Anonym (fattar inte) skrev 2013-02-21 09:13:58 följande:
Vi är 2 vuxna och ett barn på 7 månader och vi lägger 6000 kr i månaden (inkl, hygien och liknande).
Jag tycker att det är jätte mycket och har verkligen ansträngt mig för att analysera varför det går så mycket pengar på mat.
Jag har under en månad sparat alla kvitton och skrivit ner vad varje måltid kostar. Jag har även jämfört priser i olika affärer (Coop, ICA och Willys). Vi bor i Stockholm.
Vi lagar mat från grunden och äter både kött, fisk och fågel. Ofta räcker det inte till matlådor. Det som kanske är lite dyrare jämfört med andra är att vi inte äter pasta, ris eller potatis. Vi äter ibland matvete och sötpotatis, men då är det väldigt lite.
Exempel på vad vi ätit senaste veckan och vad det kostar: Köttbullar med zuccini i tomatsås, (110 kr). Lax i ugn med spenatstuvning (125 kr). Hemmagjord pizza lchf (140 kr). Flygande Jakob (135 kr). Omelett (60 kr). Köttbit med sötpotatis (150 kr). Blodpudding med vitkål, bacon och lingon (60 kr).
Förutom maten så köper vi nötter, frukt, mineralvatten och choklad (90%-ig) för ca 140 kr per vecka. Sen så köper vi frukost-produkter för ca 100 kr per vecka.
Hygien, tvättmedel, diskmedel och liknande samt mat till barnet kostar ca 200 kr per vecka.
Vad gör vi för fel ????
Ursäkta kapningen av tråden...
Oj, ja jag kan hålla med dig om att 6000:- i månaden på mat för två vuxna och en bebis är jättemycket. Även om hygien o dyl. ingår i den kostnaden, då det endast utgjorde 200:- i veckan. Blöjor ingår väl inte i totalsumman, eller?
Sen tycker jag också att kostnaden för era måltider är alldeles för hög. En måltid ska inte behöva kosta 110 kr och däröver!
Får ni hem veckoblad från butikerna? Det kan annars vara en bra idé att ta bort ”Ingen reklam, tack” från brevinkastet. I reklambladen framkommer vilka varor som har de förmånligaste priserna för den aktuella veckan. Satsa på att köpa kött, fisk och fågel när det är extrapris, fördela och frys in. Bunkra upp helt enkelt. Oftast heter det ”Köp fler, spara mer” så passa på att handla sådant som ger mer-rabatt.
Skriv inköpslista och börja veckohandla om ni inte redan gör det. Det spar både tid och pengar. Då minskar också risken för att onödiga extragrejer hamnar i kundvagnen. Handla sådant som ni vet att ni brukar äta/använda i matlagningen hemma, och inte ”Åh, det här verkar gott, det kan vi prova”. Oftast glöms det bort när det hamnar i kylen eller skåpen hemma.
Billigare mat är kanske som bekant storkok – gratänger, grytor, soppor. Bönor och linser är också både billigt, nyttigt och bra för miljön. Också ett bra alternativ till pasta, potatis och ris.
Du behöver inte sitta och jämföra priser mellan butiker, oftast är en butik billigare på det ena, men istället dyrare på det andra. Välj en butik som ni tycker håller bra standard på livsmedel och handla till extrapris även om ni inte behöver det just då.
Det är mina råd till dig! Lycka till!