• Anonym

Vårdnad vid besöksförbud?

Hur gör man med vårdnaden vid besöksförbud? Vi har just nu gemensam vårdnad.

Har sett att många kommer med motfrågor istället för att svara på frågan, därför berättar jag lite kort om hur det ligger till:
    Min f.d sambo och pappa till mitt barn har misshandlat mig, våldtagit mm vid så många tillfällen att jag har tappat räkningen för länge sedan.

För några månader sedan fick jag nog när han började jaga mig med kniv så jag ringde polisen och de fick komma och eskortera bort honom. Han gjorde sig skyldig till flera brott, som f.ö kommer leda till fängelsestraff, och jag bad om besöksförbud. Han fick ett tillfälligt besöksförbud och polisen ringde mig några dagar senare och frågade om jag ville att åklagare skulle ge honom besöksförbud för ett år framöver och därefter ansöka om det för ett år i taget. Jag svarade då nej, eftersom vi har gemensam vårdnad och det skulle bli krångligt.

Nu var ju det här ett tag sedan, och polisen sa att jag kunde ringa honom om jag ville ordna besöksförbud någon gång i framtiden och nu vill jag det för jag känner mig inte trygg i hans närvaro. Vad kommer hända med vårdnaden? Vårt barn är 1 år och vi har gemensam vårdnad. Han är inte ett dugg engagerad, inte ens i att träffa sitt barn. Han vägrar t.o.m att ta ut fp-dagar i sommar när jag behöver jobba (studerar nu).

Jag vet redan att det är någon annan som löser umgänge, men det är vårdnaden jag undrar över.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-02-14 23:23
    Sista meningen blev lite fel: att det är någon annan som kommer och hämtar/lämnar vid umgänge skulle det stå.

• Svar på tråden Vårdnad vid besöksförbud?
  • Anonym

Varför har du inte kontaktat soc för att få hjälp?

• Anonym

Vill du ens att han ska vara föräldraledig i sommar?

• Anonym

Ja där kom motfrågorna istället. Varför skulle jag kontakta soc? Har varit där efter att jag blev kallad dit efter misshandeln men hon ville inte starta någon utredning om oss (mig) som föräldrar (förälder). Nej, men han vill ju inte skriva över vårdnaden på mig och jag har nästan inga dagar kvar.

• SupersurasunkSara

Det enda som kan ge dig dagarna är att han skriver över dem på dig eller att han ger dig vårdnaden frivilligt vilket inte verkar vara ett alternativ. Då återstår att stämma honom på vårdnaden. Dock svårt att få igenom.

Du får ställa dig i kö för dagis, då kan du jobba.

• Anonym
    Anonym skrev 2013-02-15 08:06:29 följande:
    Ja där kom motfrågorna istället. Varför skulle jag kontakta soc? Har varit där efter att jag blev kallad dit efter misshandeln men hon ville inte starta någon utredning om oss (mig) som föräldrar (förälder). Nej, men han vill ju inte skriva över vårdnaden på mig och jag har nästan inga dagar kvar.
    För att du ev. kan få hjälp av dom gällande vårdnaden om du inte vill dra hela saken i tingsrätten (en lång och kostsam procedur)....
  • Anonym (mm)

Ditt barn är 1 år så du har egentligen inget problem.
    Skaffa dagisplats omedelbart.
    Om du kommer få konstiga arbetstider i sommar så får du lösa det med någon barnvakt. Tonåringar brukar inte vara så dyra att anlita, eller du kanske har någon snäll granne, någon pensionär, någon annan förälder med barn i samma ålder, som du kan anlita?

Vad gäller vårdnaden så får du väl stämma honom på vårdnaden om du anser att det är det bästa. Dock förändrar det inte hans rätt till umgänge, så frågan är om du behöver EV för att kunna hålla dig undan från honom ("gå under jorden")?
    Annars får ni väl lösa överlämnanden genom dagis eller kontaktperson.    

• Anonym (I)

Kära du, kontakta kvinnojouren nu! Du bör inte på några villkor ha fortsatt gem vårdnad om dina barn med en man som är sp här,och att du tackar nej till erbjudande om kontaktförbud, är du galen?? Vi är många som vill ha det och inte beviljas. Förstår du inte hur otroligt mycket skada dina barn tar av det våld ditt ex utsatt dig för. Polisen har med största sannolikhet redan kontaktat soc eftersom det är deras skyldighet, soc startar i princip alltid en utredning om det förekommit våld och om du då inte förstår att din viktigaste uppgift är att skydda dina barn kommer det bli kämpigt. Kvinnojouren kan hjälpa dig att förstå vad som hänt. Han har hjärntvättar dig. Det är så det funkar. Läs allt du kan om misshandel, våld mot kvinnor osv. Finns massor på nätet.

• Kjell2

Vårdanden ligger kvar som GV om ingen annan av er begär ändring. Om du driver detta till tingsrätten borde du inte ha några större problem att få EV, och det rätt snabbt mha interemsistiskt beslut, då ni verkar ha stora samarbetsproblem.

Ligger vårdnaden kvar som GV borde det mesta adminsitrativa gå att lösa via brev och då behöver ni inte träffas.

• Anonym

Ja men mitt barn går ju redan på dagis. Det är stängt på sommaren. Jag pluggar. Alltså behöver jag jobba i sommar för att få ihop det. Det är ju det jag menar.

Jag vet redan att jag behöver stämma honom för att få ensam vårdnad och det är ju det jag undrar över. Det här med umgänge känner jag redan till och har ju skrivit att jag vet att någon annan får lösa det här med hämtning och lämning om han får besöksförbud. Som det är bu så säger han att han ska komma en dag och en tid men dyker sällan upp. om någon annan kan hjälpa till med hämtning och lämning så kan han inte slingra sig undan.

Jag blev kallad till soc för länge sedan. Förstår inte vad det skulle ha med saken att göra. Tack för era svar men jag skulle uppskatta att få svar för någon som vet hur det går till istället.

• Anonym
    Anonym skrev 2013-02-15 09:43:23 följande:
    Ja men mitt barn går ju redan på dagis. Det är stängt på sommaren. Jag pluggar. Alltså behöver jag jobba i sommar för att få ihop det. Det är ju det jag menar.

Jag vet redan att jag behöver stämma honom för att få ensam vårdnad och det är ju det jag undrar över. Det här med umgänge känner jag redan till och har ju skrivit att jag vet att någon annan får lösa det här med hämtning och lämning om han får besöksförbud. Som det är bu så säger han att han ska komma en dag och en tid men dyker sällan upp. om någon annan kan hjälpa till med hämtning och lämning så kan han inte slingra sig undan.

Jag blev kallad till soc för länge sedan. Förstår inte vad det skulle ha med saken att göra. Tack för era svar men jag skulle uppskatta att få svar för någon som vet hur det går till istället.
    Du får ha barnet på dagis i sommar då. Det är så det funkar i Sverige och med att vara ensamstående. Man har ingen rätt att vara ledig på sommaren om man inte har råd med det, även om man har barn.

En stämning kan ta 1-2 år, samt att den kostar många tusenlappar. Enskild vårdnad är möjligt att du får men det finns inga garantier speciellt inte med tanke på att du vill att han har barnet hela sommaren.
Svar på tråden Vårdnad vid besöksförbud?