• Johanna 398

Dålig mamma pga ung ålder?

Har sett att många behandlar unga mammor som om dom vore utvecklingsstörda. Speciellt här på familjeliv. Är en 30+ som precis fått sitt första barn är bättre och vet mer om mammalivet än en 16-19+ som precis fött sitt första? Många blandar även ihop alla unga mammor med danska programmet Unga Mödrar. Så till min fråga: Tycker du att en ung mamma är sämre än en "gammal" mamma? Om ja, varför? Kommentera gärna!

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Dålig mamma pga ung ålder?
  • Lady Namárië

Jag tror att de där teveprogrammen har gjort alla unga mammor en stor otjänst. Tjejerna som är med framställs ju ofta inte som de skarpaste knivarna i lådan och det ser ut som om deras levnadsförhållanden är väldigt instabila. Visst förstår man att det inte blir lika smaskig teve av "Anna har oändligt tålamod med sin dotter och tar studenten med högsta betyg" som av "Lisa lämnar sin treåring till sin storrökande mamma varenda helg för att gå ut och supa och står bedvid och skrattar när sonen bränner sig på locktången medan hon gör sig i ordning", men i längden får man förmodligen en skev bild av unga mammor om man tittar på sådana program.

En annan orsak kan nog vara att man minns hur omogen man själv var i den åldern och inte reflekterar över att ansvaret för ett barn får de flesta att mogna väldigt fort.

So say we all
  • annca
    Nyfniken83 skrev 2013-02-14 03:54:13 följande:
    Mina tankar: att vara en bra förälder handlar om att vara mogen inför uppgiften, generellt sett är man mognare som 30-åring än som 16-19-åring. Så generellt skulle jag svara att man är en bättre förälder som 30 plussare än som 16-19åring... Självklart finns det undantag som bekräftar regeln. Sen finns det människor som inte ens borde överväga att bli föräldrar oavsett ålder.
    ~*~ Ursäkta mig men hey! Man har väl rätt att ändra sig...? (W.Crafoord)~*~
  • milli79

Det är nog väldigt olika. Kan ju säga att jag inte hade varit en bra mamma när jag var 16-19 eller ens före 25... för mig var det en "turbulent" ålder som var rätt jobbig så ett barn hade inte passat in då. Jag kände mig redo när jag var runt 27 el 28. Sen fick jag barn när jag var 29.

Men jag tror säkert det finns unga föräldrar som är minst lika bra. Det beror nog på vad man går igenom i livet osv.  

• nozpa

En 16-19 åring har förmodligen inte samma förutsättningar som t ex en 30 åring. Men däremot har säkert en 16-19 åring andra fördelar. Åldern avgör inte vem som är mest lämpad. Det finns folk som aldrig borde bli föräldrar oavsett ålder, utbildning och ekonomi.

Angående unga mödrar. Hehe, det måste vara danmarks/norges absoluta bottenskikt som dom skrapat ihop. Och det är ingen bild jag får av unga mammor. 
    Men den typen av mammor finns ju sorgligt nog. Men det kan likaväl vara en 30 åring som en 18 åring.  

• Kofot
    Nyfniken83 skrev 2013-02-14 03:54:13 följande:
    Mina tankar: att vara en bra förälder handlar om att vara mogen inför uppgiften, generellt sett är man mognare som 30-åring än som 16-19-åring. Så generellt skulle jag svara att man är en bättre förälder som 30 plussare än som 16-19åring... Självklart finns det undantag som bekräftar regeln. Sen finns det människor som inte ens borde överväga att bli föräldrar oavsett ålder.
  • Lindsey Egot the only one

Jag hade mycket mer ork som ung mamma än nu som äldre mamma. Jag har 15 år mellan äldsta och yngsta. Tröttheten kom när jag passerade 30 och min sista fick jag som 34 åring.

• Mithra

Jag har slutat bry mig om ålder, som för mig bara är en siffra. Alla föräldrar kan vara både bra och dåliga.. och jag hoppas och tror att alla gör det dom kan efter bästa förmåga. Men man har helt klart bättre förutsättningar när man är äldre då man antagligen har bostad och någon form av inkomst, jag hade inget av det när min dotter föddes för 7år sedan strax innan jag fyllde 17år men jag fick göra det bästa av situationen.

Bara för att jag själv födde barn som 16åring så säger inte det att det är det ultimata, när unga tjejer har kommit till mig och sökt råd för att dom planerar att bli gravida: Då säger jag att dom ska vänta, för man har hela livet på sig att få barn.

Jag har för 3 veckor sedan fått mitt andra barn och jag är 24år, för mig är detta en bättre tid då vi har bostad, en inkomst och ett fast förhållande. (Självklart önskar jag inte bort mitt äldsta barn för att det egentligen inte var rätt tid då, hon bor här med oss och är en glad 7åring.) Men vem är jag att bestämma när den bästa tiden är för någon annan.

• Emelie 1987

En bra mamma är en bra mamma oavsett hur gammal hon är. 

En man, två barn, tre älsklingar
  • tahira

Man bör ha de förutsättningar som krävs för att kunna uppfostra ett barn tryggt och kärleksfullt.

Det gäller både praktiska saker som inkomst, framtidsplaner och bostad, men även mer svårdefinierade saker som mognad, mental stabilitet och en personlig trygghet.

Det är inte säkert att man har alla förutsättningar när man är 30, men chansen är betydligt större än när man är 16. Därmed inte sagt att inga i åldern 16-19 har det, jag hade det. Men det är ovanligt.

Så: Det har inte med åldern att göra, men åldern brukar vara direkt relaterad till övriga förutsättningar.  

Blev mamma vid 17, lever avslappnat och harmoniskt liv i London och avskyr gravida som röker: tahira-faye.blogspot.co.uk/
  • LinneaJosie

Det beror på vad man menar med ung. Snackar vi sextonåriga föräldrar skulle jag säga ja, de är ofta inte alls redo att bli föräldrar. Det hör till den åldern att tro att världen kretsar kring ens egen person, och självinsikten är ofta obefintlig. Älskar sina barn gör nog även alla 16-åringar, men förstår man inte att ens egna behov ofta måste stå tillbaka räcker inte kärlek för att man ska klara föräldrarollen.

Svar på tråden Dålig mamma pga ung ålder?