• Anonym (snabba svar!!)

Sobril & alkohol

Jag ska på 40års fest, och tar Sobril dagilgen för min ångst/panikångest, då min läkare sagt att jag ska ta dom. Nu ska jag dricka några öl och jag undar om jag kan ta mina sobril som vanlig på morgonen och på eftermiddan,innan jag går på festen jag tar 10mg*3 dagligen. jag har läst på fass att det kan förstärka efeketen av alkoholen, men nått annat står ej, är det någon som har erfarenhet av sobril och öl???

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-02-12 18:48
    Jag dricker inte så mycket alkohol i vaniga fall, därför jag undrar

• Svar på tråden Sobril & alkohol
  • solosss
    DreamBitch skrev 2013-02-13 15:10:01 följande:
    Där har du fel. Om du läser mina inlägg igen så ser du att jag till en början har använt mig av läkemedelsnamnet för att fortsättningsvis använda mig av den verksamma substansen, för enkelhetens skull. :)

Ingen har påstått att det skulle stå i någon bipacksedel. (Även om det faktiskt står i bipacksedeln på tex dexofen att den absolut inte får blandas med alkohol. Sådan viktig information måste stå.) Men om vi ponerar att det inte skulle stå på bipacksedeln så står det trots allt i "fass för förskrivare".
    Och fortsättningsvis så har vi inte pratat om någon överdos.

Men och? Man ska inte blanda läkemedel och alkohol även om man tar sin dos och ingen överdos, punkt slut. Skiter i vad du skriver om bipacksedlar. Förstår inte varför du sitter och propagerar för det. Det är väl det ts handlar om? 
    OnT: Mixa inte. Mixa inte. Blanda inte. Gör det inte. PUNKT 
  • Anonym
    solosss skrev 2013-02-13 15:59:57 följande:
    Men och? Man ska inte blanda läkemedel och alkohol även om man tar sin dos och ingen överdos, punkt slut. Skiter i vad du skriver om bipacksedlar. Förstår inte varför du sitter och propagerar för det. Det är väl det ts handlar om? 
    Ts frågade om vad hon skulle göra, om det var nån fara, svaret på frågan är att nej, det finns ingen fara även om det inte är rekommenderat att dricka alkohol när man tar sådana mediciner.

Om ts bestämmer sig att dricka 1-2 öl så kommer inget mer hända än att ts har det trevligt på kvällen.

• DreamBitch
    solosss skrev 2013-02-13 15:59:57 följande:
    Men stopp nu. Det var du som drog upp bipacksedlar och överdoser så tagga ner.

• solosss
    Anonym skrev 2013-02-13 16:06:20 följande:
    Ts frågade om vad hon skulle göra, om det var nån fara, svaret på frågan är att nej, det finns ingen fara även om det inte är rekommenderat att dricka alkohol när man tar sådana mediciner.

Om ts bestämmer sig att dricka 1-2 öl så kommer inget mer hända än att ts har det trevligt på kvällen.

Svaret är JO, det är farligt. 30mg sobril, ja det går säkert bra med en mellanöl, men hur många dricker bara en öl? Om hon klarar av att inte supa sig dyngrak så kan det vara ok, men det bästa vore att skita antingen i medicinen den dagen och kunna dricka som vanligt, eller bara strunta i alkoholen. Hon kan ju spara sina sobril opch ta alla på en gång, ddet kan också blir skoj :P 
  • solosss
    DreamBitch skrev 2013-02-13 16:09:19 följande:
    Men stopp nu. Det var du som drog upp bipacksedlar och överdoser så tagga ner.

Tycker bara att det är dåligt att folk säger att det är ok att blanda alkohol och droger (tunga läkemedel). Det är uppenbart att ni inte har erfarenhet av bensodiazepiner.
  • DreamBitch
    solosss skrev 2013-02-13 16:14:29 följande:
    Tycker bara att det är dåligt att folk säger att det är ok att blanda alkohol och droger (tunga läkemedel). Det är uppenbart att ni inte har erfarenhet av bensodiazepiner.
    Orkar inte ta samma diskussion en gång till.
    Och jag undrar om du verkligen har läst det jag har skrivit? Jag har ingenstans påstått att det är fritt fram att supa hejdlöst. Det enda jag har skrivit är att hon utan problem kan ta en eller två öl om hon dricker långsamt och lyssnar på kroppen.

• ex ungue leonem
    DreamBitch skrev 2013-02-13 16:18:39 följande:
    Och jag undrar om du verkligen har läst det jag har skrivit? Jag har ingenstans påstått att det är fritt fram att supa hejdlöst. Det enda jag har skrivit är att hon utan problem kan ta en eller två öl om hon dricker långsamt och lyssnar på kroppen.

Du ansvarar för ev följder?
    Döm ej någon människa ohörd blott för att få hävda dig
  • DreamBitch
    ex ungue leonem skrev 2013-02-13 16:21:44 följande:

Du ansvarar för ev följder?
    Om det får dig att må bättre så absolut.
  • solosss
    DreamBitch skrev 2013-02-13 16:18:39 följande:

Jag uppfattade det så, så jag tror andra gör det också. Jag förstår nu vad du menar, men tror inte folk tar det på allvar. En öl är en för mycket, och tusen öl är inte tillräckligt. Asså, förlåt, jag ör själv veck på xanor just nu men jag hoppas du fattar vad jag skriver... bärs och benso = dålig idé. Benso = ok, alkohol = ok, men icke tillsammans. Möjligtvis en mellanöl, men 30 mg sobril är rätt mkt spec om hon precis börjat med det. 
  • DreamBitch
    solosss skrev 2013-02-13 16:27:58 följande:
    Jag uppfattade det så, så jag tror andra gör det också. Jag förstår nu vad du menar, men tror inte folk tar det på allvar. En öl är en för mycket, och tusen öl är inte tillräckligt. Asså, förlåt, jag ör själv veck på xanor just nu men jag hoppas du fattar vad jag skriver... bärs och benso = dålig idé. Benso = ok, alkohol = ok, men icke tillsammans. Möjligtvis en mellanöl, men 30 mg sobril är rätt mkt spec om hon precis börjat med det. 
    Som jag har förstått det så är detta inget nytt för henne. Har fattat det som att hon har ätit oxazepam ett tag.
    Kanske att dom inte har läst vad jag har skrivit men det är ju inget jag kan påverka. Jag har tydligt sagt att hon kan ta en eller två öl och att hon ska dricka långsamt så att hon känner hur kroppen reagerar.
    Uppfattade det även som att ts inte hade tänkt supa ner sig. I vilket fall är det enda jag har sagt att en eller två öl under en hel kväll inte är någon fara. Något annat ansvarar jag inte för.
    Och jag förstår vad du skriver. :)
Svar på tråden Sobril & alkohol