• Hjärtegulle

Mat 6 månader. Hur ser en dag ut?

Hur gör ni med mat och ersättning till eran 6 månaders? Hur ser en dag ut?

• Svar på tråden Mat 6 månader. Hur ser en dag ut?
  • purple box

Med stora tjejen:

Frukost: Gröt eller bebismacka
    'mellanmål: fruktpuré
    lunch: puré motsvarande 1 burk
    mellanmål: som frukost
    middag: som lunch fast annan rätt
    kvällsmål: gröt.

Ja, hon åt mycket den tjejen...

Nu med lilltjejen:
    Frukost: ersättning
    Mellanmål: gröt och lite ersättning
    Lunch: puré motsvarande 1 burk (ibland mindre)
    Mellanmål: Oftast ersättning, ibland (men sällan, beror på hennes tycke) gröt med fruktpuré också
    Kvällsmål: ersättning.

• Tovenaeve

hejsan ! Min dotter är snart 6 månader o hon äter så här :

Frukost: Gröt
    Mellis: Frukt pure.
    Lunch: En burk Mat. ( hemma gjord, 1,5 dl )
    Mellis: Bröstmjölk , lite banan.
    Middag: Bröstmjölk  ( ska snart lägga till ett mål mat här med. )
    Kvällsmål: Välling. 150 ml.

• hannis

Amning varannan timme hela dagen.

En smakportion potatis/palsternacka/annan grönsak vid lunch och en smakportion gröt på kvällen.

Så ungefär så här:

07:00 amning
    09:00 amning
    11.00 amning
    13.00 smakportion och amning
    15:00 amning
    17:00 amning
    19:00 smakportion gröt och amning
    21:00 amning

• SandraElias

Min pojke äter såhär: 1,5 dl gröt vid 7-8 tiden. Lunch vid 11-11.30 äter en stor burk mat. När han har sovit middag äter han 1 dl gröt ca vid 14 tiden. Middag vid 16-16,30 antingen en halv stor burk + halv stor burk frukt eller maten som vi äter. Dricker lite välling vid 18 tiden innan han somnar för natten dricker även välling en gång på natten

• hannis

SandraElias:

Ingen ersättning eller bröstmjölk? Får man fråga varför?

• skogsvitter
    SandraElias skrev 2013-03-04 19:27:45 följande:
    Min pojke äter såhär: 1,5 dl gröt vid 7-8 tiden. Lunch vid 11-11.30 äter en stor burk mat. När han har sovit middag äter han 1 dl gröt ca vid 14 tiden. Middag vid 16-16,30 antingen en halv stor burk + halv stor burk frukt eller maten som vi äter. Dricker lite välling vid 18 tiden innan han somnar för natten dricker även välling en gång på natten
    Du ger för många mål välling/gröt, de ska max äta 3 mål enligt myndigheternas rekommendation. Är denna bebis bara 6 månader så undrar jag verkligen varför du bara ger fast föda och ingen ersättning/bröstmjölk alls?! De behöver ju fortfarande den näringen, spannmål ger inte den näring som bröstmjölk/ersättning ger och framförallt så är risken mycket stor att din bebis utvecklar glutenintolerans med sådana här stora mängder spannmål.

Själv skulle jag byta ut alla gröt/vällingmål mot ersättning om jag var du, förutom möjligtvis frukostgröten.
  • Emmagbg

Hos oss ser de ut så här;
    Amning typ varannan timme hela natten
    Gröt runt åtta
    Amma runt tio
    Försöker ge ersättning runt tolv men brukar inte vilja ha nåt då, kanske ca 80 ml
    Ammning eller nån
    Puré runt tre
    Smakportion o ersättning ca 80 cl runt fem
    O sen försöker vi ge massa ersättning runt sju så han
    Ska sova men icke, han tar ca 90....

Känns
    Som
    Han
    Äter alldeles för lite på dagen. Vad är fel?
    Är
    De för att jag ammar nattetid?

• tinis77

Mina blir 6 månader på torsdag. De äter ersättning ca var tredje timme dagtid, och två gånger på natten. Grötsmakis på morgonen och matsmakis på kvällen.

• tvetalan

Vad intressant att det kan se så olika ut! Vissa helammar med ytterst få smakisar, andra halvammar(

• SandraElias

Därför att min bvc sköterska sa att jag skulle passa på att ge honom mat när han va intresserad då han kräktes mycket efter ersättning och hon har sagt att man kan ge 5 mål gröt/ välling om dagen och det finns den näring dom behöver. Han mår hur bra som helst så även min andra pojke som började äta mat när han va 3,5 mån.

Svar på tråden Mat 6 månader. Hur ser en dag ut?