• Hjärtegulle

    Mat 6 månader. Hur ser en dag ut?

    Hur gör ni med mat och ersättning till eran 6 månaders? Hur ser en dag ut?

  • Svar på tråden Mat 6 månader. Hur ser en dag ut?
  • Tjej78

    Tänkte bara om man redan nu försöker få in en rutin på frukost, mellis och middag att det skulle bli lättare sen men så är det kanske inte.... Naturligtvis tittar jag på mitt barn och inte på klockan! Som sagt, tänkte ju börja med detta så smått vid 6 månader och sedan öka upp tills hon är 8-9 månader. Trodde jag skulle få hjälp och inte kritik, är det inte det det här forumet är till för??

  • Antilopen
    Tjej78 skrev 2013-03-13 09:17:39 följande:
    Tänkte bara om man redan nu försöker få in en rutin på frukost, mellis och middag att det skulle bli lättare sen men så är det kanske inte.... Naturligtvis tittar jag på mitt barn och inte på klockan! Som sagt, tänkte ju börja med detta så smått vid 6 månader och sedan öka upp tills hon är 8-9 månader. Trodde jag skulle få hjälp och inte kritik, är det inte det det här forumet är till för??

    Men jag försökte ju hjälpa till genom att visa hur du kan göra det mycket mindre krångligt? Rutiner kommer av sig självt om hon får sitta med och plocka och smaka när du själv äter. För jag antar att du äter frukost, lunch, middag osv?
  • Cornellia

    När sonen var 6 månader fick han ersättning när han ville, och nån gång under dagen gnagde han lite på en majskrok. 

  • Tjej78
    Antilopen skrev 2013-03-13 10:06:34 följande:
    Men jag försökte ju hjälpa till genom att visa hur du kan göra det mycket mindre krångligt? Rutiner kommer av sig självt om hon får sitta med och plocka och smaka när du själv äter. För jag antar att du äter frukost, lunch, middag osv?

    Men jag tycker inte att det är krångligt, jag vill ha rutiner. Som jag skrev tror jag att det verkar bäst att få in lite rutiner redan nu då jag tror att det blir lättare sen, dvs om man redan nu får in frukost, lunch och middag, att det blir lättare att öka dessa måltider samt ev få in någon fika ju äldre hon blir. Visst äter jag frukost, lunch och middag men jag äter nog ingen direkt plockvänlig mat och ska jag ändå fixa nått till henne så kan jag ju lika gärna få in det som rutin, eller? Förstår jag dig fel?
  • mikroE
    Tjej78 skrev 2013-03-13 11:27:37 följande:

    Men jag tycker inte att det är krångligt, jag vill ha rutiner. Som jag skrev tror jag att det verkar bäst att få in lite rutiner redan nu då jag tror att det blir lättare sen, dvs om man redan nu får in frukost, lunch och middag, att det blir lättare att öka dessa måltider samt ev få in någon fika ju äldre hon blir. Visst äter jag frukost, lunch och middag men jag äter nog ingen direkt plockvänlig mat och ska jag ändå fixa nått till henne så kan jag ju lika gärna få in det som rutin, eller? Förstår jag dig fel?
    Jag tycker det är lite väl mycket mat för en sexmånaders, jag skulle nog göra ungefär så här:

    Frukost: ersättning
    Lunch: mat plus lite frukt/fruktpure
    Mellanmål: Ersättning
    Middag Gröt
    Ersättning innan läggdags
     
    I övrigt skulle jag ge ersättning om barnet visade tecken på hunger men inte ha mer än så schemalagt.

     
  • Tjej78
    mikroE skrev 2013-03-13 16:14:22 följande:
    Jag tycker det är lite väl mycket mat för en sexmånaders, jag skulle nog göra ungefär så här: Frukost: ersättning Lunch: mat plus lite frukt/fruktpure Mellanmål: Ersättning Middag Gröt Ersättning innan läggdags   I övrigt skulle jag ge ersättning om barnet visade tecken på hunger men inte ha mer än så schemalagt.  

    Tack för tipset.
  • tinis77

    Vi har skippat matsmakis helt, de avskydde det.. Gröt gillar de, hemmagjord havre med fruktpure, så det får de en gång om dagen. Smakar lite på maten när vi äter ibland, från mitt finger. Små bitar bröd och majskrokar gillar de oxå.
    Annars äter de bara ersättning.

  • Tekaka

    känns som det nästan bara är här i Sverige (eller på Familjeliv) som hysterin över smakisar hänger som en mörk skugga över en.
    Inte alls samma hysteri utomlands...

  • Tekaka

    Jag tycker såhär och har gjort såhär med mina 2 äldsta och kommer även göra det med dottern:
    när hon är 6 månader så kommer jag försöka sluta amma helt. kommer erbjuda ersättning (hon gillar det inte idag så mycket så förväntar mig ingen förändring då).
    Vill hon inte ha ersättning då så kommer jag erbjuda det till matmålen, annars blir det gröt/välling till frukost och kvällen och under dagen matmål och fruktmål.
    Ja ersättning innehåller mer vitaminer, men äter barnet en allsiidig kost så gör det inget om det blir välling istället för ersättning.
    Barnet får i sig allt den behöver ändå.MIna stora barn är bra exempel på det  

Svar på tråden Mat 6 månader. Hur ser en dag ut?