• Me myself and I

Högskolan HT 2013??

Ja, nu är det drygt en månad till antagningen öppnar så man kan söka till höstens program / kurser.

Är det fler här inne som tänkt söka?
    Vad & var i så fall?

Jag ska söka till Förskollärare programmet i Malmö & Kristianstad.

Gjorde HP i höstas, men anmält till våren också. Hoppas på att kunna få lite högre poäng så man kan öka chansen lite med att komma in.

• Svar på tråden Högskolan HT 2013??
  • coffeeaddict slash workoutaholic

Jo lika här. Var ca 500 fler som sökte till utbildningen jag har som nr 1 denna HT än förra.. Förra året låg HP på 0.9 så den kommer sannolikt upp sig ordentligt nu. Mitt ca 1.1 kommer alltså inte ta mig långt. Trist, men personalvetarprogrammet har jag fortfarande en chans på. Kommer jag inte in i höst så kommer jag hårdplugga till HP i höst samt i vår. Tur att man har ett jobb att gå tillbaka till i alla fall. 

• gogirlie

Jag trodde själv man skulle ha en klar chans att komma in, men nu börjar nästan tänka att tänk om man nu inte kommer in. F*******N! Jag som vill in, har planerat in allting i minsta detalj om hösten kommer se ut osv. Nej! Jag ska banne mig nu komma in..

• ja88

Har sökt till sjuksköterskeprogrammet i Karlstad... 1498 sökande!! Det brukar ligga omkring 1000... törs inte alls sia om hur det ska gå faktiskt, HP intaget har legat mellan 0,6-0,8 sedan HT 2011, mitt resultat från provet för två veckor sedan borde hamna lite högre än så men det är ju inte säkert att det räcker till om det är mkt fler sökande än vanligt...

• Me myself and I
    ja88 skrev 2013-04-20 19:52:57 följande:
    Har sökt till sjuksköterskeprogrammet i Karlstad... 1498 sökande!! Det brukar ligga omkring 1000... törs inte alls sia om hur det ska gå faktiskt, HP intaget har legat mellan 0,6-0,8 sedan HT 2011, mitt resultat från provet för två veckor sedan borde hamna lite högre än så men det är ju inte säkert att det räcker till om det är mkt fler sökande än vanligt...
    Var hittade du hur många som sökt in nu till hösten??
  • gogirlie
    Me myself and I skrev 2013-04-21 19:51:48 följande:

Det går och titta på statistik.vhs.se/ går än så länge se hur många har sökt men inte vad poängen är osv.
  • ja88
    Me myself and I skrev 2013-04-21 19:51:48 följande:
    I det här fallet hittade jag det på det aktuella universitetets hemsida.
  • Me myself and I

Gud, kollade hur många so sökt totalt samt som 1:a val

totalt  1836 st som i 1:a val 734 st i malmö. Jag lär aldrig ha en chans med mitt HP poäng resultat då.  Det har de sista åren legat på 0,1 men med dessa mängder av sökande folk lär det höjas. 
    Förra året var det "bara" 1211 som var totalt. I 1:a val var det 489 st. 
    Då hade jag inte gjort HP o var först reserv 93 sen ner på 42 (tror jag) Det har verkligen ökat!!!

I Kristianstad total 1026 och i första val 305 stk. Jag har det som 2:dra val.

Ja, låt turen va med mig i år!!

Mitt andrahandsval är det bara ca 600 sökande till i år och HP har legat stabilt på omkring 0.9 de senaste åren, då borde jag med mitt 1.15 ha en chans att komma in i allafall.. men det känns helt hopplöst med socionom. Det låg på 0.9 förra året men 1.3 förr förra och fler sökande i år. I betyg har jag bara 18.02 och söker i BI så där har jag verkligen ingen chans :( börjar förbereda mig på en höst med jobb....

• Me myself and I

De sista åren har det ju legat på ynka (till min fördel) 0,1 i HP poäng i Malmö, jag har (inget skrytsamt) 0,60 så jag vet ej hur pass stor chans det gör att man kan komma in. När det är så många sökande, så är väl risken att det höjs, men frågan är om det kan höjas så mkt som över 0,60????

Vad tror ni?? 

Det var ju rekordmånga som gjorde hp i år, och rekordmånga som sökte högskola/uni. Förskollärarutb hos oss ligger jämnt runt 0.4 och det verkar vara lika hos de flesta högskolor. Så visst har du en chans med 0.6. Tror att medelvärdet 2012 var 0.91 men jag tror å andra sidan inte att förskollärarutb är högattraktiv bland de som "pluggar till" hp. Hur är dina betyg? Du är ju med i två urval denna gång ist för ett så dina chanser ökar ju avsevärt iom att du har ett hp res. Och att du låg på reserv plats 42 andra urvalet UTAN hp talar ju sitt språk så nog kan du komma in med lite tur!

Svar på tråden Högskolan HT 2013??