• Anonym (TS)

Hur mycket lägger ni på mat varje månad?

Jag och min pojkvän har precis beslutat oss för att ha gemensam ekonomi. Den senaste månaden har vi kollat alla våra utgifter och skrivit upp dem för att på så sätt få fram våra hushållskostnader.
    Vi har fått fram att vi lägger runt 5000,- på mat varje månad.

Jag blev lite nyfiken på hur mycket andra mathandlar för och undrar således:
    - Hur mycket äter ni (eller du om du bor ensam) varje månad?
    - Hurdan mat äter du för den kostnaden? Lagar du allt från grunden eller blir det mycket halv- och helfabrikat? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-02-15 18:32
    Skriv gärna hur många personer ni är i hushållet också

• Svar på tråden Hur mycket lägger ni på mat varje månad?
  • Anonym (stenkoll)
    xSundanceKid skrev 2013-02-20 16:24:03 följande:
    Mellan 4000-4500. Två vuxna och två barn. Äter frukost, lunch och middag samt mellanmål och jag äter även kvällsmat. Köper ekologiskt om det finns alternativ till det. I matpengarna ingår även blöjor, våtservetter och ersättning till minsta barnet. Tvättmedel, diskmedel och annat man hittar i mataffären. Lagar nästan all mat själv.
    Oj, det var värst vad ni lär vara ekonomiska. Blöjor är ju inte billigt, och det är väl inte ersättning heller. Bra för er Glad
  • Balahir

2000 i månaden snittar vi på då ingår allt som hygienartiklar och blöjor.
    jag och en 2åring.

• Bedelia

Vi är två personer. Vi lägger cirka 5000-7000 kr på mat/månad och äter ute (luncher, bruncher ibland men middag av typen 3-rätters med vin oftast en gång i veckan) för ytterliggare 2000-5000 kr/mån.

Anonym (TS) skrev 2013-02-15 18:29:08 följande:
    Jag blev lite nyfiken på hur mycket andra mathandlar för och undrar således:
    - Hur mycket äter ni (eller du om du bor ensam) varje månad?
    - Hurdan mat äter du för den kostnaden? Lagar du allt från grunden eller blir det mycket halv- och helfabrikat? 

Vi är bägge matlagningsintresserade och lite av gourmeter så vi lagar mat i princip dagligen (om vi inte ska äta ute). Goda och bra råvaror är ett måste, vi äter i princip aldrig halvfabrikat eller helfabrikat, köper ofta ekologiskt och kött från specifika handlare. Det blir ofta husmanskost, men på helgerna lyxar vi till det med lite mer avancerad mat och flerrätters. Vi har ofta över vänner på middag med vilket ibland kan öka kostnaden. Det vi lagat till middag blir ofta över till någon lunch, vardagsmässigt äter vi inte någon storslagen frukost vilket vi gör på helgerna a la hotellfrukost eller så går vi just till något hotell och äter.

Mat slukar både tid och pengar hos oss.  
  • Anonym (stenkoll)
    TanganyikaIka skrev 2013-02-21 08:45:38 följande:
    När vi gör storkok gör vi oftast flera olika sorters maträtter, gratänger, grytor och soppor. Det kan bli många måltider. 
    Okej, vad ambitiöst av er. Om jag tyckte att det var roligt att laga mat så skulle jag också göra så Glad Sen har jag så dålig inspiration vad gäller maträtter också. Jag önskar att jag kunde slänga ihop något utan recept, då skulle det nog också bli roligare.   
  • Baloo81

Vi är två vuxna och 3 barn ( ålder 10, 2 1/2, 10 månader).. 2 av dom är har blöjor och den minsta har välling och äter burkmat men ska börja äta vår mat nu. Vi betalar 5200 kr och då ingår det allt som mat, blöjor, välling, burkmat och hygien osv. vi äter husmanskost.

• Anonym (fattar inte)

Vi är 2 vuxna och ett barn på 7 månader och vi lägger 6000 kr i månaden (inkl, hygien och liknande).

Jag tycker att det är jätte mycket och har verkligen ansträngt mig för att analysera varför det går så mycket pengar på mat.

Jag har under en månad sparat alla kvitton och skrivit ner vad varje måltid kostar. Jag har även jämfört priser i olika affärer (Coop, ICA och Willys). Vi bor i Stockholm.

Vi lagar mat från grunden och äter både kött, fisk och fågel. Ofta räcker det inte till matlådor. Det som kanske är lite dyrare jämfört med andra är att vi inte äter pasta, ris eller potatis. Vi äter ibland matvete och sötpotatis, men då är det väldigt lite.

Exempel på vad vi ätit senaste veckan och vad det kostar: Köttbullar med zuccini i tomatsås, (110 kr). Lax i ugn med spenatstuvning (125 kr). Hemmagjord pizza lchf (140 kr). Flygande Jakob (135 kr). Omelett (60 kr). Köttbit med sötpotatis (150 kr). Blodpudding med vitkål, bacon och lingon (60 kr). 

Förutom maten så köper vi nötter, frukt, mineralvatten och choklad (90%-ig) för ca 140 kr per vecka. Sen så köper vi frukost-produkter för ca 100 kr per vecka. 

Hygien, tvättmedel, diskmedel och liknande samt mat till barnet kostar ca 200 kr per vecka.

Vad gör vi för fel ????

