• Anonym (TS)

Hur mycket lägger ni på mat varje månad?

Jag och min pojkvän har precis beslutat oss för att ha gemensam ekonomi. Den senaste månaden har vi kollat alla våra utgifter och skrivit upp dem för att på så sätt få fram våra hushållskostnader.
    Vi har fått fram att vi lägger runt 5000,- på mat varje månad.

Jag blev lite nyfiken på hur mycket andra mathandlar för och undrar således:
    - Hur mycket äter ni (eller du om du bor ensam) varje månad?
    - Hurdan mat äter du för den kostnaden? Lagar du allt från grunden eller blir det mycket halv- och helfabrikat? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-02-15 18:32
    Skriv gärna hur många personer ni är i hushållet också

• Svar på tråden Hur mycket lägger ni på mat varje månad?
  • Zinara

Vi är två vuxna och tre barn, två med blöja jämt och en med blöja nattetid. Minsta ammar och äter en smakportion om dagen.

Min man äter frukost, lunch (matlåda) middag samt en hel del småätande av div mackor, frukter, popcorn m.m. Jag äter frukost och middag, lunch ibland beroende på hur sent jag får i mig frukost. Stora tjejen går på dagis så i veckorna äter hon frukost och middag. Mellantjejen äter frukost, lunch, middag. Utöver det har vi frukt och grönsaker hemma till mellanmål, enstaka gånger äts det mackor.

Vi landar på 4-5000 varje månad inklusive hygien, blöjor och skräpmat. Lagar nästan all mat från grunden men gör inte min egen korv och fuskar oftast med pulvermos när vi äter mos (vilket ioförsig inte händer så ofta) Äter skräpmat 1-2 gånger i månaden. Äter mycket frukt och grönt, blandar kött, fisk och vegetariskt. Äter väldigt sällan helfabrikat. 

Skulle igentligen vilja öka matkostnaden med en tusing eller två varje månad så man slipper tänka på priset hela tiden och kan äta finare mat lite oftare än vad vi gör. Nu har maken precis gått upp i lön så förhoppningsvis kommer jag kunna göra det den här månaden      

• kaffeamanda
    Elin 885 skrev 2013-02-16 11:39:48 följande:
    ok. ja alla gör ju som de vill, jag hade inte utfodrat anställda utan någon ersättning för det.

Det kan ju vara ett sätt att behålla bra personal Solig
  • nozpa

Ca 8000:-/mån. 2 vuxna och 1 blöjbarn (snart 2). Kattsand ingår i den kostnaden också. Halvfabrikat köper vi ju givetvis i form av pasta o dyl. Aldrig mamma scan o färdigrätter. Frukt och kött blir till 95% ekologiskt. Äter ute 1-2 ggr/vecka (alt köper hem mat).
    Tvättmedel och städprodukter ingår. 

• TanganyikaIka
    Elin 885 skrev 2013-02-16 11:39:48 följande:
    ok. ja alla gör ju som de vill, jag hade inte utfodrat anställda utan någon ersättning för det.
    Utfodrat? Jag bjuder dem på mat, jag är inte småsint och räknar på kronan och öret, de är en otrolig källa till avlastning och närvaro i en helt sjuk värld, det rör sig inte om utfodring utan om äta middag tillsammans. Hellre det än att inför barnen ska de sitta och äta makaronpudding medan vi äter oxfilé, så mycket mer kostar det inte och särskilt jobbigt är det inte heller. 
    kaffeamanda skrev 2013-02-16 12:49:22 följande:

Det kan ju vara ett sätt att behålla bra personal Solig
    Visst är det så. Utan dem skulle vi stå oss slätt, särskilt med ett barn som behöver två assistenter all vaken tid. 
  • Elin 885
    TanganyikaIka skrev 2013-02-16 13:33:57 följande:
    Utfodrat? Jag bjuder dem på mat, jag är inte småsint och räknar på kronan och öret, de är en otrolig källa till avlastning och närvaro i en helt sjuk värld, det rör sig inte om utfodring utan om äta middag tillsammans. Hellre det än att inför barnen ska de sitta och äta makaronpudding medan vi äter oxfilé, så mycket mer kostar det inte och särskilt jobbigt är det inte heller. 
    Visst är det så. Utan dem skulle vi stå oss slätt, särskilt med ett barn som behöver två assistenter all vaken tid. 
    ok ja du får göra precis som du vill, men JAG hade inte gjort det utan ersättning, eftersom bra mat är ganska dyrt idag.
    Jag har ADHD/AS/DYSLEXI, problem med det?
  • Anonym

VI lägger 4000 kr månad. Två vuxna, ett barn. I priset ingår även städ/tvätt/blöjor.

