• Johanna 398

Dålig mamma pga ung ålder?

Har sett att många behandlar unga mammor som om dom vore utvecklingsstörda. Speciellt här på familjeliv. Är en 30+ som precis fått sitt första barn är bättre och vet mer om mammalivet än en 16-19+ som precis fött sitt första? Många blandar även ihop alla unga mammor med danska programmet Unga Mödrar. Så till min fråga: Tycker du att en ung mamma är sämre än en "gammal" mamma? Om ja, varför? Kommentera gärna!

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Dålig mamma pga ung ålder?
  • Nyfniken83

Mina tankar: att vara en bra förälder handlar om att vara mogen inför uppgiften, generellt sett är man mognare som 30-åring än som 16-19-åring. Så generellt skulle jag svara att man är en bättre förälder som 30 plussare än som 16-19åring... Självklart finns det undantag som bekräftar regeln. Sen finns det människor som inte ens borde överväga att bli föräldrar oavsett ålder.

• Litet My
    Nyfniken83 skrev 2013-02-14 03:54:13 följande:
    Mina tankar: att vara en bra förälder handlar om att vara mogen inför uppgiften, generellt sett är man mognare som 30-åring än som 16-19-åring. Så generellt skulle jag svara att man är en bättre förälder som 30 plussare än som 16-19åring... Självklart finns det undantag som bekräftar regeln. Sen finns det människor som inte ens borde överväga att bli föräldrar oavsett ålder.

Klokt och välformulerat.
  • SandraMariaH

Oftast så har man väl det bättre ställt ekonomiskt när man blivit lite äldre. Man har hunnit plugga och arbetat upp en sgi så man har en fast tjänst att återgå till efter föräldraledigheten. Jag fick mitt första vi 22, kan inte påstå att jag var "ung mamma" nu är jag 24år och tvåbarnsmor. Hade jag aldrig haft fast jobb och arbetat upp min fp hade vi aldrig skaffat barn. Som ovan skrivit har det inte endast med ålder att göra utan mognad men tycker även att man ska räkna in sin framtida ekonomi (hur man ska klara fl ekonomiskt samt första småbarnsåren) för visst kostar barn. Att planera barn gammal som ung, samtidigt som man räknar att leva på bidrag är för mig en gåta.

• Liverithe

Statistiskt sett så klarar sig barn med mammor som är 30+ när de föds sig bättre, bättre skolresutat, färre olyckor osv. Har ingen länk till undersökningen, men det har stått om detta i tidningen i lite olika omgångar. Men statistik är en sak, hur individen är en annan. Det finns nog bra och dåliga mammor i alla åldrar. Däremot skulle jag föredra att min dotter blir mamma vid 30 istf 18...jag tror man är bättre rustad att möta utmaningen som förälder då.

• Maartina

Åldern spelar ingen roll! Så länge som. Man vet att man kan ge barnet en trygg tillvaro och kärlek! Jag är 21 och ska snart ha mitt första barn( inte så ung kanske) jag vet iallafall att jag kommer ge vårt barn det bästa jag kan och bli en jättebra mamma!
    Är man bara mogen och vet vad det handlar om så tycker jag inte det spelar någon roll :)

• Masken84

Jag tror att en ung mamma kan vara exakt lika bra mamma som en i 30 års åkdern. Det handlar väl att växa med uppgiften. Jag var 27 vid första barnet och nu 29 är jag gravid med 2 an och jag har växt med uppgiften och blivit mognare.

• Maartina

Håller med! Klart att det är viktigt med jobb och så men, bara för att man har jobb behöver man inte bli en bättre mamma!!

• La Lola
    Nyfniken83 skrev 2013-02-14 03:54:13 följande:
    Bra skrivet.
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Masken84

Jag tror oxå att unga mammor har fler ögon på sig och på så sätt hittar folk kanske mer brister men det är bara för att tonårs mammor är en sådan liten grupp så blir det så mycket ifrågasättningar! Men det innebär inte att man är en dålig mamma!! Alla behöver hjälp någon gång med sina barn oavsett ålder. Jag var helt överrumplad med mitt första. Hade läst allt och tyckte att jag var förberedd men man vet inte alls förän man är där och det är bara att göra sitt bästa!! Så jag säger Unga mammor ni kan vara bra mammor!!!

Svar på tråden Dålig mamma pga ung ålder?