fest, och tar Sobril dagilgen för min ångst/panikångest, då min läkare sagt att jag ska ta dom. Nu ska jag dricka några öl och jag undar om jag kan ta mina sobril som vanlig på morgonen och på eftermiddan,innan jag går på festen jag tar 10mg*3 dagligen. jag har läst på fass att det kan förstärka efeketen av alkoholen, men nått annat står ej, är det någon som har erfarenhet av sobril och öl???

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-02-12 18:48
    Jag dricker inte så mycket alkohol i vaniga fall, därför jag undrar

• Svar på tråden Sobril & alkohol
  • Loriyana
    Anonym (snabba svar!!) skrev 2013-02-12 18:55:21 följande:

10mg 3 dagligen

Det är en rätt hög dos, personligen hade jag inte blandat det med alkohol. Möjligen om du tar en tablett på morgonen, men absolut inte fler tabletter under dagen.

Kan du inte ringa och fråga din läkare?  
  • ex ungue leonem

varför måste du dricka alkohol?

Döm ej någon människa ohörd blott för att få hävda dig
  • Anonym (snabba svar!!)
    ex ungue leonem skrev 2013-02-12 19:01:03 följande:
    varför måste du dricka alkohol?

ja varför det va en bra fråga. dom bjuder på det till maten
  • ex ungue leonem
    Anonym (snabba svar!!) skrev 2013-02-12 19:03:46 följande:

Det innebär inte att du måsted dricka det då du medicinerar.Ta med dig alkoholfritt om de inte har det.Annars har de säkert mineralvatten
  • Anonym (snabba svar!!)
    Loriyana skrev 2013-02-12 18:57:45 följande:

Det är en rätt hög dos, personligen hade jag inte blandat det med alkohol. Möjligen om du tar en tablett på morgonen, men absolut inte fler tabletter under dagen.

så hög dos är det inte sobrilen ligger på 5mg 10mg 15mg och 25mg, jag har försöt få tag i min läkare men han är borta hela veckan :(
  • Sheyen
    Loriyana skrev 2013-02-12 18:57:45 följande:

Jag tycker att det är tämligen olämpligt att vi andra ger råd till TS, då det här handlar om väldigt allvarliga grejer. TS bör inte lita på att "lite går bra" eller liknande. Vad vi bör säga är "nej", eftersom att vi vet att det är farligt. Men att säga "den dosen kanske går bra" kan vilseleda inte bara TS, men även andra som kommer in och kikar. Man kan faktiskt dö!

TS: Ring din läkare och fråga. Om du väljer att experimentera och får skador som följd kommer din läkare att få veta detta och då är risken stor att du aldrig får lov att använda bensodiazepiner igen. Sådana mediciner drar de gärna in så fort de märker att man missköter sig.
  • Anonym (snabba svar!!)
    Sheyen skrev 2013-02-12 18:49:29 följande:
    Du ska absolut inte blanda bensodiazepiner med alkohol. Det är faktiskt livsfarligt! Det finns folk som har dött när de gjort så. Du riskerar att få någonting som heter "andningsdepression", vilket innebär att andningscentrum i hjärnan slås ut, så att du inte kan andas och därmed riskerar att avlida. Om du överlever kommer du att ha minnesluckor och annan skit. Det är inte nyttigt att blanda och du borde undvika detta.
    Men det står ingen stanns att det är livsfaligt, om det skulle va det skulle ju fass skriva det eller hur???
  • Sheyen
    Anonym (snabba svar!!) skrev 2013-02-12 19:03:46 följande:

Man måste inte dricka bara för att man blir bjuden. Precis som man kanske inte hoppar in i främlingars bilar när de erbjuder en skjuts hem.

Man måste helt enkelt kunna tänka till och göra bra val i sitt liv. Inte bara gå på "auto" och låta andra bestämma över hur man ska göra.
  • ex ungue leonem
    Anonym (snabba svar!!) skrev 2013-02-12 19:08:18 följande:
    Men det står ingen stanns att det är livsfaligt, om det skulle va det skulle ju fass skriva det eller hur???

Men använd ditt sunda förnuft.Alkohol o Sobril...behöver du ens tveka att inte dricka.Vilket är viktigast..din hälsa el alkoholens effekt?
  • Sheyen
    Anonym (snabba svar!!) skrev 2013-02-12 19:08:18 följande:
    Det är livsfarligt och du verkar vara långt ifrån kunnig vad gäller läkemedel och droger, vilket gör det hela än mer oroande.

Men jag tänker inte tjata på dig. Jag känner inte dig. Du gör exakt vad du vill, oavsett vad jag säger, så go for it, om du tycker att det är värt att chansa. Det är dock en riktigt dum idé. Jag säger inte att du garanterat kommer att dö, men du äventyrar ditt liv något enormt - du skulle bara veta...
Svar på tråden Sobril & alkohol