• Hjärtegulle

Mat 6 månader. Hur ser en dag ut?

Hur gör ni med mat och ersättning till eran 6 månaders? Hur ser en dag ut?

• Svar på tråden Mat 6 månader. Hur ser en dag ut?
  • La Lola
    SandraElias skrev 2013-03-06 07:01:15 följande:
    Därför att min bvc sköterska sa att jag skulle passa på att ge honom mat när han va intresserad då han kräktes mycket efter ersättning och hon har sagt att man kan ge 5 mål gröt/ välling om dagen och det finns den näring dom behöver. Han mår hur bra som helst så även min andra pojke som började äta mat när han va 3,5 mån.
    Oj, det var en okunnig BVC-sköterska....Obestämd
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • petra11

Emmagbg:
    Vi har samma "problem" här! Känns som vi hamnat i en ond cirkel som jag inte vet hur vi ska lösa.. Hon ammar varannan timma på natten och är inte alls så sugen på maten jag försöker ge henne på dagen.. Varvar mat gröt och amning dagtid... Lite slinker ju ner men inte så hon klarar natten utan mat?!

• skogsvitter
    Därför att min bvc sköterska sa att jag skulle passa på att ge honom mat när han va intresserad då han kräktes mycket efter ersättning och hon har sagt att man kan ge 5 mål gröt/ välling om dagen och det finns den näring dom behöver. Han mår hur bra som helst så även min andra pojke som började äta mat när han va 3,5 mån.
    Det är ju helt felaktigt, och ett direkt skadligt råd!! Ni må ha haft tur att han än så länge mår bra, kan med säkerhet säga att det inte hör till vanligheten. Men tecken på celiaki eller magsjukdomar kan ju i värsta fall vara väldigt diffusa i flera år innan de upptäcks. Oavsett skulle jag anmäla ett sådant råd omedelbart då det är ett allvarligt felaktigt råd som går direkt emot myndigheternas riktlinjer för vad barnhälsovården ska rekommendera.
  • Natulcien
     hon har sagt att man kan ge 5 mål gröt/ välling om dagen och det finns den näring dom behöver.
    Va!? Sa hon verkligen det!? Är du säker på att du inte missförstod? För om hon sa så borde du anmäla henne. Sådana horribla råd kan skada bebisars hälsa allvarligt.

• keron
    Anmäl BVC-sköterskan. Hon är ju totalt inkompetent när det kommer till att råda om spädbarns kost!
  • Tjej78

Min dotter blir snart 6 månader och tänkte då få ihop ett bra "matschema". Hon har sen hon var 4 månader fått gröt och lite olika puréer samt smakat lite av det vi ätit. Jag hade tänkt att det skulle se ut så är : Frukost: Gröt Fm-mellis: frukt/fruktpure och/eller macka samt ersättning Lunch: Puré av grönsaker med fisk/kött/fågel Em-mellis: samma som på fm Middag: det vi äter Innan nattning: Välling Natten: Ersättning Nästa fråga och den jag tycker är den som är intressant är vilka tider skall man få in allt detta?? Jag tänkte frukost vid 7 när hon vaknar sen fm-mellis vid 10.30, lunch 12, em-mellis 15, middag 18, innan nattning 19.30, nattmålet ger vi innan i lägger oss (oftast vid 23). Sen efter att jag funderat ut detta undrar jag om hon verkligen vill äta så ofta eller är detta normalt? Ska man försöka få ihop det så här och ju äldre hon blir öka på portionerna eller ska man ta bort nått nu i början och lägga till eftersom hon växer?

• Antilopen

När min var 6 månader åt han bröstmjölk. Kort och gott. Inga scheman och grejer. Inget trugande med puréer och gröt och sånt. Tycker att många verkar krångla till det? Frukost, lunch, middag och mellanmål på fasta tider till en liten bebbe som inte behöver annat än mjölk. Varför?

• Antilopen

Tjej78, titta på din bebis istället för på klockan. Ge ersättning fritt och låt henne plocka lite när ni äter?

• Natulcien
    Antilopen skrev 2013-03-12 23:22:50 följande:
    När min var 6 månader åt han bröstmjölk. Kort och gott. Inga scheman och grejer. Inget trugande med puréer och gröt och sånt. Tycker att många verkar krångla till det? Frukost, lunch, middag och mellanmål på fasta tider till en liten bebbe som inte behöver annat än mjölk. Varför?
    Antilopen skrev 2013-03-12 23:27:01 följande:
    Tjej78, titta på din bebis istället för på klockan. Ge ersättning fritt och låt henne plocka lite när ni äter?

Jag förstår inte heller det där med scheman till en liten bebis som ändå inte ska ha fulla måltider av fast föda. Amma eller ge ersättning när bebisen är hungrig och låt hen sen sitta med vid måltider och plocka lite.
    Så föds ett intresse för mat...
Svar på tråden Mat 6 månader. Hur ser en dag ut?