• Anonym

Vårdnad vid besöksförbud?

Hur gör man med vårdnaden vid besöksförbud? Vi har just nu gemensam vårdnad.

Har sett att många kommer med motfrågor istället för att svara på frågan, därför berättar jag lite kort om hur det ligger till:
    Min f.d sambo och pappa till mitt barn har misshandlat mig, våldtagit mm vid så många tillfällen att jag har tappat räkningen för länge sedan.

För några månader sedan fick jag nog när han började jaga mig med kniv så jag ringde polisen och de fick komma och eskortera bort honom. Han gjorde sig skyldig till flera brott, som f.ö kommer leda till fängelsestraff, och jag bad om besöksförbud. Han fick ett tillfälligt besöksförbud och polisen ringde mig några dagar senare och frågade om jag ville att åklagare skulle ge honom besöksförbud för ett år framöver och därefter ansöka om det för ett år i taget. Jag svarade då nej, eftersom vi har gemensam vårdnad och det skulle bli krångligt.

Nu var ju det här ett tag sedan, och polisen sa att jag kunde ringa honom om jag ville ordna besöksförbud någon gång i framtiden och nu vill jag det för jag känner mig inte trygg i hans närvaro. Vad kommer hända med vårdnaden? Vårt barn är 1 år och vi har gemensam vårdnad. Han är inte ett dugg engagerad, inte ens i att träffa sitt barn. Han vägrar t.o.m att ta ut fp-dagar i sommar när jag behöver jobba (studerar nu).

Jag vet redan att det är någon annan som löser umgänge, men det är vårdnaden jag undrar över.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-02-14 23:23
    Sista meningen blev lite fel: att det är någon annan som kommer och hämtar/lämnar vid umgänge skulle det stå.

• Svar på tråden Vårdnad vid besöksförbud?
  • Anonym (I)

Han har utsatt dit för grov misshandel! Du blir erbjuden hjälp av polisen! Alla kvinnor jag har träffat, jag säger itne att det gäller alla kvinnor överlag, brukar vid så här allvarliga situationer förstå att barnet far illa och oroa sig för att pappan inte är snäll mot barnet! Och göra allt man kan för att mnimera umgänget för att man ifrågasätter om det gagnar barnet! Prata med kvinnojouren istället med en massa folk här, på många trådar kan man läsa att pappan har rätt till barnet lika mycket bla bla. Nej. HAr han utsatt familjen för våld så har han inte det. Däremot kan barnet behöva träffa pappan för att bearbeta det som hänt. Ta hjälp av soc och bup och snälla, tänk....

• Anonym (I)

Lägger till: stäm honom, omgående. Skaffa en bra advokat. Du får rättshjälp dvs betalar nästan inget om du är låginkomsttagare. Du bör ha stora chanser ändå att få ev tillfälligt, det som kallas inerimistiskt. Första mötet med advokat betalar man själv, ett par tusen, det är såååå värt det - jag lovar. Så får du korrekt juridiska råd.

• bratz

Jag har haft de som du (bortsett från våldtäkt, fast istället blev jag hotad till livet). Jag ansökte om besöksförbud o fick det godkänt. Vi hade då gemensam vårdnad. Det var aldrig nåt problem då han som tur var respekterade besöksförbudet och inte hade nåt större intresse av att träffa sina barn. En lång procedur följde sen då han krävde faderskapstest på alla o när han väl fick svart på vitt att ja alla barn var hans då avsade han sig allt ansvar och jag fick ensam vårdnad. Jag var lika glad för det. Detta är flertalet år sen nu, men kan jag ge dig ett råd så ansök för Guds skull om ett besöksförbud!

• Kjell2

Domstolen beslutar i vårdnadstvister och då de inte har egna utredningsresurser åligger det socialtjänsten att göra eventuella utredningar kring vårdnadsfrågan.

Så om du stämmer till tinsgrätten för vårdnaden kommer du med största sannolikhet bli kontaktat av socialtjäsnten när de ska utföra sin utredning.

När polisen blir indragen i vissa brott , t ex våld i närarelationer och det finns barn inblanda, har de en skyldighet att kontakta socialen som då ofta påbörjar en utredning.

• Anonym
    Kjell2 skrev 2013-02-15 08:33:01 följande:

Vårdanden ligger kvar som GV om ingen annan av er begär ändring. Om du driver detta till tingsrätten borde du inte ha några större problem att få EV, och det rätt snabbt mha interemsistiskt beslut, då ni verkar ha stora samarbetsproblem.

Ligger vårdnaden kvar som GV borde det mesta adminsitrativa gå att lösa via brev och då behöver ni inte träffas.

Tack för ditt svar! Ska kolla upp det här under helgen och kontakta advokat och polisen igen i början på nästa vecka. Vad jag har läst mig till så ska det vara extremt svårt att få ensam vårdnad, men det kanske inte stämmer i det här fallet(?).

