• Johanna 398

Dålig mamma pga ung ålder?

Har sett att många behandlar unga mammor som om dom vore utvecklingsstörda. Speciellt här på familjeliv. Är en 30+ som precis fått sitt första barn är bättre och vet mer om mammalivet än en 16-19+ som precis fött sitt första? Många blandar även ihop alla unga mammor med danska programmet Unga Mödrar. Så till min fråga: Tycker du att en ung mamma är sämre än en "gammal" mamma? Om ja, varför? Kommentera gärna!

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Dålig mamma pga ung ålder?
  • LinneaJosie
    LinneaJosie skrev 2013-02-14 13:25:22 följande:
    Det beror på vad man menar med ung. Snackar vi sextonåriga föräldrar skulle jag säga ja, de är ofta inte alls redo att bli föräldrar. Det hör till den åldern att tro att världen kretsar kring ens egen person, och självinsikten är ofta obefintlig. Älskar sina barn gör nog även alla 16-åringar, men förstår man inte att ens egna behov ofta måste stå tillbaka räcker inte kärlek för att man ska klara föräldrarollen.

Jag kanske bör förtydliga att jag förstår att det finns undantag, att vissa 16-åringar lyckas växa med uppgiften.
  • hysteria

Jag kan bara tala för mig själv men jag är en mycket bättre mamma nu än när jag var 19, även om jag gjorde så gott jag kunde och jag var en bra mamma men jag hade ingen egentlig kunskap om vuxenlivet och vilket ansvar det egentligen är man tar på sig genom att bli förälder.

Men om jag hade fått göra om allt hade jag nog gjort samma val, jag har kunnat ge mina barn det dom behövt och behöver.

• Viberg

Många kloka svar ovanför. En ung förälder är per automatik inte en dålig förälder och en äldre förälder är förstås inte per automatik en bra sådan, men chansen för att en 30-åring är en bra förälder är helt klart större än chansen för att en 16-åring är det. Barn till unga föräldrar utsätts generellt för fler risker, deras föräldrar röker i mycket större utsträckning och risken för att föräldrarna sepererar är många gånger större för ett barn till två tonåringar än till två 30-åringar. Men självklart finns det bra och dåliga föräldrar i alla ålderskategorier!

• Lindsey Egot the only one

LinneaJosie

Jag känner en 60 åring som är precis så som du beskriver. Allas värld ska kretsa runt henne och hon kan inte förstå att att alla har en egen värld som kretsar kring varje individ och ibland kretsar de tillsammans. Så det har inget med om man är 16 eller 60 tror det har med psyket att göra om man har förmågan att sätta sig in i hur andra har det.

• Freas

Jag var 17 år  när jag fick mitt första barn, 18 när tvåan kom och 26 när trean anlände.
    Har nu 2 härliga barnbarn på 3 år och 1,5 år trots att jag "bara" är 40 år. Nu har jag ju ork att busa med dessa godingar.
    Jag såg att jag klarade av mer som 17 årig mamma än vad många andra kunde trots att de var mycket äldre än mig.
    Hade turen att få mycket stöttning av mina föräldrar. De var aldrig barnvakt och så, men de stöttade mig mentalt.

Varje ny dag är en ny möjlighet att förändra ditt liv.
  • LinneaJosie
    LindaEfraim skrev 2013-02-14 13:48:22 följande:
    LinneaJosie Jag känner en 60 åring som är precis så som du beskriver. Allas värld ska kretsa runt henne och hon kan inte förstå att att alla har en egen värld som kretsar kring varje individ och ibland kretsar de tillsammans. Så det har inget med om man är 16 eller 60 tror det har med psyket att göra om man har förmågan att sätta sig in i hur andra har det.

Det har mycket att göra med ålder. Normalt kommer mognad med åldern, men det är klart att det finns undantag som aldrig växer upp.
  • Nicolew

Jag tror personligen inte att man är en bättre mamma för att man är äldre, däremot kan det vara så att det är lättare att få rutin på tillvaron om man inte är så ung, dels för att man kanske lärt känna sig själv mycket mer men också pga jobb och utbildning. Men jag är själv inte färdig med min utbildning och jag vet att jag kommer att vara en lika bra mamma nu som när jag är 40. I slutändan är det ju kärleken till sitt barn som gör en bra mamma, inte civilstånd, karriärsval eller ålder :)

• Lindsey Egot the only one

Jag hade också rekommenderat en ung tjej att iaf ha egen bostad och att hon och ev pojkvän ska kunna försörja sig!
    Men alla har inte den möjligheten och då får man göra det bästa av situationen. Finns ju de som lever över sina tillgångar fast de är mogna, ansvarsfulla vuxna utåt sett.

• TaSe

Jag har under många år haft nära insyn i jourfamiljen i vår stad och kan faktiskt konstatera att av alla akuta placeringar under 8 år har en (!) varit där mamman var ung (under 18). Det bör ju säga en del?
    Själv var jag också ung mamma, men idag "normalgammal" för att få barn. Kanske får mina söner göra en utvärdering som vuxna?

• lövet2

För mig är det en gigantisk skillnad mellan att vara 16 år och att vara 19 år, både mognadsmässigt och juridiskt. Jag tror att en 19-åring har rätt stora förutsättningar för att vara en lika bra mamma som någon annan, medan en 16-åring har oddsen emot sig.
    Själv var jag en bättre mamma som 39-åring, men jag var definitivt en roligare mamma som 19-åring! Sedan måste man ju också räkna in att de flesta är både okunniga och oerfarna när de får sitt första barn, och där spelar egentligen inte åldern så stor roll ...

Svar på tråden Dålig mamma pga ung ålder?