• Johanna 398

Dålig mamma pga ung ålder?

Har sett att många behandlar unga mammor som om dom vore utvecklingsstörda. Speciellt här på familjeliv. Är en 30+ som precis fått sitt första barn är bättre och vet mer om mammalivet än en 16-19+ som precis fött sitt första? Många blandar även ihop alla unga mammor med danska programmet Unga Mödrar. Så till min fråga: Tycker du att en ung mamma är sämre än en "gammal" mamma? Om ja, varför? Kommentera gärna!

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Dålig mamma pga ung ålder?
  • Olivialinder

Det är rätt orättvist. jag är en lika bra mor som en mamma som är 30.
    Bara för att man har valt att bli mamma i en ung ålder betyder det inte att man är en dålig mamma.. blir förbannad på sånt.. 

• Themis

Det finns forskning som säger att unga mammor och deras barn tyvärr inte klarar sig lika bra rent statistiskt, men om man benar ut det lite så beror det givetvis av en hel del andra faktorer förutom just ålder.

Och om vi säger att det i ena fallet är 3% av barnen som inte har det så bra som man kunde önska och det är 2% i det andra fallet, så innebär det ju fortfarande att den absoluta majoriteten av alla unga mammor inte behöver sig påhoppade av att det är så.

Men risken att du kommer från en socialt belastad bakgrund, av oerfarenhet väljer en olämplig partner, inte kan slutföra din utbildning, inte kommer in på arbetsmarknaden och får ekonomiska problem, är större för en yngre mamma.

Läs mer:

www.svt.se/nyheter/sverige/flest-skilsmassor-bland-unga-mammor
    sverigesradio.se/sida/artikel.aspx&artikel=447630
    ltarkiv.lakartidningen.se/2002/temp/pda24231.pdf
    sverigesradio.se/sida/gruppsida.aspx&grupp=10974&artikel=4694837
    fattigskolan.se/
    www2.ungdomsstyrelsen.se/butiksadmin/showDoc/4028e5951f22f1f1011f231473990005/UngaForaldrar.pdf

Vissa människor borde be ett träd om ursäkt varje gång de andas! /wrath of Themis
  • Themis

...eh..."inte behöver känna sig påhoppade" skulle det stått.

Vissa människor borde be ett träd om ursäkt varje gång de andas! /wrath of Themis
  • LinneaJosie

Åh, Themis! Dagen i ära ska jag sprida lite nätkärlek och bara säga att jag alltid uppskattar dina faktaspäckade inlägg!

• tahira
    Themis skrev 2013-02-14 17:31:00 följande:
    Det finns forskning som säger att unga mammor och deras barn tyvärr inte klarar sig lika bra rent statistiskt, men om man benar ut det lite så beror det givetvis av en hel del andra faktorer förutom just ålder.

...
    Ja, unga mödrar är ju ofta redan i en socialt utsatt situation. 

Det är ju inte så att barn klarar sig dåligt enbart pga moderns ålder. Jag tror andra delar av det sociala arvet är mer betydande för barnets framtid.

Har man välutbildade, välartade, ekonomiskt trygga, känslomässigt stabila föräldrar så spelar det liksom ingen roll om moden var 17 eller 27 när barnet föddes. 

Det gör det inte heller om man har lågutbildade, socialt utsatta, bidragsberoende, missbrukande föräldrar heller.

Åldern på föräldrarna blir liksom inte relevant i sammanhanget, men i och med att unga mödrar är överrepresenterade bland de som inte lyckas så bra -  så blir det ett "enkelt sätt" att beskriva en dålig social situation "och hon blev dessutom mamma när hon bara var 17...."
    Blev mamma vid 17, lever avslappnat och harmoniskt liv i London och avskyr gravida som röker: tahira-faye.blogspot.co.uk/
  • cloudberry79

I allmänhet så ja, man är en mer lämplig mamma när man är 29 än 19. Ansvarsförmåga, ekonomisk förmåga, stabilitet i livet. Allt sånt gör en till en bättre förälder. Min egen mamma var nitton när hon fick mig, därför väntade jag längre, för det var inte så kul att växa upp med en ensamstående mamma som inte hade den utbildning hon ville ha.

(M)amma till V -07 och E -12
  • Rudesuperlady

Jag fick mitt första barn när jag var 19 år.. Jag har även jobbat sen jag var 15 och bodde i min egen lägenhet när jag var 16. Jag personligen hade inte velat ha barn som 30 åring .. Min mor fick mig som ung och vi kan hitta på vad som helst idag ihop därimot pappa är mycket äldre än mamma och jag minns att jag skämdes över att han var så gammal när jag gick på skolan . Jag var nog oxå en av dom största fjortisarna som fanns när jag blev gravid men man växer upp ganska så fort när man blir gravid.. Man har så mycket mer ork att göra saker
    Med barnen

• La Lola
    Rudesuperlady skrev 2013-02-14 21:53:06 följande:
     Man har så mycket mer ork att göra saker
    Med barnen
    Fast det har nog mer med personlighet och vilken form man är i än ålder.
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Ruggugglan

Jag blev mamma som 17 åring och har fixat det väldigt bra. Jag är 24 år idag och väntar mitt tredje barn och skillnaden är väl att jag har en bättre ekonomi och annat ordnat. Sedan har jag ju erfarenhet och kunskap idag.

Nej, man är inte automatiskt dålig förälder bara för att man är ung. Det handlar om mognad.

• Litet My

Jag var deifitnivt en bättre mamma med det barnet jag fick som lite äldre än det jag fick som yngre, därmed inte sagt att jag var en dålig mamma när jag fick första barnet.

Sånt kan man ju egentligen bara avgöra när man varit i situationen dvs fått ett barn som ung och ett som lite äldre.

Svar på tråden Dålig mamma pga ung ålder?