I vår familj är vi två vuxna och ett barn i lågstadiet. Vår matkostnad varierar men ligger på mellan 3000-3400:- per månad och då är givetvis INTE hygien och andra förbrukningsvaror inräknat då du frågade om just matkostnad. Sådant räknar jag för egen del aldrig med i matbudgeten, det är en kategori för sig hos oss. I den här summan har jag heller inte räknat med godis/snacks eller köp-luncher, då får man lägga till 200-400 kr extra. Vi kan köpa lunch till självkostnadspris på mitt arbete, men det är bara 2-4 ggr i månaden som jag utnyttjar detta, annars har jag matlåda.
För några månader sedan började vi prenumerera på färdigpackad matkasse, 5 middagar för fyra personer för 649:-, jag behöver inte nämna vilket företag så att ingen tror att jag gör reklam. Eftersom vi är två vuxna och ett barn så blir det så gott som alltid minst en matlåda som jag kan äta som lunch dagen efter. Vissa maträtter räcker till ännu fler. Det här är en suverän lösning som gör att du har precis allt du behöver ha hemma, och du köper inte hem mer än vad som kommer att gå åt för veckans matlagning. Det ger också bättre koll på matkostnaden. För dessa kassar blir det en kostnad på 2595 kr per fyra veckor, resterande månadskostnad är frukost, frukt och helg-mat. Vi är inga storätare i vår familj, utan vi äter en normalportion. Som ni säkert känner igen så äter skolbarn inte ofta av det ”lilla extra” som vi vuxna. Tillbehör som pålägg, sallad, en hel del grönsaker, såser o dyl. är det bara vi vuxna som äter av. Det lär ju förändras när barnet blir äldre och då räknar vi med att matkontot ökar. Innan jag började med matkassarna var matkontot lägre, i genomsnitt 2400:- totalt per månad (ej uteluncher), men att slippa planera, handla, packa, skriva inköpslistor och veckomenyer gör att det är värt den ökade kostnaden känner jag.
Jag har alltid lagat mat från grunden, och det händer bara ca två gånger i månaden att vi serverar färdiga köttbullar till barnet som lunch på helgen om det inte finns matrester.
Vill ni ha lika bra koll på eran matkostnad och övriga utgifter som jag så rekommenderar jag att ni skaffar ett konto på smartbudget.se (där smög det visst in lite reklam ändå) =)