Ursäkta kapningen av tråden... Skäms 

• Anonym (vi)

2 vuxna och 1 barn på 2 år.
    2500-3000 kr i mat varje månad.
    Vi äter husmanskost, potatis som potatis eller tex strips, klyftor osv, pasta, matlagningsgrädde, köttfärs, kyckling, köttbullar, korv, pytt, hamburgare, fryspizza, frukt oftast banan, vindruvor och päron, grönsaker sallad och gurka.
    Vi handlar enligt veckobladen, så finns det erbjudande på billig lyxigare kött så slår vi till.

• Anonym (vi)
    Anonym (vi) skrev 2013-02-21 09:20:17 följande:
    2 vuxna och 1 barn på 2 år.
    2500-3000 kr i mat varje månad.
    Vi äter husmanskost, potatis som potatis eller tex strips, klyftor osv, pasta, matlagningsgrädde, köttfärs, kyckling, köttbullar, korv, pytt, hamburgare, fryspizza, frukt oftast banan, vindruvor och päron, grönsaker sallad och gurka.
    Vi handlar enligt veckobladen, så finns det erbjudande på billig lyxigare kött så slår vi till.
    Ja, så klart välling, blöjor och våtservetter, mjölk, ost osv inräknat
  • Anonym (TS)
    Anonym (fattar inte) skrev 2013-02-21 09:13:58 följande:
    Vi är 2 vuxna och ett barn på 7 månader och vi lägger 6000 kr i månaden (inkl, hygien och liknande).

Jag tycker att det är jätte mycket och har verkligen ansträngt mig för att analysera varför det går så mycket pengar på mat.

Jag har under en månad sparat alla kvitton och skrivit ner vad varje måltid kostar. Jag har även jämfört priser i olika affärer (Coop, ICA och Willys). Vi bor i Stockholm.

Vi lagar mat från grunden och äter både kött, fisk och fågel. Ofta räcker det inte till matlådor. Det som kanske är lite dyrare jämfört med andra är att vi inte äter pasta, ris eller potatis. Vi äter ibland matvete och sötpotatis, men då är det väldigt lite.

Exempel på vad vi ätit senaste veckan och vad det kostar: Köttbullar med zuccini i tomatsås, (110 kr). Lax i ugn med spenatstuvning (125 kr). Hemmagjord pizza lchf (140 kr). Flygande Jakob (135 kr). Omelett (60 kr). Köttbit med sötpotatis (150 kr). Blodpudding med vitkål, bacon och lingon (60 kr). 

Förutom maten så köper vi nötter, frukt, mineralvatten och choklad (90%-ig) för ca 140 kr per vecka. Sen så köper vi frukost-produkter för ca 100 kr per vecka. 

Hygien, tvättmedel, diskmedel och liknande samt mat till barnet kostar ca 200 kr per vecka.

Vad gör vi för fel ????

Jag läste någonstans att en vuxen som äter och gör matlådor äter för ungefär 2500,- /månaden. Det x2 är 5000 och sen kommer hygienartiklar utöver det. Så för mig låter inte 6000 så farligt. Beror ju på hurdan mat man äter också, det kostar ju mer om man äter mycket grönt, frukt osv Sen upplever jag att det kostar mer om man plockar bort kolhydraterna, då saker som pasta och ris ofta är billiga och mättande. Det är ju dyrare att bi mätt på ex kyckling än på ris..
  • MissCathrine
    Anonym (fattar inte) skrev 2013-02-21 09:13:58 följande:

Vad gör vi för fel ????

Oj, ja jag kan hålla med dig om att 6000:- i månaden på mat för två vuxna och en bebis är jättemycket. Även om hygien o dyl. ingår i den kostnaden, då det endast utgjorde 200:- i veckan. Blöjor ingår väl inte i totalsumman, eller?

Sen tycker jag också att kostnaden för era måltider är alldeles för hög. En måltid ska inte behöva kosta 110 kr och däröver!

Får ni hem veckoblad från butikerna? Det kan annars vara en bra idé att ta bort ”Ingen reklam, tack” från brevinkastet. I reklambladen framkommer vilka varor som har de förmånligaste priserna för den aktuella veckan. Satsa på att köpa kött, fisk och fågel när det är extrapris, fördela och frys in. Bunkra upp helt enkelt. Oftast heter det ”Köp fler, spara mer” så passa på att handla sådant som ger mer-rabatt.
    Skriv inköpslista och börja veckohandla om ni inte redan gör det. Det spar både tid och pengar. Då minskar också risken för att onödiga extragrejer hamnar i kundvagnen. Handla sådant som ni vet att ni brukar äta/använda i matlagningen hemma, och inte ”Åh, det här verkar gott, det kan vi prova”.  Oftast glöms det bort när det hamnar i kylen eller skåpen hemma.

Billigare mat är kanske som bekant storkok – gratänger, grytor, soppor. Bönor och linser är också både billigt, nyttigt och bra för miljön. Också ett bra alternativ till pasta, potatis och ris.

Du behöver inte sitta och jämföra priser mellan butiker, oftast är en butik billigare på det ena, men istället dyrare på det andra. Välj en butik som ni tycker håller bra standard på livsmedel och handla till extrapris även om ni inte behöver det just då.

Det är mina råd till dig! Lycka till!

Svar på tråden Hur mycket lägger ni på mat varje månad?