Min man lagar all mat från grunden men vi unnar oss fina ostar, butiksbakt bröd, nötter etc också. Dock är maten vi lagar ofta grytor, gratänger mm som räcker länge och inte kostar så mycket.

• TanganyikaIka

Hur dyrt då? Lagar vi paella (vi har haft hus i Spanien och gör över eld el gasol) kostar musslorna mest, men vad är portionskostnaderna då? Älggryta kostar inte mycket, stek, tjälknöl, fiskgratäng, spagetti och köttfärssås, vad kostar det? Inte mycket. Vi har massor med viltkött och det jagas på egen mark, kostar inte mycket alls. Så två portioner kan jag inte tycka är dyrt. Samma med frukost, några skivor skinka, limpskivor, te och kokt vatten, yoghurt och mûsli, kostar inte många kronor och är trevligt att umgås över. 
    Jag hade aldrig övervägt att _inte_ göra det, tvärtom. De är en del av familjen helt enkelt.  

• nozpa
    TanganyikaIka skrev 2013-02-16 11:33:11 följande:
    Nej, för då blir det skattepliktigt för dem och för oss spelar inte en eller två munnar mer någon roll. För oss är det viktigt att de ingår som en del i familjen. Glad
    Så hade vi också gjort om vi hade haft assistenter till vår dotter. Träffas man så mycket, och låter dom ta hand om det värdefullaste man har så tror jag inte många är så gnidna att dom kräver ersättning för maten.

Tummen upp för er! 
  • Anonym (stenkoll)

I vår familj är vi två vuxna och ett barn i lågstadiet. Vår matkostnad varierar men ligger på mellan 3000-3400:- per månad och då är givetvis INTE hygien och andra förbrukningsvaror inräknat då du frågade om just matkostnad. Sådant räknar jag för egen del aldrig med i matbudgeten, det är en kategori för sig hos oss. I den här summan har jag heller inte räknat med godis/snacks eller köp-luncher, då får man lägga till 200-400 kr extra. Vi kan köpa lunch till självkostnadspris på mitt arbete, men det är bara 2-4 ggr i månaden som jag utnyttjar detta, annars har jag matlåda.

För några månader sedan började vi prenumerera på färdigpackad matkasse, 5 middagar för fyra personer för 649:-, jag behöver inte nämna vilket företag så att ingen tror att jag gör reklam. Eftersom vi är två vuxna och ett barn så blir det så gott som alltid minst en matlåda som jag kan äta som lunch dagen efter. Vissa maträtter räcker till ännu fler. Det här är en suverän lösning som gör att du har precis allt du behöver ha hemma, och du köper inte hem mer än vad som kommer att gå åt för veckans matlagning. Det ger också bättre koll på matkostnaden. För dessa kassar blir det en kostnad på 2595 kr per fyra veckor, resterande månadskostnad är frukost, frukt och helg-mat. Vi är inga storätare i vår familj, utan vi äter en normalportion. Som ni säkert känner igen så äter skolbarn inte ofta av det ”lilla extra” som vi vuxna. Tillbehör som pålägg, sallad, en hel del grönsaker, såser o dyl. är det bara vi vuxna som äter av. Det lär ju förändras när barnet blir äldre och då räknar vi med att matkontot ökar. Innan jag började med matkassarna var matkontot lägre, i genomsnitt 2400:- totalt per månad (ej uteluncher), men att slippa planera, handla, packa, skriva inköpslistor och veckomenyer gör att det är värt den ökade kostnaden känner jag.

Jag har alltid lagat mat från grunden, och det händer bara ca två gånger i månaden att vi serverar färdiga köttbullar till barnet som lunch på helgen om det inte finns matrester.

Vill ni ha lika bra koll på eran matkostnad och övriga utgifter som jag så rekommenderar jag att ni skaffar ett konto på smartbudget.se (där smög det visst in lite reklam ändå) =)

Svar på tråden Hur mycket lägger ni på mat varje månad?