Tack bratz för ditt svar. Jag måste ha missuppfattat det här med att det ska vara så svårt att få ensam vårdnad. Jag är trött på det här nu. han gör ju inte ett skit för barnet och vill bara komma hit för att bråka på mig.

Jag har redan blivit kallad till soc. Det var länge sedan och de tyckte inte att det fanns någon anledning till att starta någon utredning. Jag fick hem en kopia av det han sa till socialsekreteraren och han satt tydligen och ljög om allt möjligt. (Trots att han erkände sina brott för polisen).
  • Anonym
    Anonym skrev 2013-02-15 09:46:50 följande:
    Du får ha barnet på dagis i sommar då. Det är så det funkar i Sverige och med att vara ensamstående. Man har ingen rätt att vara ledig på sommaren om man inte har råd med det, även om man har barn.

En stämning kan ta 1-2 år, samt att den kostar många tusenlappar. Enskild vårdnad är möjligt att du får men det finns inga garantier speciellt inte med tanke på att du vill att han har barnet hela sommaren.
    Jo det förstår jag väl, men du tycker inte att det blir väldigt fel att han vägrar ta ut sin föräldraledighet och jag istället måste åka långt bort varje morgon och lämna ettåringen på ett annat dagis som har öppet i sommar?

Eftersom jag inte har inkomst så kommer det inte kosta så mycket för mig att stämma honom så därför ska jag nu göra det. Jag vet inte vad han vill med det här egentligen. Kan man fuska med föräldrapenning på något sätt? Det verkar vara hans taktik.

Nu är det ju inte det det handlar om egentligen, utan det handlar om att jag vill ordna besöksförbud på riktigt och undrar hur det blir med vårdnaden då...
  • Kjell2

Du kan mycket väl ha ett besöksförbud och GV. Frågor kring vårdnaden kan lösas via brev.

Den vanligaste anledning till ett EV beslut i domstol är samarbetssvårigheter. Av det jag läser verkar det finnas det, behov av besöksförbud t ex.

Kan man inte visa på samarbetssvårigehter blir det svårare att få EV. Det räcker t ex inte med att han är hittat en ny, inte vill ge bort sina pappadagar, låter nya sambon vakta barnen, flyttar långt bort, ger barnen lördagsgodis mm.

• Anonym
    Kjell2 skrev 2013-02-15 12:54:07 följande:
    Du kan mycket väl ha ett besöksförbud och GV. Frågor kring vårdnaden kan lösas via brev.

Den vanligaste anledning till ett EV beslut i domstol är samarbetssvårigheter. Av det jag läser verkar det finnas det, behov av besöksförbud t ex.

Kan man inte visa på samarbetssvårigehter blir det svårare att få EV. Det räcker t ex inte med att han är hittat en ny, inte vill ge bort sina pappadagar, låter nya sambon vakta barnen, flyttar långt bort, ger barnen lördagsgodis mm.
    Vet du vad som räknas som samarbetssvårigheter.

Försökte ringa polisen idag men han hade gått för dagen. Så på måndag morgon får det bli. Någon som vet hur lång tid det kan ta innan åklagare har fattat beslut? Ska även bli tilldelad ett målsägarbiträde i veckan som kommer inför den kommande rättegången, någon som vet om de kan hjälpa till med sådana här typer av vårdnadsfrågor?
  • Kjell2
    Anonym skrev 2013-02-15 13:34:44 följande:
    Vet du vad som räknas som samarbetssvårigheter.

Försökte ringa polisen idag men han hade gått för dagen. Så på måndag morgon får det bli. Någon som vet hur lång tid det kan ta innan åklagare har fattat beslut? Ska även bli tilldelad ett målsägarbiträde i veckan som kommer inför den kommande rättegången, någon som vet om de kan hjälpa till med sådana här typer av vårdnadsfrågor?

Kan gå fort, på dagen, att få besöksförbud.

Målsägarbiträdet hjälper dig genom brottsmålet, inte i vårdnadsfrågan. Han eller hon kan säkert hjälpa till men har kanske vare sig kompetens eller vilja.

Ett tydligt tecken på samarbtessvårigehter är t ex våld inom relationen, behov av besöksförbud.

Vill du ha hjälp och stöd kan du t ex vända dig till familjerätten, kvinnojouren och en egen familjerättsadvokat.
  • Anonym (Mamma M)

Ni kan ansöka om en kontaktperson hos socialtjänsten som lämnar över barnet emellan er.
    Men då måste ni båda ansöka, o inte bara den ena parten.

Vårdnaden kvarstår, den har inget med varken brott mot dig eller besöksförbud att göra.

Rent krasst så är det ju så att han kan vara en jättebra pappa även fast han burit sig illa åt mot dig, så att få EV är ingen självklarhet alls.

Kontakta en familjerättsadvokat/jurist o be om råd! 

Svar på tråden Vårdnad vid besöksförbud?